Anotace
Obsahem příspěvku je shrnutí získaných zkušeností v práci s předškolními dětmi, zejména s chlapci. Respektování jejich odlišností ve vývoji a praktická orientace stylu vzdělávání zohledňující jejich zájem o poznávání techniky, strojů, práci letců a řidičů.
Dílčí vzdělávací cíle
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- rozvoj komunikativních dovedností
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- posilování přirozených poznávacích citů, zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
- rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj kooperativních dovedností
- poznávání pravidel společenského soužití
- vytváření elementárního povědomí o širším kulturním a technickém prostředí
Řešení
V nabídce činností jednotlivých integrovaných bloků jsme se snažili:
- postupovat od jednoduchých činností k náročnějším
- respektovat metodické řady
- mít na paměti širší rámec vzdělávání
Vzdělávací činnosti
Každý integrovaný blok měl tu výhodu, že nabízel dětem přirozenou motivaci k určitým činnostem.
Činnosti nebyly cílem, ale prostředkem k získávání a postupnému rozvíjení kompetencí.
Cílem nabídky jednotlivých činností nebylo, aby všechny děti dokonale všechno zvládly, ale v první řadě, aby si to, co dělaly, prožily, aby prožitek ovlivnil jejich postoje, názory.
Výběr témat
Zvolená témata byla dětem blízká, zajímavá zejména pro chlapce. Byla součástí určitého rámce, celku, týkajícího se vytváření povědomí o technickém prostředí, dopravy a dopravních prostředků:
1. Letadlo 2. Motorky 3. Traktor 4. Tahač 5. Autobus 6. Loď
Výchozím tématem činnosti byl pro chlapce jejich oblíbený dopravní prostředek, návaznost a propojení tématu s reálným životem. S tématy úzce souvisela i účinnost motivace, organizace činností, použité metody i prostředky realizace výchovně- vzdělávacího procesu, interakce a komunikace mezi učitelkou a dětmi i mezi dětmi navzájem.
Do projektu byla zařazena i další dopňková témata – Policie, Hasiči – která ale v konečné fázi reflektovala jiné vzdělávací cíle, proto se o nich v tomto hodnocení nebudu zmiňovat.
Plánování
Při plánování jednotlivých integrovaných bloků jsme vycházeli:
- z dlouhodobého plánu a daných témat ve ŠVP
- z možnosti využívat oborových metodik při plánování
- z pedagogického záměru věnovat se získávání a rozvoji určitých schopností a dovedností
- z evaluace a hodnocení, kdy jsme zjistili u chlapců nedostatky v některých dovednostech
Při naplňování tématu činnostmi, které vedly k dosažení cíle, se nám osvědčilo:
- zapojit děti do výběru činností
- respektovat jejich přání, potřeby i možnosti
- vést děti k tomu, aby se stávaly spoluúčastníky vzdělávacího procesu
- reagovat na změny ve skupině dětí, na jejich „naladění” pro určitou aktivitu
- provádět průběžnou pedagogickou diagnostiku
- vycházet z individuálních a věkových zvláštností
- využívat vhodných podmínek a organizace
- klást důraz na odpovídající interakci učitelka – dítě
- získávání zpětné vazby
Vzdělávání dítěte v projektu
|
TEMATICKÝ BLOK
|
Popis cílů ve vztahu k dítěti
|
Související činnosti a aktivity
|
1
|
LETADLO
|
- pojmenovat
- seznámit
- označit, zaznamenat
- pozorovat
- vybavit
- podporovat
- rozvíjet
- navrhovat
- vymyslet
- sdělit
- zaujímat
|
informace vybavování zážitků hledání souvislostí vysvětlování sdělování seřazování rozlišování
|
2
|
MOTORKY
|
- porozumět souvislostem
- vyjádřit vlastními slovy
- vysvětlit
- popsat
- objasnit
|
posilování a kultivování vztahů výběr z nabídky porovnávání dokreslování sestavování experimentování
|
3
|
TRAKTOR
|
- zařadit
- nalézat
- roztřídit
- odhadnout
- nacházet společné znaky
- nacházet rozdíly
- hodnotit osobní pokroky
- poznávat
- respektovat
|
nalézání upevňování pravidel aplikování odhadování kultivování a obohacování vztahů srovnávání napodobování řešení v souvislostech
|
4
|
TAHAČ
|
- porovnávat
- rozlišovat
- aplikovat osvojená pravidla
- odhadovat
|
rozvíjení posilování podporování realizace vlastních nápadů a plánů dětí
|
5
|
AUTOBUS
|
- rozvrhnout
- vyřešit
- zdůvodnit
- vytvořit
- zdokonalit výtvor
|
tvoření řešení logické uvažování obhajování zaujímání postojů předvedení
|
6
|
LOĎ
|
- srovnávat
- obhájit
- rozhodovat
- diskutovat
- kombinovat
- vytvořit složitější výtvor
|
diskutování srovnávání uvádění kladů a záporů obhajování vyjadřování vlastních myšlenek kritizování oceňování
|
Literatura a použité zdroje
[1] – MOTLOVÁ, Lucie; KOUKOLÍK, František. Citový mozek: neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha : Galén, 2003. ISBN 80-7262-408-3.
[2] – KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Praha : Makropulos, 1997. ISBN 80-86003-08-6.
[3] – BIDDULPH, Steve. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-155X.
[4] – BIDDULPH, Steve. Výchova kluků. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-161-1.
[5] – KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha : Grada, 1995.