Přiblížit a poskytnout námět na dvoudenní třídní projekt, který si klade za cíl:
uvědomění si sebe samotného jako neopakovatelného jedince
zamyšlení se nad svým vzhledem a nad svými charakterovými vlastnostmi
pochopení povahových rysů svých spolužáků
tolerance k odlišnostem druhých
Projekt byl realizován na začátku třetího ročníku v prvních dnech nového školního roku s 20 žáky, kteří měli s prací na projektech jen minimální zkušenosti. Žáky jsem jako nová třídní učitelka ještě téměř neznala, a tak byl projekt i pro mne velkou příležitostí seznámit se navzájem.
Cíle projektu
První den
1. Motivace – pohybová hra se jmény (telefon)
Žáci sedí v tureckém sedu v kruhu na koberci, začíná vybraný žák nebo učitel. Tleskne dvakrát oběma rukama o stehna a řekne dvakrát své jméno, potom tleskne dvakrát rukama o sebe a řekne dvakrát jméno spolužáka, kterého si vybral. Ten od něho přebírá pomyslnou štafetu a pokračuje stejným způsobem. Je nutné dbát na rytmus. Jakmile žáci hru zvládají, přistoupíme k vyřazování toho, kdo se splete nebo poruší rytmus.
2. Pracovní list – Jména v kalendáři (skupinová práce)
Žáci se rozdělili do skupin (možností je velká řada – my jsme házeli kostkou).
a) Ve vzniklých skupinách potom společně pracovali na prvním úkolu pracovního listu Jména v kalendáři, který je uveden v připojené příloze.
b) Druhý úkol z tohoto pracovníhu listu – žáci si zvolili libovolný kalendářní měsíc a v rámci skupiny si úkol rozdělili (k jeho vypracování je potřeba kalendář):
3. Moje jméno – společná diskuze
Na koberci poté proběhla diskuze na téma – moje jméno a příjmení. Žáci se vyjadřovali k těmto otázkám:
Protože žáci měli jen velmi malé znalost, zjišťovali si informace také na internetu. Doporučuji internetovou adresu uvedenou v anotovaných odkazech:
http://krestni-jmena.cz/vyznam/
V této databázi všech jmen registrovaných v ČR můžete listovat, jak se vám zlíbí, nejen podle abecedy, ale i podle oblíbenosti, používat různé filtry apod. Ke každému jménu zde existuje statistika, a k těm používaným i význam a původ. Ke svému překvapení zjistili, že jméno, se kterým třeba nejsou spokojeni, by si naopak přál mít někdo jiný. Výsledkem debaty byla spokojenost téměř každého se svým jménem a někteří byli i hrdí, že jsou jeho nositelem.
4. Vytvoření vlastní krátké básničky
Žáci dostali část básničky, kterou každý sám podle svého jména dotvořil.
Není hezčí jméno
nežli je............................,
......................................,
......................................
Kdo chtěl, mohl se se svým dílem pochlubit a přednést svou básničku ostatním. Některé byly velmi zdařilé.
Zde jsou některé z nich:
Není hezčí jméno jméno Není hezčí jméno
nežli je Mates, nežli je Vítek,
v tašce si nosí doma mu ve skříni
veliký notes. vyrostl skřítek.
Není hezčí jméno Není hezčí jméno
nežli je Natálie, nežli je Aneta,
je s ní občas zní to jako
velká patálie. vzdálená planeta.
Není hezčí jméno Není hezčí jméno
nežli je Julinka, nežli je Luky,
je to maminky vypadá jako
veliká pusinka. přerostlý Kuky.
Není hezčí jméno Není hezčí jméno
nežli je Barbora, nežli je Samík,
po ránu vypadá jako když ze stáje
někdy jak brambora. utekl koník.
Své básničky si žáci vzorně přepsali a založili do portfolia.
Druhý den
1. Úvodní hra – řazení do skupin podle zadaných kritérií.
Žáci se volně pohybují po prostoru a na povel učitele vytvářejí skupinky podle zadaných kritérií (pohlaví, barva očí, počet slabik jména, počet sourozenců, oblíbená barva, měsíc narození, oblíbené roční období apod.).
Žáci se během hry blíže navzájem poznávali a zjišťovali, co mají společného či naopak rozdílného se svými spolužáky.
Na závěr hry jsme si navzájem sdělovali, co nového se o svých spolužácích dozvěděli. Mnohá zjištění pro ně byla překvapující.
2. Přídavná jména, která mne charakterizují.
Žáci vymýšleli co nejvíce přídavných jmen, hodící se k jejich vzhledu či povaze. Každé samostatně zapisovali fixem na samolepicí štítky. Ty si pro další využití uložili do portfolia.
Básničku nalepili na čtvrtku, kterou každý dle své fantazie výtvarně ozdobil a doplnil nálepkami s přídavnými jmény, která se nejvíce hodí.
3. Skupinová práce – pracovní list Jména v kalendáři (k vypracování je potřeba kalendář)
Žáci ve skupinách vypracovávali 3. úkol v pracovním listu
4. Samostatná práce s kalendářem
Každý žák se pokusil odpovědět na tyto otázky:
5. Skupinová práce – tvorba úkolů pro ostatní (k vypracování je potřeba kalendář)
Žáci se zkoušeli navzájem. Určili některý den v roce a spolužáci zjišťovali, kdo ten den slaví svátek. Kdo bude nejrychlejší ?
