Na začátku hodiny navrhneme, aby se žáci vžili do role učitelů/učitelek první třídy, kteří mají naučit žáčky sčítat do desíti. K tomu jim připraví veselé pracovní listy, do kterých budou prváci zapisovat výsledky sčítání.
![]() |
1. berušky |
Autor © Božena Rytířová |
Podle pokročilosti žáků je v jedné nebo dvou hodinách podrobně seznámíme se všemi nástroji programu Malování. Předem jim také můžeme oznámit téma další hodiny, ve které budou vytvářet názorné příklady pro první třídu. Proto si během přípravné hodiny mohou žáci předem nakreslit jednoduché obrázky, například ovoce, kostky nebo autíčka, které by mohli v další hodině využít.
Na krátkém textu žákům připomeneme, jak se používá schránka ke kopírování a vystřihování textu pomocí kombinací kláves CTRL + C, CTRL + V. Předvedeme jim na ukázkovém příkladu, jak mají zkopírovat jednu berušku pomocí nástroje Výběr s nastavením průhlednosti a jak ji mají umístit dvakrát na příslušné místo na pracovním listu. Je třeba je upozornit na to, že velikost berušek by měla být taková, aby se tři berušky vešly na pracovní list a mezi ně ještě znaménka.
Žáci si vymyslí vlastní příklad pro sčítání do deseti. Sami si nakreslí vlastní berušku a dvakrát ji zkopírují. Nakreslí si pouze jednu tečku, další tečky budou kopírovat a přesouvat na berušky. Zvláště u teček je třeba znovu zdůraznit, aby si žáci dali pozor na nastavení průhlednosti výřezů. V této fázi je často potřebná pomoc vyučujícího, například když si žák nastaví chybně barvu pozadí a pak má problémy s výřezy.
Nakonec se mezi berušky a pod ně doplní text.
Rychlost kreslení žáků je velmi individuální, proto se zřejmě najde v každé skupině několik žáků, kteří budou rychle hotoví. Těm navrhneme, aby si nakreslili jednoduchý obrázek ovoce, bonbónu, kostky a podobně. Pak z nich mohou tvořit skupinky či hromádky odpovídající číslům v příkladu, přičemž by mohli využít ještě další nástroje pro překlopení či otočení obrázku.
V závěru hodiny věnujeme několik minut správnému ukládání hotových nebo rozpracovaných souborů na disk.
Na naší škole kopírují žáci svoje práce na speciálně k tomu určený společný síťový disk, na kterém mají právo pouze ukládat a číst. Ukládání mají již dostatečně procvičené z prvních hodin výuky, když se seznamovali s činnosti počítače, školní počítačovou sítí a učili se pracovat v textovém editoru. Na společném disku si může jejich hotové práce prohlížet i vyučující, hodnotit je společně s žáky a především je pak vytisknout na školní barevné tiskárně, aby mohly být použity pro práci žáků prvních tříd
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.