Odborné články Základní umělecké vzdělávání „Božský zpěvu dar“ – 1. část
Odborný článek

„Božský zpěvu dar“ – 1. část

8. 1. 2010
Základní umělecké vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Drkula Ph.D.

Anotace

Pokus o bližší poznání platónského pojetí hudebního vzdělávání může být veden mimo jiné i skrze Platónovo chápání hudební tvořivosti, které je ovlivněno obecným estetickým míněním a postoji filozofovy epochy. Je případné si je připomenout, chceme-li zachytit jejich dozvuk pronikající možná i do současné reality této vzdělávací oblasti, která se před staletími na těchto fundamentech rodila.

Jedna ze základních představ o pojetí hudebního vzdělávání a hudební tvořivosti antické civilizace se z dnešního hlediska zdá být určována obecným charakterem jejího myšlení, které přisuzuje původ a následek jakéhokoli pozemského dění libovůli bohů. Ti jsou, jak je z mytologie všeobecně známo, pokládáni za původce a animátory lidského konání. To proto je tu poslání zprostředkovatele hudební vynalézavosti a neobyčejných tvůrčích nápadů připisováno „božským poslům" - múzám. Jako svědectví jejich manifestace například Hésiodos v básni Zpěvy železného věku popisuje setkání s helikónskými múzami: „»Pastýři z pustin, vy hanebníci a nic nežli břicha! / Umíme vyprávět nemálo lží, jež se rovnají pravdě; / umíme také, jestliže chceme, povědět pravdu.« / Dcery velkého Dia tak pravily, mistrně slova; / nato mi podaly žezlo, jež stálo za podívanou: / z bujného vavřínu utrhly větev – a vdechly mi božský / zpěvu dar, abych zpíval, co bude, i to, co se stalo; / blažený rod, kteří žijí věčně, mi velely slavit, / ale je samy opěvovat vždycky, i napřed, i potom."[1]

Je případné se ptát, jakou roli v podobném ideovém rámci zaujímá hudební pedagog, umělecko-výchovná instituce či záměrná vzdělávací koncepce. Ptejme se také, do jaké míry tyto naše pradávné a nehmotné myšlenkové kořeny pronikají do naší současnosti a nakolik ji spoluutváří. Pokud bychom chtěli z těchto devíti dcer Dia a Mnémosyné jmenovat ty, které mají nějakou spojitost s hudebním uměním, museli bychom patrně označit Euterpé, múzu dionýské hudby zobrazovanou s dvojitou píšťalou představující také lyrickou poezii, dále Polyhymnii zastupující oslavné hymny a vážný zpěv. S tancem pak bývá spojována „tancemilovná" Terpsichoré a múza Erató „milostná" zobrazovaná s lyrou je představitelkou milostných písní. Nesetkáváme se však vždy s naprosto jednotným rozdělením těchto mytických postav, a tak zjišťujeme, že dříve byla uctívána a se zpěvem zosobněna také Aoidé, jedna ze starších tří múz.

Jsou-li tyto fantastické bytosti v minulosti a mnohdy i dodnes spojovány se zdroji inspirací hudebně uměleckého druhu, lze zajisté tento jejich domnělý přenos chápat rovněž jako podnět výchovné povahy. Z dnešního pohledu by tato naznačená triáda mohla korespondovat s polaritou klasického a nonartificiálního pojetí hudebního vzdělávání, které v sobě vyčleňuje i svou hudebně pohybovou složku. Známe však i další činitele, které charakter hudebně tvůrčího uvažování této kultury ještě více konkretizují. Přijmeme-li poznatek, že ve starořecké literatuře je popisován střet základních obecných protipólů hudebního myšlení a počínání, bude to zajisté především prvek apollonský a dionýský. Pokud známé Apollónovo bájeslovné vypodobnění s lyrou vyjadřuje antický estetický ideál vyrovnanosti a důkladnosti, je to v souvislosti s matematicky přesným laděním jeho hudebního nástroje (ve skutečnosti polychordu). Jak lze očekávat, Dionýsos je naproti tomu ve svém hudebním výrazu zbaven veškerých zábran a jeho extatické vytržení symbolizuje tradičně uctívané tvůrčí šílenství mániá. Nahlížíme-li na tuto dichotomii z hlediska výchov, první orientace nás směruje kdesi do oblasti exaktních věd, zatímco druhá klade důraz spíše na tělesnou rovinu prožívání. V hudebně vzdělávací praxi však může figurovat jako referenční vztah či symbolické vymezení našeho výchovného působení. Vyvážený soulad racionální důkladnosti a instinktivní spontánnosti může i z dnešního hlediska představovat cíl tvůrčího i interpretačního snažení v okruhu hudebního vzdělávání.