1. Skupinová práce. Autor©Miroslava Gardoňová |
6. Autoportrét
Na závěr druhého dne projektu žáci kreslili svůj vlastní portrét technikou dotykových vjemů. Jednou rukou si přejížděli po hlavě (nejlépe se zavřenýma očima) a druhou rukou, jejíž ukazováček byl namočen v rozdrcené bílé křídě, se podle dotykových vjemů snažili nakreslit svoji tvář na černou čtvrtku.
Portrét si každý uložil do svého portfolia pro následující projektové dny.
2. Shromažďování materálů do portfolia. Autor©Miroslava Gardoňová |
Třetí den
1. Co rád dělám
Žáci seděli v kruhu na koberci a každý o sobě řekl větu: Jsem.............(křestní jméno), který/á rád/a ..............................
Ostatní se snažili věty spolužáků zapamatovat. Následovala hra na telefon, kdy začínající hráč říká nejprve svou větu a poté větu spolužáka, kterého volá (např. Jsem Jitka, která ráda spí a volám Martina, který rád maluje).
Hra všechny velmi bavila. Naučili se při ní lépe poznat a vnímat své kamarády. Na závěr opět následovala reflexe, při které si žáci sdělovali, co nového se o svých spolužácích dozvěděli.
2. Měříme se – skupinová práce
Ve čtyřčlenných skupinách jako v úkolu č. 3 se žáci tentokrát měřili. Plnili zadání v pracovním listě Měříme se (přiřazený DUM č. 23490 Měříme se).
3. Tvorba figurín
Na velký balicí papír si žáci navzájem obkreslili svou postavu, kterou vystřihli a pokusili se co nejvěrohodněji nakreslit. Vzniklé figury v životní velikosti jsme vystavili na naší chodbě a spoustu legrace jsme zažili s jejich identifikací.
Během těchto činností si každý uvědomoval svoji jedinečnost a neopakovatelnost.
Čtvrtý den
1. Vážíme se – skupinová práce
Žáci ve čtyřčlenných skupinkách plnili úkoly z pracovního listu Vážíme se (přiřazený DUM č. 15336).
2. Otisky
Pomocí temperových barev si žáci vytvořili své otisky prstů, které jsme navzájem porovnávali a povídali si o jejich jedinečnosti a využití této skutečnosti v praxi. Dále jsme experimentovali i s otisky nohou, rukou a podobně. Otisky jsme přidali do portfolia.
Závěrečný den
1. Charakteristika v jedné větě
Na závěr projektu se každý zamyslel nad svou osobností a pokusil se jednou větou charakterizovat. Vzniklou větu si potom každý sám zapsal ke svému jménu do rubriky „Představujeme se“ na našich internetových stránkách.
2. Tvorba knihy o sobě (využití materiálů z portfolia)
Vyvrchlením projektu byla tvorba malé knihy o sobě. Žáci při ní využili všechny materály ze svého portfolia. Obsahovala na titulní straně dotykový autoportrét, na dalších stránkách žáci uveřejňovali své básně a zjištěné informace o svých jménech, doplňovali je výstižnými přídavnými jmény kresbam, které je charakterizují. Vše se snažili výtvarně ztvárnit.
Vzniklé knížečky si v den rodičovské schůzky umístil každý na svou lavici. Rodiče podle nich zjišťovali, kde jejich dítě sedí, ale hlavně to, jak se jejich ratolest vidí a hodnotí. Mnozí si ji nesli domů s dojetím.
3. Knížka připravená pro rodiče. Autor©Miroslava Gardoňová |
3. Zhodnocení projektu
Hodnocení probíhalo ústně v kruhu na koberci. Žáci se vyjadřovali k tomu, jak je dané téma zaujalo, co nového se během projektu dozvěděli, co se jim zdálo snadné a co obtížné, jaká byla spolupráce ve skupinách a podobně. Nechybělo ani sdělování dojmů, pocitů, zážitků a zkušeností.
Vzhledem k malým zkušenostem s projektovou výukou i nízkému věku žáků jsem volila pouze formu společného rozhovoru a diskuze.
4. Ukázka ze vzniklé knížky. Autor©Miroslava Gardoňová |
Téma bylo pro žáky třetího ročníku velmi zajímavé a vzhledem k seznamování se s novou třídní učitelkou považuji jeho zařazení na září velmi vhodné. Nabízí se bohatá provázanost s opakováním učiva předcházejících ročníků.
Vhodné bylo střídání společné, samostatné a skupinové práce, na kterou si tito žáci teprve zvykají.
Projekt není nutné členit na projektové dny, jak je popisováno v textu. Jednotlivé aktivity lze libovolně kombinovat a zařazovat do kratších bloků.
Určitě však neopomeňte výstup ve formě malé knížečky, kterou žáci předají svým rodičům při některé společné akci. Vtahovat rodiče do dění ve škole se mi velmi osvědčilo a toto je jedna z nenásilných forem. Mnozí rodiče se možná poprvé podívají na své dítě jejich očima.
Žáky činnosti bavily a nenásilnou formou získali množství informací, které jsou trvalejšího charakteru oproti poznatkům získaným tradičním frontálním vyučováním. Poznali lépe sami sebe i své spolužáky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: