Odborné články Základní vzdělávání Karel IV. a jeho vláda v Čechách
Odborný článek

Karel IV. a jeho vláda v Čechách

20. 10. 2006
Základní vzdělávání
Autor
František Prokop

Anotace

Formou analýzy textů žáci zpracují jednotlivé aspekty Karlovy vlády a sestaví je v přehlednou nástěnnou mapu.
Příprava

Těžištěm aktivity je práce s pracovními listy. Každý má podobu jednoho listu formátu A4 a skládá se ze zadání úkolu, který mají žáci vyřešit, a z potřebných materiálů (nejlépe nakopírovaných na témže listě). Základním zdrojem informací pro všechny skupiny je učebnice (v našem případě M. Hroch a kol.: Dějepis II, Praha 1996, str. 43 - 47). Pro názornost projdeme jeden list za druhým a uvedeme odkazy na literaturu, která obsahuje potřebné materiály.

Pracovní list č. 1 - Český stát za vlády Lucemburků

  • O která území rozšířili český stát Jan Lucemburský a jeho syn Karel IV.?
  • Jak k tomu došlo?
  • Nová území vyznačte barevně na mapě.
  • Materiály: mapa Země Koruny české v období vlády Lucemburků (1310 - 1419)

Pracovní list č. 2 - Praha za vlády Karla IV.

  • Které stavby v Praze založil Karel IV.?
  • Nakreslete je a vyznačte do plánu města, kde se nacházejí.
  • Materiály: plán Prahy za vlády Lucemburků

Pracovní list č. 3 - Nové Město pražské

  • Vlastníte realitní kancelář (nezapomeňte uvést její název).
  • Napište inzerát, ve kterém nabízíte volné parcely pro stavbu nových domů na právě založeném Novém Městě. Jaké podmínky musí zájemci dodržet? A jaké výhody jim Karel IV. nabídnul?
  • Materiály: článek Na staveništi Nového Města pražského

Pracovní list č. 4 - Karel IV. v kruhu své rodiny

  • Sestav rodokmen římského císaře a českého krále Karla IV.
  • Materiály: článek Císařova rodina

Poznámka: Žák pro zopakování doplní do rodokmenu i panovníkovy rodiče.

Pracovní list č. 5 - Karlova univerzita

  • Čeho chtěl Karel IV. dosáhnout založením univerzity v Praze?
  • Které fakulty tvořily pražskou univerzitu? Co se na nich studovalo?
  • Jaký výjev je zachycen na univerzitní pečeti? Proč?
  • Pomocí slovníku cizích slov vysvětlete slova fakulta, rektor, bakalář, kolej.
  • Materiály: Slovník cizích slov, články Pečeť univerzity a Disputace

Poznámka: Pro vysvětlení toho, co se studovalo na teologické fakultě, mohou žáci opět použít Slovník cizích slov. Vzhledem k obsáhlosti tématu je vhodné, aby tato pracovní skupina měla více členů než v případě ostatních týmů.

Pracovní list č. 6 - Osobnost Karla IV.

  • Jaký vlastně byl Karel IV.?
  • Jaké měl vlastnosti, zájmy?
  • Materiály: články Císař jako poutník, Císař a vinice v Čechách, Císař při audienci

Pracovní list č. 7 - Katedrála svatého Víta

  • Kde najdeme katedrálu svatého Víta?
  • Kdo byli její stavitelé a jak probíhala její stavba?
  • Materiály: úryvky z článku Svatovítská katedrála

Pracovní list č. 8 - Tvář Karla IV.

  • Jak vlastně Karel IV. vypadal?
  • Nakresli jeho portrét podle zprávy středověkého kronikáře, který Karla znal.
  • Materiály: článek Co o Karlovi IV. napsali (M. Hroch a kol.: Dějepis II., Praha 1996, str. 44)

Poznámka: Úkol je určen pouze pro jednoho, výtvarně zdatného žáka.

Pracovní list č. 9 - Hledáme panovníka

  • Vaše personální agentura (zabývá se vyhledáváním vhodných kandidátů na důležitá místa) vypisuje konkurz na českého krále.
  • Jaké vlastnosti a schopnosti by měl mít panovník, který v Čechách převezme vládu po Janu Lucemburském? Co česká země a její obyvatelé teď nejvíc potřebují?

Poznámka: List je bez materiálů. Úkolem žáků je vzpomenout si na již probranou vládu Jana Lucemburského v Čechách a celými větami vypsat požadované vlastnosti u nového panovníka.

Realizace

Na úvod hodiny doporučuji provést volné psaní na téma Co už vím o Karlu IV.? Uváděné skutečnosti napište na tabuli nebo plakát a ponechte ve třídě. Vy si tak zmapujete myšlenkový prekoncept žáků před vstupem do tématu a oni si naopak připomenou své vědomosti.

Sdělte žákům cíl hodiny (zmapovat vládu Karla IV. v Čechách a posoudit její význam) a objasněte jim postup jeho dosažení.

Rozdělte žáky do osmi skupin tak, aby vám jeden žák zbyl (dostane pracovní list číslo 8). Každé skupině přidělte jeden pracovní list a místo ve třídě. Oznamte časovou lhůtu pro splnění úkolu.

Práci žáků průběžně kontrolujte, odpovídejte na jejich dotazy, týkající se zadání (které žáci málokdy čtou pozorně), a upozorňujte je na případné chyby. Dbejte, aby práci dokončili během vyučovací jednotky - vrátíte se k ní příští hodinu dějepisu.

Následující vyučovací hodinu věnujte učivu o vládě Karla IV. v Čechách. Výklad vhodně prokládejte prezentací vypracovaných pracovních listů jednotlivých skupin. Listy zároveň lepte na připravený plakát (použijte rub klasické nástěnné mapy) a to tak, aby uprostřed byla podobizna Karla IV. vytvořená jedním z žáků (pracovní list číslo 8).

Na závěr hodiny nechte žáky zhodnotit Karlovu vládu v Čechách. Můžete použít prezentaci pracovního listu číslo 9, protože žákům se bude lépe hodnotit, když budou mít možnost srovnávat vládu obou Lucemburků, Karla i jeho otce. Uplatní se zde metoda brainstormingu, volného psaní, ale také třeba diskuse.

Výsledkem aktivity je nástěnný obraz mapující osobnost Karla IV. a jeho vládu v Čechách. Necháme jej viset ve třídě a dále jej využíváme pro přípravu žáků, pro opakování tématu nebo jako pomůcku pro příští ročníky.

Autor
František Prokop

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída