Odborný článek

Didaktická hra

4. 5. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Sochorová

Anotace

Hra je určena pro žáky 9. ročníku jako efektivnější a zajímavější přístup k zopakování a utříbení učiva z pěstitelství a chovatelství.

Cílová skupina žáků:

9. ročník (hra může být použita i v jiných ročnících 2. stupně, nutno použít jinou sadu otázek odpovídající dovednostem žáků).

Forma výuky:

  • skupinová (dvojice žáků, příp. trojice)
  • individuální (při malém počtu žáků ve třídě)

Pomůcky:

  • pro vlastní vyrobení hracího pole – obatikované prostěradlo, fixy na textil, plánek školní zahrady, pravítko, nůžky, barevné papíry
  • pro hru samotnou – hrací kostky, hrací figurky, sada otázek (viz příloha)

Užité metody:

skupinová práce, didaktická hra, praktická činnost žáků při spolupráci na vytváření didaktické hry

Realizace hry:

1. Vytvoření hracího pole, překreslení plánku školní zahrady na obatikované prostěradlo (doporučuji zelenou barvu, použít plánek školní zahrady, kterou žáci dobře znají, plánek si mohou zhotovit  sami).

2. Učitel vytvoří sady otázek k učivu pěstitelství a chovatelství (viz příloha).

3. Žáci kartičky rozstříhají (barva kartičky znamená okruh otázek) a vytvoří hrací políčka jako u hry „Člověče, nezlob se” (vystříháné kruhy barevně odpovídají okruhu otázek).

Poznámka – lze použít i více barevných kruhů, pro které ale nebudou vytvořené otázky a budou sloužit jako prémie (žák nemusí na otázku odpovídat, příp. černé kolečko by mohlo znamenat „stojíš jedno kolo”). Do hry lze vložit i žolíkové karty, které nahradí nesprávnou nebo žádnou odpověď.

4. Po vytvoření všeho potřebného se žáci rozdělí do skupin, v příp. malého počtu žáků mohou hrát každý za sebe.

5. Pravidla jsou velmi jednoduchá. Je to klasická hra „Člověče, nezlob se”. Žák hází kostkou, postupuje po barevných políčkách a odpovídá na otázky. V případě, že odpověď nezná nebo odpoví špatně, zůstává na stejném políčku a šanci má až v dalším kole. Vítězem je ten, kdo nejrychleji projde celou soutěžní dráhu. Učitel hraje roli tzv. rozhodčího, který hru řídí, opravuje nesprávné odpovědi, příp. doplňuje odpověď neúplnou.

6. Jako motivaci pro větší zaujetí do hry doporučuji pro vítěze nějakou sladkou odměnu nebo jedničku do žákovské knížky.

Zhodnocení hry:

Hru doporučuji pro žáky 9. ročníku jako efektivnější a zajímavější přístup k zopakování a utříbení učiva pěstitelství a chovatelství. Při sestavování této hry jsem se řídila heslem „Kdo si hraje, nezlobí”. Hru jsem vyzkoušela s žáky v praxi a opravdu se mi toto heslo potvrdilo. Přestože mnozí žáci v devátém ročníku si připadají velmi dospělí, hra je bavila a užili jsme si při ní plno legrace.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
4.17 MB
Dokument
Hrací kostky
doc
20.51 kB
Dokument
Okruhy otázek
doc
3.38 MB
Dokument
Pohled na hrací pole
doc
3.32 MB
Dokument
Rozložení hracího pole
zip
30.27 kB
Archiv
Ukázka ze sady otázek

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Sochorová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
4. 5. 2010
Opakování učiva jako varianta na hru Člověče nezlob se. Námět je univerzálně využitelný ve všech školních oborech. Hodí se zvláště v období po uzávěrce klasifikace nebo před dny volna, kdy už výuku nechceme brát příliš vážně.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

Pomůcky potřebné na výrobu hracího plánu: obatikované prostěradlo, fixy na textil, plánek školní zahrady, pravítko, nůžky, barevné papíry. K samotné hře jsou potřeba – hrací kostky, hrací figurky, sada otázek.