Odborné články Gymnaziální vzdělávání Činnost Centra vizuální historie Malach zahájena
Odborný článek

Činnost Centra vizuální historie Malach zahájena

3. 2. 2010
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Aleš Franc

Anotace

Příspěvek informuje o zahájení činnosti a aktivitách Centra vizuální historie Malach, přístupového místa k Archivu vizuální historie Institutu USC Shoah Foundation, které umožňuje přístup k 52 000 filmových výpovědí přeživších a svědků holocaustu. Svědecké výpovědi lze úspěšně využít v praktické výuce v základních i středních školách.

Dne 29. ledna 2010 se v refektáři MFF UK na Malostranském náměstí 25 v Praze 1 odehrálo slavnostní otevření Centra vizuální historie Malach, přístupového místa k Archivu vizuální historie Institutu USC Shoah Foundation. Centrum vizuální historie Malach, společné pracoviště Ústavu formální a aplikované lingvistiky a knihovny MFF UK Praha, se nachází v knihovně MFF UK Praha a umožňuje přístup k 52 000 filmových výpovědí přeživších a svědků holocaustu, zaznamenaných v 56 zemích světa ve 32 jazycích.

Filmová svědectví jsou sice fyzicky uchovávána na Univerzitě Jižní Kalifornie (USC), ale mnohá univerzitní a další pracoviště v USA i jinde ve světě umožňují zájemcům z různých oborů ve vzdělávání či výzkumu snadný přístup. Centrum vizuální historie Malach při Karlově univerzitě se v současné době stává třetím přístupovým místem v Evropě – po Berlínu a Budapešti. Zaměřuje se na vzdělávání a výzkum v oblastech společenských věd, ale také počítačové lingvistiky a zpracování mluvené řeči.

V úvodní části bohatého celodenního programu nejdříve vystoupil s projevem o stručné historii Institutu USC Shoah Foundation jeho výkonný ředitel, dr. Stephen Smith. Následovalo vystoupení rektora Univerzity Karlovy, prof. Václava Hampla, který pohovořil o velkém přínosu nejen pro studenty a celou akademickou obec Univerzity Karlovy, ale i pro vyučující a žáky středních škol a pro širší veřejnost zajímající se o tematiku holocaustu. Na závěr tohoto bloku promluvil děkan MFF UK, prof. Zdeněk Němeček, který ve svém proslovu osvětlil důvody a záměry MFF UK pro zapojení se do celé akce.

Poté proběhla tisková konference, kterou moderoval a zároveň odpovídal na otázky novinářů Martin Šmok, konzultant Institutu pro mezinárodní programy působící v Praze. Mj. upozornil na fakt, že zachycená svědectví jsou poměrně rozsáhlá, proto je třeba při praktické výuce pracovat s úryvky. Zároveň odkázal případné zájemce o podrobnější informace na příslušné webové stránky (http://college.usc.edu/vhi/), případně na vlastní mailovou adresu: smok.martin@gmail.com. Po společném obědě došlo ke slavnostnímu otevření Centra Malach, k jeho prezentaci a k následné návštěvě s možností vlastního vyhledávání v archivu.

V letech 1994–1997 bylo natočeno celkem 566 svědectví pamětníků z České republiky. Dalších 656 interview bylo získáno na Slovensku. V Archivu Centra Malach se nachází celkem 4 557 vzpomínek pamětníků, kteří jako svou zemi narození (původu) uvedli Československo.

Pro snazší zpřístupnění rozhovorů v češtině pedagogům v ČR vzniklo v rámci mezinárodního pilotního programu vizuální historie několik školních hodin, které jsou k dispozici na webových stránkách Institutu USC Shoah Foundation (http://college.usc.edu/vhi/czech/). Hodina nazvaná „Když rasismus je zákon" zkoumá efekt zavádění tzv. norimberských zákonů v českých zemích. V partnerství s Památníkem Terezín vznikl soubor dalších 12 školních hodin nazvaný „Ghetto Terezín, holocaust a dnešek“, který si všímá nejen historie ghetta, ale také mnohých dalších fenoménů lidského chování. Několik úryvků ze svědectví v češtině bylo publikováno prostřednictvím digitálního úložiště Metodického portálu, např. rozhovor s Viktorem Lašem, vězněm terezínského ghetta nasazeným na „vyčištění“ Lidic po jejich zničení (http://dum.rvp.cz/materialy/svedectvi-viktora-lase.html).

Obsah Archivu ve spojení se sofistikovaným vyhledávacím rozhraním z něj činí cennou vzdělávací pomůcku pro mnohé obory: historie a dějiny, antropologie, historie umění, literatura, právo, lingvistika, filozofie, politologie, religionistika, genderová studia, sociologie aj.

Zkušenosti Institutu USC Shoah Foundation v mnoha zemích ukazují, že médium audiovizuálního svědectví poskytuje pedagogům informační zdroj, který jim může pomoci doplnit, prohloubit a zejména personalizovat historická fakta týkající se tak závažné, ale v některých případech pro žáky a studenty poněkud vágní a nekonkrétní tematiky holocaustu. Svědecké výpovědi lze úspěšně využít nejen v hodinách dějepisu, výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu, ale i při výuce literatury, jazyků či etické výchovy. Nabízejí se tak velmi široké možnosti využití svědectví z Archivu v praktické výuce v základních i středních školách.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Aleš Franc

Hodnocení uživatelů

Iva Dvořka
24. 2. 2010, 18:38
Konečně! Mezi interview jsou např. též vzpomínky Huga a Jiřího Popperových (Pavlových), Hugův příspěvek je dost obsáhlý, též rozhovory se známými pamětníky (M. Kotová), jen mít ten čas si to všechno projít a najít vhodné úryvky pro výuku.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024