V úterý 15. 5. proběhla v nové Technické knihovně v Dejvicích konference s názvem Tvořte a spolupracujte jinak. Ta byla pořádána firmou Netmail, s. r. o., ve spolupráci s Google Česká republika.
Konference byla organizována především pro zástupce vysokých škol, pro které mohou Google Apps znamenat finančně nenákladnou alternativu k jinak placeným LMS (Learning management Systems). Touto cestou se ostatně vydalo již mnoho zahraničních univerzit. Na zmiňované konferenci byly představeny zkušenosti, které s Google Apps mají konkrétně na Přírodovědecké fakultě UK.
Funkce, které Google Apps zdarma nabízejí jsou přiblíženy v příspěvku Černé a Černého [1] a dále rozváděny v tomto textu. Pro uživatele jako jednotlivce i pro činnosti menších kooperujících skupin ať již v pracovním životě nebo školním, viz [2–4], nabízejí Google Apps možnosti shodné s klasickými kancelářskými programy tedy: textový a tabulkový editor, možnosti tvorby prezentací, formulářů, webových stránek, OCR apod. Výhodou je možnost propojení a práce v „oblaku“ (cloud), viz [5–6], posílené prostřednictvím poměrně nové služby Google Disc. Jak již bylo zmíněno v úvodu, síla těchto aplikací spočívá v možnosti využít je jako LMS. Tím se Google Apps stávají i zajímavým nástrojem pro školy, a to na všech úrovních.
Informace z konference lze pro účely tohoto příspěvku shrnout do dvou možností, které instituce zavádějící LMS mají:
Podobné řešení pak je možné aplikovat na jakoukoli školní sborovnu. Obzvlášť vhodné je pak v případě uplatňování mezipředmětových vazeb, kdy spolu učitelé souvisejících předmětů mohou tvořit, sdílet a editovat dokument v závislosti na průběhu konkrétních hodin. Stejně tak mohou např. upravovat školní vzdělávací program apod.
Přenesení do úrovně komunikace školy s rodiči je také možné. Učitel může prostřednictvím Google Apps sdílet s rodiči např. docházku žáků, online výsledky jejich dětí z jednoho předmětu, z jednotlivých testů apod. Na bezpečnost takto sdílených dat je také pamatováno, a to konkrétně ukládáním dat na servery v Evropě či Americe v souladu s normami o zabezpečení, na kterých má zároveň svá data i Google. Jak bylo zdůrazněno v příspěvku zástupce UK PřF doc. Langhammera, data patří pouze uživatelům. Společnost Google k nim nemá přístup. Záleží ovšem vždy na samotné instituci, jak citlivá data do „oblakové“ sféry uloží. Vedoucí Znaleckého ústavu RAC Marian Svetlík na konferenci trefně poznamenal: „Svá nejcitlivější data si pamatuji.“
V neposlední řadě využití při komunikaci učitel a žák přináší do výuky nové možnosti. Namísto poměrně krkolomného e-mailování, vyvěšování wordovských dokumentů na stránky školy apod. je možné se žáky sdílet ŠVP, zadání domácího úkolu apod. Žáci pak mohou stejným způsobem úkoly odevzdávat. Výhodou je i samozřejmá spolupráce žáků online – jedna z nejpodstatnějších složek, kterou dnes škola musí podporovat.
Google Apps, jako součást Google účtu, jsou již jako společná platforma využívány mladou odbornou pracovní skupinou na Katedře chemie a didaktiky chemie. Slouží nejen při publikační činnosti, ale také jako interní informační portál týkající se blížících se konferencí, jsou využívány jako harmonogramy bakalářských a diplomových prací i jako komunikační prostředek při distančních setkáváních odborné skupiny. Na konferenci nově nabyté informace poslouží k rozšíření využívaných služeb a vyústí v pokus převést vnitřní agendu katedry pod Google Apps.
Google Apps jsou ucelené a moderní řešení pro různé instituce, které slibuje perspektivu do budoucna právě svým cloudem. Navštívená konference jistě poskytla mnoho zajímavých podnětů, a to nejen z hlediska reklamních. Autoři příspěvku rádi v diskusi odpoví na otázky možných zájemců o tuto službu.
[1] ČERNÁ, Z; ČERNÝ, M. OpenClass: LMS založený na Google Apps. Metodický portál: Články [online]. 10. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/c//14485/OPENCLASS-LMS-ZALOZENY-NA-GOOGLE-APPS.html>. ISSN 1802-4785.
[2] BRDIČKA, B. Kolaborace nebo kooperace? Metodický portál: Články [online]. 17. 10. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14151/KOLABORACE-NEBO-KOOPERACE.html>. ISSN 1802-4785.
[3] RUSEK, M. Kooperující žák jako člen informační společnosti. Metodický portál: Články [online]. 14. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14519/KOOPERUJICI-ZAK-JAKO-CLEN-INFORMACNI-SPOLECNOSTI.html>. ISSN 1802-4785.
[4] RUSEK, M. Kam až dosáhne kooperace?. Metodický portál: Články [online]. 16. 11. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14527/KAM-AZ-DOSAHNE-KOOPERACE.html>. ISSN 1802-4785.
[5] VAŇKOVÁ, J.; ČERNÝ, M. Cloud computing – nejen téma, ale i nástroj. Metodický portál: Články [online]. 04. 04. 2012, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/14721/CLOUD-COMPUTING---NEJEN-TEMA-ALE-I-NASTROJ.html>. ISSN 1802-4785.
[6] NEUMAJER, O. Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Metodický portál: Články [online]. 10. 01. 2011, [cit. 2012-05-20]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10447/ROZVAZTE-ICT-KOORDINATORUM-RUCE-ANEB-CLOUD-COMPUTING.html>. ISSN 1802-4785.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.