Četné zmínky tohoto příznačného fenoménu pochopitelně nacházíme i v okruhu klasického písemnictví. Platón například ve své Ústavě ústy Sokrata přináší poněkud jiný způsob kategorizace oněch entuziastických stavů: „...věštecké nadšení jsme přidělili Apollónovi, Dionýsovi zasvěcovací, Músám zase básnické..."[2] V obou případech tu však narážíme na odlišnou formulaci zprostředkujícího, formujícího a výchovného účinku těchto domnělých a uctívaných stimulů. Tento princip společně se znázorněním duality myšlení, která dovoluje jedné části nitra přijímat tato božská vnuknutí, zatímco druhá je rozumově zpracovává a přetváří v reálné naplnění, je ale doloženo již také v textech Homérových. Nijak nás tedy nepřekvapuje, když na tento prvek narážíme i v četných spisech středověkých autorů křesťanského světa, který se pak může s jistou archetypální tváří vynořit i v daleko pozdějších etapách. Jestliže tyto zákonitosti znázorňují výklad umělecké kreativity, svou podstatou poukazují i na zřejmý či skrytý potenciál uměleckého vzdělávání. Faktem zůstává, že ony zmínky směrují pozornost spíše k uskutečňování hudební tvorby a následně také výchovy, nikoli však k jejich východisku. Jejich dozvuk nám však předkládá nejen historicky zasutou formu výchovného nazírání, ale i mizející metafyzický rozměr jeho uskutečnění.

I když se mnoho zásadních raných úvah o základu hudebního tvoření a vzdělávání rodí právě u Platóna, očividně zůstává dostatečné množství důvodů k tomu, proč jej V. Zuska ve své práci K estetice XX. století: mimesis - fikce - distance označuje jako „odpůrce umění"[3]. Přesto mu však nelze upírat podstatnou zásluhu na tom, že se v jeho pozdějších dialozích uchovalo pojetí umělecké tvorby i výchovy jako principu nápodoby.

Právě v těchto dialozích, v nichž jejich autor pokládá základní kámen idealistické estetiky, je vzneseno mínění o umělcích, kteří jsou „napodobitelé, zabývající se ve velkém počtu jednak tvary a barvami, jednak hudbou..."[4] Mimetický základ hudebního umění pak Platón stvrzuje i ve svých Zákonech: „V tom by věru každý souhlasil o músickém umění, že všechny jeho výtvory jsou napodobování a zobrazování; a nesouhlasili by snad v tom všichni skladatelé i posluchači i učinkující?"[5] Spolehlivým vodítkem k Platónovu chápání této miméze je zajisté gnozeologický jeskynní mýtus, jehož zapříčiněním se umění ocitá ve světě zdání a kopií ideálních podstat. Také na základě této argumentace v Ústavě Sokrates bryskně přesvědčí postavu Glaukóna o tom, že veškeré umění jakožto napodobení již jednou zpodobněného nepředstavuje nic jiného, než jen pouhý smyslový přelud, jedná-li se již o druhé zrcadlení skutečnosti: „...daleko od pravdy jest napodobovací umění, a jak se podobá, proto dovede všechno vyráběti, poněvadž z každé věci zachycuje jen něco málo, a to vnější obraz."[6] Také tato logika pak umožňuje vnímat druhořadost invenčního mimésis i vůči rutinnímu techné, u něhož dochází přinejmenším k bezprostřední imitaci transcendentních idejí. Podobná hierarchie může poukazovat i na odvěký svár invence a techniky, který se nevyhýbá ani umělecko-výchovné tradici, v níž nezřetelně odhaluje svůj díl odpovědnosti za tuto letitou polemiku. Přestože i Aristoteles sám podrobuje Platónovo učení o idejích důkladné kritice, zdá se, že výklad nápodoby jako jediného principu umělecké tvorby bezvýhradně přijímá, jestliže v první knize Poetiky tvrdí, že „hra na píšťalu a na kitharu, to vše je vcelku napodobování."[7]

