Realizační podoba projektu byla vyzkoušena v praxi. Celý projekt je zaměřen na seznamování dětí s vlastnostmi okolního světa. Snahou bylo zahrnout do celku všechny oblasti RVP, využívat prožitkové učení a předložit co nejnázornější podobu prováděných činností. V průběhu realizace pokusů je nutné dbát ve zvýšené míře na bezpečnost práce. Z tohoto důvodu je vhodné pracovat v menších skupinách.
Poznávání hmatem – hra
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Hmatové pexeso – hra
Pomůcky:
Postup:
Hmatové domino – hra
Pomůcky:
Postup:
Lesklé a matné – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Co je průhledné – pokus
Pomůcky:
Postup:
Hmotnost věcí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Pevnost – pomůcky
Postup:
Plave či potápí se? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Propustnost látek – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Hrdlo sklenice překryjte igelitem a opět pozorujte co se stane.
Nasávání tekutin – pokus
Pomůcky:
Postup:
Co je teplé? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Co je kulaté? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Magnety – pokus
Pomůcky:
Postup:
Magnetické rybky – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Rybolov – hra
Pomůcky:
Postup:
Proměny – změny tvaru – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tvoření otisků – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Poznej předmět – hra
Pomůcky:
Postup:
Natahování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Rozpouštění a tuhnutí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Padání k zemi – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zkoušky rovnováhy – hra
Pomůcky:
Postup:
Start a zastavení – pokus
Pomůcky:
Postup:
Ztvrdnutí vypálením – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Co umí teplo? Výrobek
Pomůcky:
Postup:
Voda teče – pokus
Pomůcky:
Postup:
Proudění vody – pokus
Pomůcky:
Postup:
Správná míra – pokus
Pomůcky:
Postup:
Mrznutí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zmrzlina – výrobek
Pomůcky:
Ledové čarování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tání – pokus
Pomůcky:
Postup:
Tvoření páry – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odpařování – pokus
Pomůcky:
Postup:
Zábava s bublinkami – hra
Pomůcky:
Postup:
Co plave? Pokus
Pomůcky:
Postup:
Filtrace – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vytlačování vody – pokus
Pomůcky:
Postup:
Příběh zpracován v knize: DOSKOČILOV, H. Diogénes v sudu. Praha : Albatros, 1982, str. 29, ISBN 18–819–87.
Rozpustnost – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vliv teploty na rozpustnost – pokus
Pomůcky:
Postup:
Kruhy na vodě – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní xylofon – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní lupa – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vodní terč – hra
Pomůcky:
Postup:
Duha – pokus
Pomůcky:
Postup:
Vzduch – větrník
Pomůcky:
Postup:
Kouzla se vzduchem – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Kouzla se vzduchem – pokus
Pomůcky:
Postup:
Upozornění – nutno omezit dobu foukání, aby se dětem neudělalo nevolno.
Světlo a tma – světlo a stín – pokus
Pomůcky:
Postup:
Sluneční hodiny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odraz světla – pokus
Pomůcky:
Postup:
Hraní se světlem – pokus
Pomůcky:
Postup:
Odstíny barev – hra
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Míchání barev – pokus
Pomůcky:
Postup:
Změna barev – pokus
Pomůcky:
Postup:
Přírodní batika – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Svět přírody – světlo a rostliny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
Jednu misku překryjeme čistou sklenicí, čímž vytvoříme jakýsi skleník. Proto nám semínka pod sklenicí porostou mnohem rychleji.
Pučení větviček – pokus
Pomůcky:
Postup:
Obarvené květiny – pokus
Pomůcky:
Postup:
Pozorování počasí – pokus
Pomůcky:
Postup:
Lidské tělo – dech – pokus
Pomůcky:
Postup:
Otisky prstů – pokus
Pomůcky:
Postup:
Otisky zubů – pokus
Pomůcky:
Postup:
Ochutnávání – pokus
Pomůcky:
Postup:
Čich – pokus
Pomůcky:
Postup:
Kde je zvuk – hra
Pomůcky:
Postup:
Mluvící provázek – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Jak pracují lidské oči – hra
Pomůcky:
Postup:
Zavažte dětem oči a nechejte je takto vykonávat běžné činnosti – chodit, malovat…. Dbáme přitom na to, aby nedošlo k nějakému úrazu.
Obměna:
Pokud chcete do hry vnést prvky spolupráce, rozdělte děti do dvojic. Jedno bude mít oči opět zavázané a druhé se mu bude snažit pomáhat.
Síla mozku – hra
Pomůcky:
Postup:
Pocení – pokus
Pomůcky:
Postup:
Jak bije lidské srdce – pokus
Pomůcky:
Postup
Malý chemik – zkoumáme kyseliny a zásady – pokus
Pomůcky:
Postup:
Rozlitý inkoust – pokus
Pomůcky:
Postup:
Neviditelný inkoust – výrobek
Pomůcky:
Postup:
Obměna:
K malování použijeme bílou voskovou svíčku.Pak potřeme celou plochu vodovou barvou. Písmo zůstane nezabarvené.
Pro děti bylo poznávání okolního světa prostřednictvím pokusů atraktivní. Během realizace byl kladen důraz na vzájemnou komunikaci a spolupráci všech dětí. Byly vedeny k uplatňování vlastního názoru ve skupině. Vytyčený cíl – probouzení přirozené zvědavosti a zájmu – se podařil naplnit. V průběhu celého projektu bylo nezbytné mít veškerou organizaci předem promyšlenou a mít rovněž nachystány všechny potřebné pomůcky, kterých bylo v tomto případě velké množství. Aby práce byla bezpečná a zároveň si ji mohly vyzkoušet všechny děti, bylo nutné pracovat v menších skupinách. Ostatním dětem byly v této době nabídnuty činnosti, jenž nevyžadují spoluúčast pedagoga. Nejvíce děti nadchly pokusy s vodou. prováděné při pobytu venku. Činnosti, které se nám neosvědčily, v příspěvku neuvádíme.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: