Odborné články Gymnaziální vzdělávání Hodina matematiky s přítelem počítačem – společné tečny kuželoseček
Odborný článek

Hodina matematiky s přítelem počítačem – společné tečny kuželoseček

5. 6. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Václav Zemek

Anotace

Určení společných tečen elipsy a paraboly graficky i analyticky. Využití programů Cabri geometrie a Derive.

V hodinách matematiky musíme s časem dobře hospodařit. Proto je někdy obtížné rozhodování, zda do výuky zařadit či nezařadit úlohu, která je sice zajímavá, přínosná, ale příliš mnoho času zabírají úpravy výrazů či složité konstrukce. S „přítelem" počítačem lze tento problém minimalizovat. Ukažme si to na úloze o společných tečnách kuželoseček.

Metodické poznámky

Metodické zpracování úlohy o společných tečnách kuželoseček je nutno přizpůsobit konkrétním podmínkám školy. V ideálním případě pracujeme v počítačové učebně s žáky, kteří ovládají příslušné programy. S nimi dohodneme strategii řešení, pomůžeme jim při zpracování dílčích kroků na počítači a na závěr porovnáme a shrneme výsledky. Další úlohy mohou žáci řešit samostatně nebo ve skupinách s individuální pomocí učitele. Myslím, že i pokud máme k dispozici pouze učebnu s dataprojektorem, je přínosné vysvětlit žákům řešení uvedené úlohy.

V RVP pro gymnázia je napsáno, že „vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka také k užívání kalkulátoru a moderních technologií k efektivnímu řešení úloh a k prezentaci výsledků". Vyučovací hodina matematiky, kterou popisuji, přispěje při dobrém metodickém vedení k tomuto cíli.

Literatura a použité zdroje

[1] – PETÁKOVÁ, J. Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysokou školu. Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-099-3.
[2] – KOČANDRLE, M.; BOČEK , L. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-163-9.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
123.05 kB
PDF
o společných tečnách kuželoseček.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Václav Zemek

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Základní: Počítač, program Microsoft Office, dataprojektor Rozšiřující: program Cabri geometrie II Plus, program Derive 6