Realizační podoba části TVP je vyzkoušena v praxi. Celý TVP je zaměřen na seznamování dětí s životem na celém světě. Jeho součástí jsou i teoretické znalosti potřebné pro vyučující, aby je už nemuseli vyhledávat v dalších publikacích. Snahou bylo zahrnout do celku všechny oblasti RVP,využívat prožitkové učení a předložit co nejnázornější podobu prováděných činností.
Vzdělávací cíle:
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Pro začátek si vysvětlíme, že Austrálie leží na opačné polokouli, a proto je zde mnoho věcí přesně naopak než u nás. Připravíme obrázky protikladů. Úkolem dětí je vyhledat správné dvojice.
Obměna
Místo hledání dvojic obrázků provádíme jen slovní cvičení (hádáme se). Náměty: pomalý X rychlý, malý X velký, tichý X hlučný, tenký X tlustý, den X noc, kyselý X sladký, plný X prázdný, hezký X ošklivý, rovný X křivý, těžký X lehký, horký X studený, černý X bílý, smutný X veselý, mladý X starý apod.…
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti okusí, že „mořská voda” je opravdu slaná. Abychom je vizuálně přesvědčili, necháme vodu překapat do sklenice přes filtrační papír. Ten necháme uschnout. Objeví se na něm solné mapy.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Na podlahu položte připravený ostrov (vystřihnutý z balicího papíru). Všichni si sednou kolem něj. Nejdříve si zahrajte, jak ostrov vznikl. Předstírejte zemětřesení (kolébejte se dopředu a dozadu), při kterém se z mořského dna vynořila hora, jejíž vrchol je právě náš ostrov. Nově vzniklý ostrov si dobře prohlédněte – je úplně pustý. Děti se přesunou na druhou stranu místnosti a představí si, že jsou semínka různých rostlin. Pomalu přecházejí po místnosti a kývají se dokud je vítr neodvane až na ostrov. Když na něj dorazí, vyrostou z nich nové rostliny. Obdobně postupujte s dalšími obyvateli ostrova – ještěrky doplují na kusech dřeva – kostkách (děti se při cestě na ostrov houpou na vlnách), šneci na listech, přiletí ptáci a nakonec dorazí na ostrov i lidé. Všechny děti si sednou na koberci k sobě a kolébáním napodobují plavbu na lodi. Když úspěšně přistanou na ostrově, postaví si na něm z židlí a přikrývek obydlí, ve kterém si mohou hrát celý den.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
V prostoru vyznačte několik ploch jako ostrovy. Děti se volně pohybují do doby, než dáte signál, že se blíží žralok. Poté se snaží zachránit na některém z ostrovů. Postupně odebírejte ostrovy. Cílem hry není postupně vyřadit všechny děti, ale nechat je spolupracovat tak, aby se zachránily všechny.
Obměna
Ostrovy můžete také postupně zmenšovat.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Nejprve si s dětmi něco povězte o korálových útesech. Potom rozdejte malé papíry, krepové papíry a lepidla. Každé dítě si z nich vyrobí svůj malý korálový útes, tak že vedle sebe lepí kousky barevných natrhaných krepových papírů. Později si to samé zkuste všichni společně na velkém papíru. Popovídejte si o tom, proč společný útes vyrostl rychleji.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Dětem vysvětlete, jak v symbióze žijí mořští klauni a sasanky a společně si připomeňte, z jaké pohádky rybku jménem Nemo znají. Poté přivažte vždy dvě děti k sobě za kotníky. Dávejte jim různé úkoly, které musí dělat společně – chůze, dřep, sed, výskok, zdolávání překážek, přenášení předmětu, stavění věže z kostek, úklid hraček a podobně.
Obměna
Pro ztížení můžete spojit větší skupinky dětí (trojice, čtveřice…).
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Jako podklad na tabuli použijte modrý papír, který bude představovat moře. Vystřihněte z barevných papírů pestrobarevné ryby, vždy dvě z každé barvy, tak aby se pokud možno dostalo na každé dítě. Následně všechny ryby připevněte na tabuli. Potom společně určete barvu každé ryby. Vysvětlete dětem, že tyto ryby dokážou vyskočit pryč, ale jenom když se nikdo nedívá. Děti zavřou oči a vy odeberte z moře z každé barevné dvojice jednu rybu a schovejte ji někde v místnosti. Děti na pokyn otevřou oči a začnou ryby hledat. Když dítě rybu najde, sedne si s ní na podlahu. Jakmile jsou nalezené všechny ryby, děti je postupně připevňují na tabuli, tak aby stejné ryby byly co neblíže sobě.
