Motivovat děti zábavnou formou k rozvoji jemné motoriky v oblasti sebeobsluhy, nácviku zavazování uzlu a smyčky.
Během vlastní pedagogické praxe se všechny stále častěji setkáváme s problémy dětí v oblasti sebeobluhy v oblékání. V předškolním věku (5 – 6 let) spousta dětí neumí zavazovat boty (nezvládají nejen smyčku, ale ani uzel), přestože jejich psychomotorické schopnosti jsou na dostatečné úrovni. Příčinou bývá nechuť dětí, ale i rodičů pustit se do „obtížné“ činnosti, zvláště pokud první pokusy nejsou okamžitě úspěšné. Hledala jsem proto motivační prvek, který by děti aktivizoval a zároveň vedl ke spolupráci s rodiči.
Využila jsem pohádkový příběh Jak se žížala Markétka chtěla zavázat na kličku (BALÍK, J.: Pohádky z rozkvetlé louky a stříbrné tůňky. Praha, 2002, s. 20. ISBN 80-903175-0-2), do kterého vstupujeme a zařazujeme hudební, pohybové i dramatické činnosti.
Navrhované činnosti a příležitosti, práce s textem:
![]() |
Výstavka botiček |
Doplňkové činnosti:
Motivace pohádkovým příběhem se mi velice osvědčila. Spojením příběhu s dalšími činnostmi se děti rozvíjely v různých oblastech (pohybových, řečových, hudebních), a záměr učitelky tak nevnímaly jako dominantní povinnost „jdeme se učit zavazovat boty“, ale činnost vycházela z vnitřní motivace dětí „udělat radost žížale Markétce“. Vytvoření výstavky se zavázanými botami a s textem pohádky v šatně dětí motivovalo i rodiče pomoci dětem zvládnout úkol tak, aby se i jejich botička mohla vystavit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: