Pojďte, děti, sedneme si do kruhu. Sednout si do kruhu, znamená pro děti pokyn, který jim dáváme, když potřebujeme:
Speciální metodou práce v kruhu je komunitní kruh. Cílem komunitního kruhu je podporovat rozvoj vztahů, vytváření prosociálních postojů, např. rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti.
Dovednost naslouchání je určitým výrazem respektu k druhým lidem. Umět naslouchat je předpokladem vytváření dobrých vztahů. Bez naslouchání by metoda kruhu nebyla účinná. Pravidlem pro zajištění vzájemného naslouchání je, že právo mluvit má jen ten, kdo drží v ruce určitý předmět. My používáme kamínek, případně mušličku. Tu si děti postupně předávají jeden druhému. Když je potřeba vstoupit do řeči dítěti, které právě mluví, kamínek si vyžádáme, řekneme, co je třeba a opět ho dítěti vrátíme. Když někdo z dětí, na koho přišla řada, nechce mluvit, nenaléháme, ale vybídneme dítě, aby kamínek podalo dál. Tím, že dítě odmítne něco sdělit, využívá práva nemluvit a současně se učí rozhodovat. Respektujeme i skutečnost, že v mnoha případech je proces vzdělávání důležitější, než momentální výsledek.
V případě, že někdo řekne něco nevhodného, nedovolíme, aby se mu ostatní děti za to vysmívaly. Přijímáme všechny názory, ale dáváme pozor, abychom neřešili nevhodné situace a problémy konkrétních dětí. Úctu si zaslouží všechny děti, i ty, které se učí přemýšlet, reagovat a zaujímat svůj postoj.
Jak nám pomáhá metoda kruhu?
Hodně záleží na tom, jakými metodami se cíl výuky naplňuje. Metodu kruhu využíváme i při pohybových a hudebně pohybových hrách, při orientaci v prostoru a rozvíjení pohybových dovedností. Při vytváření myšlenkové mapy metoda kruhu inspiruje děti k diskusi, podněcuje k promýšlení problémů. Děti se seznamují s různými nápady a názory, učí se formulovat vlastní odpovědi, vyslechnout druhého, akceptovat rozmanité myšlenky, navzájem se povzbuzovat. V komunitním kruhu se děti učí respektovat jeden druhého i být respektovány.
![]() |
1. Vytváříme myšlenkovou mapu |
Autor © Alžběta Palatinová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.