Obměna
Nechte plavat v moři z každé barvy jednu rybku. Když děti zavřou oči, jednu odeberte. Děti se pokusí vzpomenout si a určit, která rybka chybí.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Na podlahu rozházíme rybky. Jedno dítě představuje krokodýla a ryby poplaší. Úkolem dětí je zachránit rybky a po jedné je odnášet. Ty, které míří vpravo – do obruče na pravé straně, a ty, které vlevo – na opačnou stranu.
Obměna
Opatříme-li rybky magnety, můžeme je chytat pruty.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Nejprve si vyrobte chobotnici. Z pytloviny vystihněte čtverec, jehož střed vyplníte vatou a svážete všechny cípy čtverce dohromady. Dostanete tak hlavu a tělo chobotnice. Pak už jen připevněte nastříhané provázky (chapadla) a domalujte oči. Na hřišti vyznačte kruh, který bude znázorňovat mořskou jeskyni. Do jeskyně se postaví jedno vybrané dítě, které bude představovat chobotnici. Dejte mu předem vyrobenou chobotnici. Ostatní děti budou rybky a rozmístí se do kruhu kolem jeskyně. Začnou obcházet vyznačený kruh a přitom říkají : „Chobotnice ve střehu, rybky plavou ke břehu. Slunce svítí nahoře, prosvítá až do moře.” Když děti skončí s odříkáváním, zastaví se a otočí chobotnici zády. Chobotnice položí malou chobotnici na zem za některé dítě. V tu chvíli zazvoňte na zvoneček, popřípadě tleskněte. Dítě vybrané chobotnicí se jí snaží chytit. Pokud je úspěšné, vybírá chobotnice nové dítě. Pokud ne, stává se chobotnicí.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Vyznačte plochu – moře, ve kterém se budou všechny medúzy pohybovat. Děti se snaží vzájemně se nedotýkat, protože jejich vzájemný dotyk pálí. Postupně prostor zmenšujte (moře vysychá).
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Ze zelených papírů vyrobte dostatečně velké listy. Na bílý papír nakreslete housenky a vybarvěte je různými barvami. Vystřihněte je a na každý list přilepte jednu. Když máte listy i s housenkami připraveny, položte je na podlahu v dostatečné vzdálenosti. Nyní může hra začít. Děti se pro jistotu vyzují a začnou obcházet kolem listů a představují si, že jsou hladoví ptáci, kteří si vyhlížejí housenky k sezobnutí. Přitom odříkávají: „Mám veliký hlad a než půjdu spát, rozhlédnu se venku, sezobnu housenku.” Poté tleskněte a řekněte jednu barvu housenky. Děti se postaví na správný list. Pokračujte dokud nevystřídáte všechny barvy.
Obměna
Namísto určování barev mohou děti po tlesknutí obsadit každé jeden list. Ty postupně odebírejte, takže v každém kole na jednoho ptáčka nezbude, proto se odletí schovat do hnízda (na předem určené místo mimo hrací plochu). Pokračujte dokud nezůstane jen jeden nejšikovnější ptáček.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Obrázky papoušků vybarvíme tak, aby na každém byly použity tři různé barvy. Dítě si vybere jednoho a do košíku „nakoupí” pastelky, které byly použity k vybarvení.
Obměna
Dítě dostane tři pastelky a vybere papouška, který je jimi vybarven.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Na úvod si s dětmi připomeneme, že kivi jsou ptáci, kteří neumějí létat. Proto když jim hrozí nebezpečí nemohou uletět, ale pouze povyskočí někam do bezpečí. Abychom si uměli představit, jak takový pták kivi vypadá, prohlédneme si ho na obrázku. Děti si natrhají proužky zeleného krepového papíru, kterými se ozdobí, aby vypadaly jako skuteční kivi. Učitelka do vymezeného prostoru „nasype zrní”. Kivi ho v dřepu „zobou”. Při povelu – NEBEZPEČÍ – vyběhne určené dítě a snaží se dohonit ostatní. Ti se mohou zachránit vylezením na jakýkoliv předmět. Rozhodující je, že se nesmí nohama dotýkat země.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Uprostřed třídy vyznačíme provazy řeku tak, aby se nedala při přebíhání dětí z jedné strany na druhou minout. Jedno dítě (učitelka) je krokodýl. Ten žije v řece, kterou nesmí ani na okamžik opustit. Ostatní děti musí přebíhat. Krokodýl se snaží co nejvíce jich při jednom přebíhání plácnout. Koho se dotkne, ten vypadá ze hry. Vítězí ten, který zůstane poslední neulovený.
Obměna
Můžeme používat různé druhy chůze, poskoků, plížení a lezení. Motivujeme zvířáty, které se zde vyskytují.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Před začátkem obalte hůlku do několika vrstev balicího papíru, tak aby hůlka nebyla vůbec vidět a na každé dítě vyšla alespoň jedna vrstva. Když si děti sednou do kroužku, představte jim hada a vysvětlete, že se svléká z kůže. Pusťte hudbu, dokud hraje děti si podávají hada a ten mezi nimi koluje. Jakmile hudba utichne, dítě, kterému zůstal had v ruce, odloupne jednu vrstvu kůže. Tak pokračujte dokud se všechny děti nevystřídají.
Obměna
Děti si mohou jednoduše z novinového a balicího papíru a fólie vyrobit vlastního hada, kterého si vezmou domů a hru si tak mohou zopakovat třeba se sourozenci.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti utvoří zástup a postupně plní úkoly ve stoje:
vsedě:
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Do vaku umístěte různé předměty. Dítě se zavázanýma očima vytáhne jeden předmět z vaku. Podle hmatu se pokusí uhodnout, o jaký předmět se jedná. Postupně se vystřídají všechny děti.
Obměna
Na podlahu můžete umístit čtverce z různého materiálu (papír, lino, dřevo, plast…). Dítě se opět poslepu pokusí poznat materiál. Může využít jak ruce, tak nohy.
Z tvrdého materiálu (například dřevo) vyrobte různé geometrické tvary, které můžete umístit do vaku.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Připravte si předmět, který bude symbolizovat klokanův vak (taška, koš, obruč). Pro začátek určete jednu hlásku. Děti z celé místnosti nebo jen z vyhrazených předmětů do vaku umístí ty, jejichž název začíná na vámi vybranou hlásku.
Obměna
Stejně tak můžete určit materiál (dřevo, plast, látka…), barvu. Pro větší obtížnost zadávejte 2 i 3 vlastnosti současně (např. žluté dřevěné kolečko).
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Úvodem dětem vysvětlíme, že klokani jsou dobří a obratní skokani, kteří ale musí být velmi opatrní, protože ve vaku nosí miminko. Často se také musí vyhnout různým nebezpečím. Z pomůcek sestavíme překážkovou dráhu:
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Na úvod můžete děti obeznámit s tím, že koala má na svém břiše také vak, ve kterém vychovává svá mláďata. Poté se děti usadí do řady až na jedno, které si sedne zády před ostatní. Děti v řadě si vyberou jeden předmět z vaku. Z druhého vaku, který obsahuje shodné předměty jako první, si vybere předmět i vybrané dítě tak, aby ho ostatní neviděly. Dbejte na to, aby stejný předmět mělo i některé z ostatních dětí (první vak musí po rozdání zůstat prázdný). Dítě sedící zády začne popisovat předmět, který drží v ruce. Např. je to červené, hranaté, ze dřeva… (červená hrací kostka). Ostatní děti pozorně poslouchají a snaží se uhodnou, zda mají stejný nebo odlišný předmět. Když si některé z dětí myslí, že drží v ruce stejný předmět, zvedne se a ukáže ho ostatním. Pokud mělo pravdu, hra začíná nanovo. Pokud ne, vybrané dítě popisuje svůj předmět dál.
Obměna
Postup můžete obměnit tak, že si vyberete nebo jen vymyslíte nějaký předmět a začnete ho dětem popisovat. Ty se ho snaží uhodnout.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Dětem vysvětlíme, že koala většinu času tráví zavěšená na větvi. Lano zavěsíme mezi stromy ve výšce, která odpovídá výšce dětí. Se zavázanýma očima musí děti překonat vzdálenost mezi stromy. Jediným vodítkem je pro ně lano, které nahmatávají rukama.
Obměna
Pro zvýšení obtížnosti můžeme dětem do cesty dát překážky, které musí obejít nebo překročit. Ještě složitější bude cesta koaly, když zavěsíme dvě lana nad sebou. Po spodním laně budou děti opatrně chodit a horního lana se při tom budou přidržovat horními kančetinami. Tento úkol již budou plnit bez zavázaných očí.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti si obkreslí vajíčka a vystřihnou je. Pro každou velikost zvolí odlišnou barvu. Rozloží je na noviny a přes sítko zubním kartáčkem „postříkají” barvou. Pro trvanlivost vajíčka potáhneme folií a znovu vystřihneme. Hotová vajíčka rozložíme na koberec a pomícháme všechny barvy. Úkolem dětí je roztřídit je podle druhu k příslušnému obrázku zvířete, který je umístěn na síti (pytle od brambor).
Obměna
Každému zvířeti přiřadíme daný počet. Porovnáváme, kdo má více, méně, stejně. Pro větší obtížnost můžeme vajíčka přemísťovat kolíčkem na prádlo.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti rozdělíme do stejně početných družstev. Popořadě se vystřídají všichni při plnění těchto úkolů:
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Obručí vymezíme hnízdo ptakopyska, ve kterém má schované vajíčka. Jedno dítě (učitelka) představuje lovce, který se vloupal do hnízda a snaží se z něj vyházet všechna vajíčka. Ostatní děti jsou ptakopysci. Snaží se zachránit svá vajíčka a nosí je zpět. Přitom je musí nosit jen po jednom.