Měli bychom tedy uvažovat nejen o interpretaci hudebního umění a uskutečňování hudebního vzdělávání prostřednictvím nápodoby - reprezentace, ale naké o podstatě této reprezentace samotné. J. O. Young se tímto směrem ve své práci Art and Knowledge ubírá a v protikladu s Platónovým smýšlením namítá, že z jeho pohledu mají umělecká díla poznávací hodnotu, jelikož se jedná o reprezentaci. V Platónově vidění jsou pak umělecká díla podezřelá právě proto, že jsou reprezentacemi. Podle Platóna nás umělecká reprezentace vzdaluje od skutečnosti, místo toho, aby nás k ní přibližovala, důsledkem čehož pak spíše brání hledání poznání, než aby mu napomáhala[8]. A. C. Sukla však připouští, že tento konflikt může být vlastně určován časovým horizontem a v úvodu k práci Art and Representation ono historické a současné chápání miméze blíže významově vyděluje[9], o což se do určité míry a převážně v pedagogickém kontextu pokouší i V. Zouhar ve své úvaze Hudební výchova bez bariér? K projektům Klangnetze a Slyšet jinak[10]. Nakolik tato dřívější utvrzovaná neskutečnost umění definovala dnešní podobu a rámec hudebního vzdělávání, není možné jednoznačně posoudit. Vědomí tohoto rozporu však není zásadní jen pro související teoretické úvahy, ale také pro praktickou rovinu hudebně výchovného působení.


[1] Hésiodos: Zpěvy železného věku, s. 26 - 34.
[2] Platón: Faidros, 265b.
[3] Srov. Zuska, V.: K estetice XX. století: mimesis – fikce – distance. Praha: Kamil Vorlíček, 1996.
[4] Platón: Ústava, 337b.
[5] Platón: Zákony, 668b.
[6] Platón: Ústava, 598b.
[7] Aristotelés: Poetika. Praha: Svoboda, 1996, s. 59.
[8] Young, J. O.: Art and Knowledge. London: Routledge, 2001, s. 104.
[9] Sukla, A. C.: Introduction. In: Art and Representation: Contributions to Contemporary Aesthetics. Westport: Prager, 2001, s. 1.
[10] Zouhar, V.: Hudební výchova bez bariér? K projektům Klangnetze a Slyšet jinak. In: Acta Paedagogicae. Prešov: AFPUP 2004, s. 72 - 73.

Literatura a použité zdroje

[1] – Poetika. Praha : Svoboda, 1996. ISBN 80-2050-295-5.
[2] – Zpěvy železného věku. Praha : Svoboda, 1990. ISBN 80-205-0127-4.
[3] – Faidros. Praha : OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-8524-133-1.
[4] – Ústava. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-8600-528-3.
[5] – Zákony. Praha : OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-8600-531-3.
[6] – SUKLA, Ananta Charana. Introduction. In: Art and Representation: Contributions to Contemporary Aesthetics. Westport : Prager, 2001. ISBN 0-275-96847-2.
[7] – YOUNG, James O. Art and Knowledge. London : Routledge, 2001. ISBN 0-415-25646-1.
[8] – ZOUHAR, Vít. Hudební výchova bez bariér? K projektům Klangnetze a Slyšet jinak. In Acta Paedagogicae. Prešov : AFPUP, 2004. ISBN 80-8068-254-2.
[9] – ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století: Mimesis – fikce – distance. Praha : Kamil Vorlíček, 1996.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petr Drkula Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Pedagogika