Na našem gymnáziu Praha 5 Na Zatlance učíme informatiku ve druhém ročníku čtyřletého studia nikoli jako „samostatný předmět o počítačích a programech“, ale jako nástroj. Nástroj, který budeme potřebovat pro řešení praktických úkolů.
V prvním pololetí velmi úzce spolupracujeme s vyučujícími českého jazyka, lépe řečeno plníme jejich zadání. Učíme studenty rozumně, smysluplně a správně využít softwarové nástroje pro splnění úkolů v práci s jazykem.
Tento článek je první ze série, kterou jsem nazvala Čeština v informatice – informatika v češtině, v níž budu postupně popisovat různé námi využívané formy a prostředky.
Doufám, že to bude inspirativní ...
Vyhledávací rozcvičku jsem použila v úvodní hodině, zejména jako motivační prvek. Protože žáky aktivita zaujala, řešili i zadání „Pro Experty“, takže celé to trvalo dvě vyučovací hodiny. Žáci dostanou k dispozici pracovní materiál (viz příloha) a samostatně řeší jednotlivé úkoly. Poté promítám prezentaci a diskutujeme o jednotlivých řešeních.
Otázky | 
Metodické náměty | 
||||
| 1. | 
 Najdi citát Marka Twaina o vzdělání. 
 http://citaty.net/autori/mark-twain/ 
  | 
 Cílem je ukázat studentům zajímavý web, který obsahuje citáty významných osobností. Zároveň můžeme navázat problematikou citací jako takových a ukázkou způsobů, jak citace provádět. V zásadě doporučuji dvě metody: 
  | 
|||
| 2. | 
 Zjisti, co je přesmyčka, a udělej přesmyčku za svého jména.  | 
Anagram neboli přesmyčka je slovo, které vznikne z původního slova tak, že se použijí všechna písmena ve slově obsažená a změní se jejich pořadí.
 Přesmyčky patří mezi oblíbené hlavolamy. A lze je generovat i automaticky, právě na uvedeném serveru. Hravá úloha, kterou vyřeší většina studentů. K úvaze dávám otázku, jak je program asi vytvořen (slovník, užití kombinací). | 
|||
| 3. |  
 Nač odkazuje reklama „Vem Boženu do metra“?  | 
Další slogan zní „Vem Aloise na kolo“. Odkazuje na webovou stránku, odkud můžete stahovat povinnou četbu ve formátu MP3, jako mluvené slovo. Jsou zde k dispozici takoví autoři, jako jsou Mácha, Němcová, Neruda, snad celý Karel Čapek a řada dalších. Vše v podání významných hereckých osobností. Cílem je informovat žáky o zajímavém studijním materiálu, který je k dispozici v digitální podobě, jež jim je blízká.  | 
|||
| 4. |  
 V knize Babička se mluví o devítiloketní cíše. Co je to cícha? Kolik měla metrů (uvažujeme český loket)?  | 
Cícha  = povlak, povlečení, břicho – zjistíme např. tak, že na slově cícha v programu Word vyvoláme místní volbu (pravé tlačítko) a vybereme synonyma. Divili byste se, kolik lidí tuto fintu nezná. Za zásadní pokládám její znalost zejména u žáků, pro které není čeština rodným jazykem. Dává jim možnost vyvarovat se při psaní vlastních textů opakování stejných slov z důvodu menší slovní zásoby. Takhle si ji, mimoděk, rozšíří.
 Wikipedie cíchu nezná. Lze ukázat další on-line zdroj, a to slovník synonym. A odpověď na otázku, kolik centimetrů byl loket, lze zjistit na velmi užitečném serveru, umožňujícím převod jednotek ze všech možných oblastí. | 
|||
| 5. | Přelož nějaké známé české přísloví nejdřív do ruštiny, překlad pak do arabštiny a tento překlad pak zpátky do češtiny. Ulož původní přísloví a konečný překlad.  | 
 Ukázka použití překladače je zařazena ze dvou důvodů: 
 Lze zmínit zajímavý vědecký obor Počítačová lingvistika, která se vyučuje na: http://www.kky.zcu.cz/cs. Na uvedených stránkách naleznete i základní vysvětlení problematiky a několik zajímavých ukázek – např. tlumočení do znakové řeči. Podobné téma řeší i první otázka pro Experty.  | 
|||
| 6. | 
 PRO EXPERTY: Popovídej si s Elizou. Úryvek zkopíruj.  | 
Nejasné zadání nutí studenty hledat, co je vlastně úkolem. ELIZA je jednoduchý počítačový program (vznik 1964!!!), který vede s uživatelem konverzaci (v angličtině) tak, že opakuje jeho vlastní výroky a klade jednoduché otázky založené na klíčových slovech zachycených z předcházející diskuze. V diskuzích vystupuje program jako psychoterapeut, vzhledem k principu, na němž pracuje, totiž není složité určit vhodné otázky. Na uvedené adrese je možné konverzaci vyzkoušet.
 Je zajímavé, proč vznikl – jedná se o jeden z prvních testů umělé inteligence. Více na: http://cs.wikipedia.org/wiki/ELIZA a http://cs.wikipedia.org/wiki/Turing%C5%AFv_test Lze zmínit i řadu současných automatických „kecálků“. Moc přínosné mi nepřipadají, ale lze je využít pro pobavení třeba v anglickém jazyce. Alice (nebo kapitán Kirk) http://sheepridge.pandorabots.com/pandora/talk?botid=dee0624a5e345abd&skin=iframe Slovensky a česky (za moc nestojí a pozor: Pepa je občas vulgární): http://www.ludvik.sk/ a http://www.pepa.vyskup.com/index.php  | 
|||
| 7. | 
 Vyhledej online nástroj na publikování časopisu Např.: http://www.weespr.com/  | 
Publikovat na webu lze různě:
 Na tuto třetí možnost otázka směřuje. Časopis se od ostatních variant liší svou uceleností a periodicitou. Ráda bych v tomto školním roce motivovala žáky k vydávání kulturního periodika, které by obsahovalo jejich vlastní práce z oblasti tvůrčího psaní, fotografie, výtvarných projevů, drobnějších klipů a filmů, popř. hudebních dílek. Chci využít Joomag. Uvidíme, jak se nám bude dařit.  | 
|||
| 8. | 
 Zakresli do mapy trasu životní pouti Jana Amose Komenského. 
 Alternativní úlohy: Cesta kolem světa za 80 dní: Jan Eskymo Weltzel: Pro návaznosti výtvarné se hodí třeba Paul Gauguin http://cs.wikipedia.org/wiki/Gauguin 
 
 Praktičtější zadání může být třeba plán školního výletu. 
 
 
  | 
Úloha není těžká, ale je poměrně zdlouhavá, nicméně občas nutím žáky pracovat i tímto způsobem. Jejich přístup k počítačům totiž často vychází z toho, že když něco nejde na jedno kliknutí, tak to nechtějí řešit vůbec.
 To, bohužel, v praxi tak nebývá – nestačí jen znát princip, ale také zadanou práci dodělat celou. Řešení spočívá v užití funkce map k plánování trasy. Doporučuji využívat GoogleMaps. Zdroj informací – http://cs.wikipedia.org/wiki/Komensk%C3%BD Možné řešení vidíte na obrázku: 
 Pokud máte instalovaný program Google Earth (doporučuji, je zdarma a umožňuje řadu aplikací), tak si danou trasu můžete přenést a třeba cestu sledovat jako video. Je možné zvolit i jiná témata.  | 
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Informatika v češtině, čeština v informatice.
Ostatní články seriálu:

Národní pedagogický institut České republiky © 2025