Uvádíme další příklad, jak je možné využít metodický materiál www.czechkid.cz. V této aktivitě se zaměříme na způsob, jak lze při zpracování konkrétního dialogu nahlédnout odlišné pochopení a zvnitřnění hodnot.
Cíl – reflexe způsobů komunikace, rozdíly v porozumění hodnotám.
Formy práce – práce v malých skupinkách, diskuze.
Pomůcky – www.czechkid.cz.
Popis v krocích
Krok 1: Seznamte žáky s postavami Pavly, Jamiho, Magdy, Dana a Tima.
Krok 2: Rozdělte žáky do skupinek a zadejte úkol, jehož cílem je napsat dialog pokračování této výchozí scénky tak, aby znázorňoval, co si skupinka myslí o hodnotě „spravedlnost”.
Výchozí situace: děti z Czechkid se rozhodnou, že si vyjedou na výlet. Sraz je ráno v 9.00 hod. na autobusové zastávce. Dohodnou se, že každý si platí cestu a každý vezme několik vuřtů, aby si je někde v lese mohli opéct. Všichni už jsou na zastávce, autobus se objevuje v dálce a míří k nástupišti, ale Pavla nikde. Jen co autobus zastavil, Pavla se vyřítí zpoza rohu i se psem Plastym a volá: „Ahoj, sorry, já jsem zaspala a hrozně se omlouvám, ale zapomněla jsem buřty”. Doběhne až k ostatním, sáhne do kapsy a doplňuje: „Ježkovy oči, já s sebou nemám ani peníze”.
Krok 3: Nechte jednotlivé skupinky přečíst vzniklé dialogy. Po přečtení hledejte spolu s žáky rozdíly ve vnímání spravedlnosti v jednotlivých dialozích.
Zdroj
MORVAYOVÁ, P., MOORE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Varianty, 2010, Člověk v tísni o. p. s.
Publikace vznikla v rámci projektu Jak na to, který byl financován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2009.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu .
Ostatní články seriálu: