Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Moduly pro CLIL výuku na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Moduly pro CLIL výuku na 1. stupni ZŠ

7. 4. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Anotace

V rámci evropského projektu Obsahově a jazykově integrovaná výuka pro žáky 1. stupně ZŠ vznikají obsahové moduly pro cizojazyčnou výuku na 1. stupni základních škol. Moduly připravené v německém a francouzském jazyce lze využít v rámci integrované výuky nebo v projektovém vyučování. Moduly jsou k dispozici všem učitelům, kteří je mohou využít ve svých hodinách.

V rámci projektu Obsahově a jazykově integrovaná výuka pro žáky 1. stupně ZŠ (Inhaltsorientiertes frühes Fremdsprachenlernen, Content-Based Teaching for Young Learners) iniciovaném Evropským centrem pro moderní jazyky (ECML) v rakouském Grazu vznikají obsahové moduly pro cizojazyčnou výuku na 1. stupni základních škol. Moduly, které lze využít v rámci integrované výuky nebo v projektovém vyučování, naleznete pod odkazem: http://eplc.ecml.at/.

V příloze tohoto příspěvku je ukázka modulu „Užitková zvířata a jejich produkty” v německém (viz přílohy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) a ve francouzském jazyce (viz přílohy 9, 10, 11, 12, 13, 14).

Po registraci na uvedených webových stránkách se můžete tamtéž přihlásit a dostanete se přímo ke všem pracovním listům modulů, které jsou k dispozici v německém a francouzském jazyce.

Materiály si můžete stáhnout a začít je používat. Pokud materiály skutečně uplatníte ve Vašich hodinách, vyplňte a odešlete dotazník, který je ve francouzské a německé verzi rovněž přílohou tohoto příspěvku (viz přílohy 15, 16). Dotazník hodnotí použití materiálů projektu ve Vašich hodinách. Za vyplnění dotazníku předem děkujeme! Dotazník zašlete na adresu:

Renate Krüger
Universität Erfurt, Philosophische Fakultät
Nordhäuser Str. 63
D-99089 Erfurt

Nabízené moduly jsou určeny pro cizojazyčnou výuku, která se opírá o obsah nejazykových vyučovacích předmětů. Přidanou hodnotou modulů je rozvoj interkulturní kompetence, kdy se žáci učí poznávat rozdíly a podobnosti své a cizí kultury. Moduly, které se dále dělí na jednotlivé sekvence, jsou členěny podle jednotlivých témat. Jedná se o všeobecně známá témata, která se týkají každého z nás. Jazyk je zde vnímán jako prostředek, na jehož základě se dostáváme k novým informacím a poznatkům.

Témata modulů jsou uzpůsobena věku žáků na 1. stupni ZŠ:

  • ovoce a zelenina
  • zvířata u nás, u Vás a ještě někde jinde
  • neobyčejná zvířata
  • stěhovaví ptáci
  • hlemýžď, malé, ale zajímavé zvíře
  • vlk se vrací domů
  • užitková zvířata a jejich produkty
  • bydlení
  • řeka
  • proměny v přírodě
  • já a ostatní
  • květiny
  • svátky

Formy modulu byly vybrány zcela úmyslně, protože zahrnují pracovní listy a materiály pro dané téma a sledují vývoj tohoto tématu napříč několika vyučovacími předměty. Všechny moduly zahrnují obsahy z  vyučovacích předmětů jako je vlastivěda, přírodověda, hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova a matematika.

Co všechno moduly ve výuce umožňují?

  • rozvíjejí většinu průřezových témat
  • utvářejí interkulturní kompetenci
  • podporují schopnost přesného pozorování, porovnávání, samostatné práce žáka atd.,
  • žák je při práci s moduly ústřední postavou
  • umožňují realizaci vnitřní diferenciace ve třídě
  • téma modulu propojuje učební osnovy vyučovacích předmětů a cizího jazyka
  • motivují učitele cizího jazyka spolupracovat s učiteli ostatních vyučovacích předmětů
  • téma modulu je pro žáka většinou nové anebo již známé, ale žák si tak prohlubuje předchozí znalost

V roce 2010 byla zahájena diseminace projektu. Všechny moduly by měly být ve školách v několika evropských zemích odzkoušeny a vyhodnoceny dotazníky. Souběžně budou dotvářeny některé z modulů a některé nové dokonce vzniknou. Na základě výsledků hodnocení budou moduly upraveny či přepracovány.

Očekává se, že jednotlivé moduly budou především doplněny o aspekty kultury dané země. Čeští učitelé mohou přispět připomínkami – např. k typicky českým stravovacím návykům jak dětí, tak i dospělých, běžným svátkům, a to včetně fotografií, vlastních materiálů, textů, rozhovorů s dětmi, rodiči nebo učiteli ze základních škol.

Pro více informací průběžně sledujte výše uvedené webové stránky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 1 – Einleitung_Tiere
doc
37.11 kB
Dokument
Příloha 10 – Descriptif d´act
doc
11.67 MB
Dokument
Příloha 11 – Doc1_FJ
doc
11.85 MB
Dokument
Příloha 12 – Mat1_FJ
doc
11.7 MB
Dokument
Příloha 13 – Mat2_FJ
doc
1.48 MB
Dokument
Příloha 14 – Mat3_FJ
pdf
83.98 kB
PDF
Příloha 15 – Fragebogen
pdf
83.01 kB
PDF
Příloha 16 – Questionnaire
doc
502.93 kB
Dokument
Příloha 2 – Nutztiere und Ihre Produkte_Beschreibung
doc
89.84 kB
Dokument
Příloha 3 – Dok1_NJ
doc
11.67 MB
Dokument
Příloha 4 – Dok2_NJ
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 5 – Dok3_NJ
doc
11.85 MB
Dokument
Příloha 6 – Material1_NJ
doc
11.7 MB
Dokument
Příloha 7 – Material2_NJ
doc
1.48 MB
Dokument
Příloha 8 – Material3_NJ
doc
22.46 kB
Dokument
Příloha 9 – Introduction_animaux

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Multikulturní společnost

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Článek pro obor:

Cizí jazyk 1. stupeň