Model CAF jako společný hodnotící rámec je výsledkem spolupráce pracovní skupiny pro inovaci veřejných služeb (IPSG), která vznikla z iniciativy ministrů a generálních ředitelů státu Evropské unie (viz EIPA).
Pilotní verze modelu CAF (Common Assessment Framework) byla prezentována na První evropské konferenci kvality veřejné správy v květnu 2000 v Lisabonu. Verze, která je v této příručce předložena, vychází ze zkušeností získaných z jeho uplatňování. Byla prezentována na 2. konferenci kvality veřejné správy v říjnu 2002 v Kodani.
Jedná se o volně šiřitelný nástroj napomáhající organizacím veřejného sektoru, který vychází z modelu excelence EFQM. V ČR byl v roce 2005 využit ve třech odborných školách (SOŠ a SOU - COP, Sezimovo Ústí; SOŠ a SOU obchodní, Brno; Hotelová škola a VOŠ hotelnictví a turismu, Poděbrady). Tyto školy byly zařazeny do řešení projektu "Implementace modelu CAF do organizací územní veřejné strávy ČR", který realizovalo občanské sdružení Česká společnost pro jakost.
Přínosy aplikace modelu CAF jsou téměř shodné s přínosy aplikace modelu excelence EFQM:
Nespornou výhodou modelu CAF oproti modelu EFQM je jeho názornost a jednoduchost aplikace sebehodnocení. Model CAF svými konkrétními otázkami vede sebehodnotící tým při samotném sebehodnocení organizace. Jeho významnou výhodou je rovněž to, že se za jeho aplikaci nemusí platit poplatky.
Pracovníci i management se mohou podívat na výkony své školy z netradičního úhlu pohledu. Dosahování standardních cílů (splnění plánu či poskytnutí služby) je pouze jednou z devíti oblastí, ve kterých je výkon školy zkoumán a hodnocen.
![]() |
1. Struktura |
Orientuje se na způsob, jakým vedoucí pracovníci a manažeři rozpracovávají poslání a vizi vzdělávací organizace a jak usnadňují jejich dosahování; jak rozvíjejí hodnoty potřebné pro dlouhodobý úspěch a jak je realizují vhodnými opatřeními a chováním; jak jsou vedoucí pracovníci a manažeři osobně zapojeni do zajišťování rozvoje a uplatňování systému managementu školy.
Subkritéria:
Orientuje se na způsob, jakým škola uplatňuje svoje poslání a vizi prostřednictvím jasné strategie, která je zaměřená na zainteresované strany a podporovaná příslušnými sociálními partnery. Obsahuje plány, cíle, záměry a procesy.
Subkritéria:
Orientuje se na způsob, jakým škola řídí, rozvíjí a využívá poznatky a potenciál svých pracovníků na úrovni jednotlivců, týmu a celé instituce včetně toho, jak dané činnosti plánuje. Ty by měly směřovat k podpoře politiky a strategie školy a k efektivitě práce jejích zaměstnanců.
Subkritéria:
Orientuje se na způsob, jakým škola plánuje a řídí svá partnerství a interní zdroje, aby podpořila svoji politiku a strategii a efektivní fungování svých procesů.
Subkritéria:
Orientuje se na způsob, jakým škola řídí, zlepšuje a rozvíjí své procesy, aby inovovala a podpořila svoji politiku a strategii, uspokojila své "zákazníky" a jiné zainteresované strany a průběžně pro ně vytvářela vzrůstající hodnotu.
Subkritéria:
Orientuje se na to, jakých výsledků škola dosahuje při uspokojování požadavků svých žáků.
Subkritéria:
Orientuje se na to, jaké výsledky škola dosahuje při uspokojování požadavků svých pracovníků.
Subkritéria:
Orientuje se na to, jaké výsledky škola dosahuje při uspokojování potřeb a očekávání místní, národní a mezinárodní společnosti jako celku. Patří sem např. přístup školy ke kvalitě života, k životnímu prostředí, ochraně globálních zdrojů apod. Dále jsou zde začleněna vlastní interní opatření týkající se hospodárnosti školy a její vztahy s příslušnými úřady a orgány.
Subkritéria:
Orientuje se na to, jaké výsledky škola dosahuje z hlediska svého poslání a specifikovaných cílů. Rovněž klade důraz na úroveň potřeb a očekávání každého, kdo má na jejím chodu finanční nebo jiný hmotný zájmem.
Subkritéria:
Postup při zavádění a uplatňování CAF může mít tuto podobu:
Externím hodnocením podle modelu CAF se zabývají hodnotitelé Sdružení pro Cenu České republiky za jakost (Czech National Quality Award Association).
Sdružení pro cenu České republiky za jakost
Národní politika podpory jakosti
Sdružení pro certifikaci systémů jakosti
Česká společnost pro jakost
www.pqm.cz proškolení např. ISO, TQM
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.