Obměna
Pingpongové míčky lze nahradit mačkanými papírovými koulemi, vršky z PET lahví nebo plastovými vajíčky.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Na podlaze vyznačte lanem loď, do které nastoupí všechny děti, kromě jednoho, které bude představovat žraloka. Jako kapitán oznamte: „Moře je klidné, můžete se koupat”. Na tento pokyn děti vystoupí z lodě a začnou se pohybovat kolem žraloka. Na další pokyn :“Pozor žralok!”, začne žralok námořníky honit. Děti se snaží dostat zpět na loď.
Obměna
Namísto chození se mohou děti kolem žraloka plížit a vstát a začít utíkat až po pokynu. Pro další obměnu můžete zvolit více lodí nebo žraloků
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Hru zahájíme komunitním kruhem na téma – jaká zvířata chováme a proč. Dítě si vybere jeden z předmětů a přiloží ho k obrázku zvířete, ze kterého je vyrobeno.
Obměna
Můžeme zvolit opačný postup. Dítě přiřazuje obrázek zvířete ke skupině výrobků.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti se rozmístí v prostoru. Vy pustíte nějakou hudební nahrávku a děti se začnou pohybovat po prostoru. Po chvíli hudbu přerušte a řekněte: „Ovečky, ovečky udělejte stádo” a přidejte nějaké číslo. Na tento povel děti vytvoří skupinky o vámi určeném počtu. Jestliže někdo zbude nebo se některá skupinka špatně spočítá, jde se schovat do domečku.
Obměna
Můžete také zadávat čísla tak, aby žádné dítě nezbylo a tudíž nevypadlo.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Autíčka přivážeme na konce klubíček vlny. Děti se seřadí a každé z nich dostane jedno klubíčko. Jejich úkolem je, přemístit auto do cíle namotáváním klubíčka.
Obměna
Pokud je pro děti příliš obtížné namotávání klubka, mohou vlnu namotávat na roli od toaletního papíru.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Pro každé dítě vystřihněte surfovací prkno (alespoň 1 m dlouhé). Posaďte se a společně si prohlédněte obrázek surfisty. Chvíli si o něm povídejte (Jak se lidé na surfu pohybují? Kolik se jich na jeden vejde?). Potom rozdejte dětem prkna a každé si to své vybarví. Nacvičte si, jak si takové prkno přenáší (pod paží a vepředu se druhou rukou přidržuje) a vydejte se na pláž. Zkuste si ležet na břiše a pádlovat rukama, plavit se po vlnách vestoje (kolébejte se), proběhnout se po pláži se surfem pod paží...
Obměna
K surfování si můžete také pustit hudbu, která bude evokovat buď klidnou hladinu (pomalá) nebo rozbouřené moře (rychlá).
Obměna
Surf vlastní výroby můžete nahradit balanční deskou, díky níž si děti procvičí svou schopnost udržet rovnováhu.
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Děti se namalují obličejovými barvami jako správní maorští válečníci. Pustíme jim hudbu a necháme děti volně vyjádřit své emoce. Poté děti nabádáme k vyjádření různých nálad – smutek z porážky, radost z vítězství, bojovné odhodlání, strach, únavu…
Očekávaný výstup
Pomůcky
Organizace
Postup
Vysvětlíme dětem, jakým způsobem loví potravu Austrálci. Bumerang nahradíme létajícím talíře. Děti jím hází a snaží se zasáhnout určené cíle:
Očekávaný výstup
Ingredience
Organizace
Postup
Během celého projektu se děti setkávaly s empatií, radostí, trpělivostí a citlivostí k přírodě. Měly možnost volby se aktivně účastnit činností, přispívat dle svých schopností a možností ku prospěchu celku. Po dobu trvání tématu byly práce dětí vystaveny na viditelném místě, aby měly možnost se k nim vracet, diskutovat o nich, doplňovat a hodnotit je. V průběhu realizace jsme s dětmi hodnotili, co se dozvěděly, co se jim líbilo a bavilo je. Děti činnosti radostně prožívaly, každý den se samy zajímaly, co budeme dělat zítra. Svůj zájem pak přenesly i na rodiče. Pro zajímavost bychom rády vyzdvihly ty činnosti, které měly dle našich zkušeností u dětí největší úspěch. Byly to například hry Protiklady, Ostrov, Nemo a sasanka, Medúza, Papoušci, Hlídač krokodýl, Závody s vajíčky ježury a Surfování. Velmi kladné byly reakce dětí na pokus s názvem Mořská voda či na kolektivní práci Mořská houba. Atraktivní byla pro děti také tvorba Papírového hada či výrobky z vlny (Emu…). Činnosti, které se nám neosvědčily, do příspěvku neuvádíme.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: