Rytmus je prazvláštní element. Je naší součástí – všichni jej máme v sobě jako tzv. biorytmy: údery srdce, tep, puls, dech, všechny tělesné procesy probíhají v pravidelných časových intervalech. Rytmus je i kolem nás – je v pravidelném střídání dne a noci, práce a odpočinku, ročních dob. Rytmus je zřejmě jedna z prvních věcí, kterou dítě vnímá ještě v matčině lůně. Vypráví se, že když se má narodit dítě indiánské mamince, začnou kolem ní bubnovat přesně v rytmu jejího srdce. Dítě přicházející na svět je tímto známým rytmickým zvukem doprovázeno a uklidňováno v průběhu porodu a ještě i po svém příchodu na svět.
Plačící dítě můžeme i později snáze ukonejšit pravidelnými zvuky a pohyby – houpáním, kolébáním, natřásáním.
Rytmus je tedy nezbytnou potřebou lidské bytosti a jistá pravidelnost, rytmičnost pohybů, ale i našich životních cyklů je základní podmínkou harmonického rozvoje osobnosti.
Děti mají velkou potřebu rytmických činností, neboť při nich mohou nejlépe upotřebit a realizovat svoji obrovskou zásobu energie.
Psychologové zjistili mnoha výzkumy, že hra na bicí nástroje snižuje u dětí agresivitu a napětí různého původu. Už v předškolním věku je prospěšné poskytnout dětem alespoň dvakrát týdně příležitost ke hře na rytmické bicí nástroje při různých rytmických hrách, tanci, při vhodném tělesném cvičení doprovázeném hudbou.
Hudební pedagogové často zjišťují, že dítě se nedovede rytmicky projevovat: nedokáže se v určitém tempu rytmicky pohybovat, necítí přízvučné doby, zrychluje nebo zpomaluje tempo apod. Mnohdy pak o takových dětech říkáme, že nemají rytmus, že nejsou hudební. Většinou to ale je omyl, pramenící z toho, že učitelé nemají zkušenosti s diagnostikou hudebních schopností ani s nápravou nehudebních projevů. Naprostá většina dětí má přirozený dostatek hudebních schopností, tedy hudebního sluchu, tonálního cítění, hudební paměti a představivosti, předpokladů k hudební tvořivosti, a rovněž i vrozený smysl pro rytmus. To, co považujeme za arytmii, je ve skutečnosti pouze nedostatečně rozvinuté cítění metrických hodnot (doby) a chybějící dovednost na rytmické představy adekvátně tělesně reagovat. Toto vše se ovšem dá dobrou hudební výchovou rozvinout a zpřesňovat.
Pro rozvoj rytmického cítění platí, že musí procházet motorikou dítěte. Čím je dítě mladší, tím více je potřebné zapojovat tzv. hrubou motoriku – tedy pohyby končetin, hlavy, trupu. Oblíbené činnosti jsou pochodování, chůze různými způsoby (motivujeme např. k chůzi, jako chodí různá zvířata – potichu – hlučně, pomalu – rychleji, malými nebo velkými kroky apod.), taneční kroky a pohyby. Tempo přizpůsobujeme hudebnímu cítění a vnímání dětí a zároveň i jejich pohybovým možnostem.
Budeme-li trpělivě a dostatečně vytrvale aktivovat hrubou motoriku v rytmických činnostech (při všech hudebních činnostech se jedná o senzomotorické učení na reflexním základě), bude se postupně koordinovat nervově svalová činnost dítěte a začnou se vytvářet vnitřní (interiorizované) rytmické představy. Dítě pak bude schopno i vsedě nebo v klidovém stavu správně cítit svým vnitřním sluchem rytmické hodnoty, což se pak projevuje při rytmicky správném zpěvu, při hře na dětské nástroje i při všech dalších hudebních činnostech. Rozvíjením rytmického cítění při rytmických hudebních činnostech rozvíjíme nejen hudební schopnosti dítěte, ale i jeho bystrost vnímání, koncentrabilitu, jemnou motoriku a neurosvalovou koordinaci.
V pohledu hudební pedagogiky a hudební i obecné a vývojové psychologie se o významnosti rozvíjení rytmického cítění pro celkový vyvážený rozvoj osobnosti dítěte nepochybuje. Nahlédneme-li do kurikulárního dokumentu Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004), zjišťujeme, že v oblasti dílčích vzdělávacích cílů, vzdělávací nabídky i očekávaných výstupů mají činnosti rytmického charakteru velmi četné formy zastoupení, ať už v přímé, či nepřímé formě.
Tak např. ve vzdělávací oblasti 5.1 Dítě a jeho tělo se rytmické činnosti mohou podílet na plnění následujících vzdělávacích cílů:
Prostřednictvím hudebních a rytmických činností lze úspěšně přispívat k naplňování řady očekávaných výstupů, např. dítě si osvojí dovednost:
Podobně lze v souvislosti s rytmickými projevy najít mnoho výchovných oblastí, uváděných též v RVP PV, v nichž dítě realizuje svoji psychiku (tvořivost, emocionalita, empatie, projevy temperamentu a kontrola chování), vztah k sobě samému i k ostatním ve skupině (komunikace prostřednictvím hudby a rytmických činností, vyjadřování svých pocitů a postojů a jejich konfrontace se způsoby prožívání a cítění ostatních jedinců ve skupině), osvojování si základů sociálního chování (respektování pravidel hry) apod. Podobný význam mají ovšem i hudební aktivity v širším měřítku.
Jistě není smyslem rytmických a hudebních her a činností, aby byly prováděny všemi dětmi zcela správně, rytmicky přesně. Mateřská škola není hudební školou s výkonovým zaměřením. Na druhou stranu však stojí za připomenutí, že není dobré ani děti podceňovat. Jak bylo výše uvedeno, velká většina dětí běžné populace má dostatek vloh a schopností k uvedeným činnostem a není pro ně problém zvládnout jejich realizaci na velmi dobré úrovni – tedy vcelku přesně. Záleží ovšem na míře „nasazení“ dítěte, na jeho motivaci, koncentraci, momentální náladě a také na četnosti opakování cvičení. Nezapomínejme, že pro dítě jsou hudební činnosti přirozené, nikterak obtížné, a hlavně – děti milují určitou míru náročnosti, baví je zkoušet něco ne zcela běžného, co mnohým nejde tak dobře – máme zkušenost, že právě díky hudebním činnostem mnohé děti zažívají pocit úspěšnosti, který při jiných činnostech zatím nepoznaly – projeví se jejich šikovnost hudební i motorická. Pro výchovu dítěte je pak nedocenitelná i zkušenost s týmovou prací: hry s rytmem a hudbou umožňují lépe se v kolektivu poznat a naučit se spolupracovat a nést spoluodpovědnost za výsledek – stejně jako hráči v orchestru nebo kapele.
[1] FISCHER, V. Elce, pelce kotrmelce. Praha : Supraphon, 1982.
HRADECKÝ, E. Zpěvníček pro nejmenší. Praha : Supraphon, 1986.
D´ANDREA, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. České vydání. Praha : Portál, 1998. 84 s. ISBN 80-7178-232-7.
ŠIMANOVSKÝ, Z.; TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 152 s. ISBN 80-7178-323-4.
[2] ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 246 s. ISBN 80-7178-264-5.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: