Einkaufen im KaDeWe
Předmět: Německý jazyk
Ročník: I. ročník (A1 podle SERR)
Délka vyučovací jednotky: 45 minut
Tematický celek: Einkaufen im KaDeWe
Pomůcky: učebnice Direkt 1, rok vydání 2006 - str. 81 a 83, obrázky Berlína, mapa SRN, slovníky
Cíle hodiny
- kognitivní: Žáci na základě čtení s porozuměním reprodukují novou slovní zásobu, hledají výrazy i ve slovníku, procvičují v jednotlivých cvičeních a odpovídají na otázky k přečtenému textu.
- postojový: Žáci svojí prezentací zprostředkují ostatním žákům informace z textu a pomohou jim, aby textu také porozuměli a dovedli ho reprodukovat.
- psychomotorický: Žáci na mapě vyhledají Berlín a jeho památky. Příslušné obrázky památek připevní na nástěnku.
Průběh hodiny
Evokace
10 minut
Žáci odpovídají na otázky učitele, ukazují města či objekty na mapě, vyberou z nabídky jednotlivé památky Berlína, přečtou si text o památce, prohlédnou si ji a připevní ji na nástěnku v učebně. Poté vytvoří asociogram ke slovu „Einkaufen" v plénu, připevní ho opět na nástěnku v učebně. Na závěr této fáze si zopakují číslovky.
Zadání pro žáky:
Jak se jmenuje hlavní město Německa? Ukažte toto město na mapě.
Kdo ho navštívil a čím vás zaujalo?
Jaké pamětihodnosti lze v Berlíně navštívit? Vyberte z nabídky jmenované památky a ve skupinkách si je prohlédněte.
Vytvořte Wortigel (brainstorming, asociogram) ke slovu „Einkaufen".
Zopakujeme si číslovky (hra).
Vhodná metoda: brainstorming, hra, řízený rozhovor
Uvědomění si
25 minut
Žáci pracují s neznámým autentickým, faktografickým textem, řeší společně problémy:
- porozumění textu
- vyhledávání ve slovníku
- rozdělení rolí ve skupině
- efektivní práce ve stanoveném čase
- vypracování úkolu
- příprava prezentace pro ostatní
Zadání pro žáky:
Rozdělte se do čtyř skupinek. Každá skupina si přečte zadaný text a vypracuje k němu jedno cvičení (text str. 81 a cv. 13; text str. 83 a cv. 15). Pracujte společně a začněte nejprve přečtením úkolu. Použijte ke čtení textu správnou strategii a nepřekládejte slovo od slova, můžete použít i slovník. Neznámá slovíčka si zapište do slovníčku.
Po vypracování úkolu vymyslete způsob, jak tento text představíte svému spolužákovi, a připravte prezentaci. Na přípravu máte 10 minut.
Vytvořte páry (z každé skupiny jeden) a zprostředkujte informace z textu spolužákovi, neznámá slovíčka si zapište do slovníčku. Na tuto fázi máte 15 minut.
Vhodná metoda: čtení s porozuměním, řízený rozhovor, monologický popis obrázku
Reflexe
10 minut
Každý žák pracuje samostatně, napíše podle zadání text o KaDeWe a přečte ho svému partnerovi, který ho může opravit a okomentovat.
Zadání pro žáky:
Na základě předešlých aktivit popište v původních skupinkách obchodní dům KaDeWe v Berlíně za pomoci zapsaných slovíček ve slovníčku, učebnici již nesmíte použít a vzniklý text přečtěte.
Vhodná metoda: strukturované písemné vyjádření
Ověření výukových cílů:
- kognitivní: slovíčka k tématu, popis odpovídající textu v učebnici
- postojový: vlastní prezentace, snaha pomoci osvětlit problematiku druhému
- psychomotorický: žáci hledají na mapě, vyhledávají obrázky památek Berlína a připevní je na nástěnku