Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tvoříme animovaný film
Odborný článek

Tvoříme animovaný film

24. 2. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Milan Prikner

Anotace

Postup tvorby vlastního krátkého animovaného filmu, zkušenosti s realizací, žákovské práce.

Cíl

Žáci vymyslí příběh krátkého animovaného filmu, vytvoří z papíru vlastní postavy, nafotí jednotlivé snímky, film sestříhají a uveřejní na internetu.

V rámci školního projektu DIGI nafotili žáci svůj portrét, natáčeli video, nahrávali rozhovor v cizím jazyce, vytvořili gifovou animaci a vlastní animovaný film.

Tvorba krátkého animovaného filmu byla naplánována na 4 vyučovací hodiny (jedna dvouhodinovka výtvarné výchovy, dvě hodiny digitální technologie). Žáci pracovali ve skupinách, které fungovaly po celou dobu projektu.

1. hodina + 2. hodina (VV)

Žáci byli nejdříve seznámeni s cílem této aktivity. Pro lepší představu si prohlédli příklad, jak by mohl vypadat výsledný animovaný film. Dále byli seznámeni s průběhem celé aktivity.

Žáci měli za úkol nejdříve v jednotlivých skupinách vymyslet krátký příběh svého animovaného filmu. Poté sepsali, v jakém prostředí se bude příběh odehrávat a jaké postavy se v něm budou vyskytovat.  Na papír velikosti A3 nakreslili pozadí a z tvrdšího papíru vystříhali postavičky. Postavičky byly složeny z několika částí tak, aby se s nimi mohlo hýbat (viz obrázek 1, postavička je složena ze 6 částí – hlava, tělo, 2 ruce, 2 nohy).

Vystřižené části postavičky bez pozadí
1. Vystřižené části postavičky bez pozadí

Vymyšlený příběh s popisem postav skupiny odevzdaly (v našem případě do výukového prostředí Moodle) a tento dílčí úkol byl ohodnocen (splněno x nesplněno). Učitelka výtvarné výchovy ohodnotila kvalitu zpracování postaviček a pozadí.

Přistoupili jsme k dílčímu hodnocení, protože dokončení filmu bylo plánováno u některých skupin až za 2 měsíce. Při takovýchto aktivitách máme zkušenosti, že žáci úkoly nedokončí a odkládají ho až do doby, kdy je nezbytně nutné – a to v lepším případě. Spíše dokončení úkolu odloží a pak ho zapomenou udělat.

3. hodina (DT)

Žáci obdrželi před touto hodinou návod, jak postupovat při snímání jednotlivých políček filmu. Tento návod si měli žáci samostatně prostudovat.

Na začátku hodiny si připravili fotoaparát na stativ a upevnili pozadí na polystyren tak, aby se pozadí vůči fotoaparátu nehýbalo (viz obrázek 2).

Upevnění stativu s fotoaparátem a animačních pomůcek
2. Upevnění stativu s fotoaparátem a animačních pomůcek

Poté nastavili postavičky do počátečního stavu a tento obraz vyfotili. Pak posunuli o kousek pohyblivé části postavičky nebo případně další objekty. Opět vyfotili. Na 1 vteřinu filmu potřebovali vyfotit 8 snímků, tzn. že na pětivteřinový film bylo třeba vyfotit alespoň 40 fotografií.

Pohybování s objekty - v tomto případě animace pohybu míče.
3. Pohybování s objekty – v tomto případě animace pohybu míče.

Během snímání je třeba si dát pozor, aby se pozadím nebo se stativem nehýbalo.

Jednotlivé fotografie pak žáci přehráli z fotoaparátu na síťový disk.

4. hodina (DT)

Žáci získali návod na sestříhání animovaného videa a měli za úkol si ho projít před samotnou hodinou.

Hotový animovaný film uložili ve formátu .wmv, .mpg nebo .avi a překopírovali na síťový disk.

Za hotový animovaný film mohla skupina získat maximálně 100 %. Úkol se hodnotil podle předem známých kritérií. Za jednotlivé aspekty práce bylo možno získat maximálně:

  • 40 % – film (bez titulků) má délku trvání více než 5 sekund
  • 20 % – film zachycuje smysluplný příběh
  • 20 % – film obsahuje zvukové efekty nebo hudbu
  • 10 % – ve filmu jsou použity minimálně úvodní a závěrečné titulky
  • 10 % – originalita zpracování

Reflexe

Tato aktivita byla naplánována na 4 vyučovací hodiny a ukázalo se, že časová dotace nestačila. Žáci tak využili předem určené hodiny pro dokončení této práce. Některé skupiny svou práci nestihly především kvůli nedostatečné domácí přípravě (členové skupin si neprostudovali předem poskytnuté materiály).

Náročnost celé aktivity a časový tlak vedl k tomu, že si žáci nemohli dovolit zahálet a byli nuceni spolupracovat. Došlo k přirozenému rozdělení rolí ve skupině jak během přípravy postaviček a pozadí, tak i během focení a stříhání filmu. Bohužel jsme nevyhradili čas a prostor na reflexi.

Finální videa nahráli žáci na síťový disk. Příště bude do této aktivity zahrnuto i nahrání videa na youtube.com.

Během této aktivity jsme se setkali s několika obtížemi, které komplikovaly hladký průběh.

Žáci si na určenou hodinu nepřinesli postavičky, které vytvořili na VV. Postavičky byly uloženy v pracovně výtvarné výchovy, kde si je žáci zapomínali postupně vyzvedávat. Příště budou hotové postavičky uloženy u učitele digitálních technologií, v jehož předmětu je realizováno snímání políček filmu.

Vzhledem k nedostatku času, který jsme si nechali na přípravu této aktivity, docházelo i k nedorozuměním mezi učiteli jednotlivých předmětů. Např. jsme předpokládali, že určité informace byly již žákům předány od jiných učitelů a docházelo tak ke komunikačním šumům mezi žáky a učiteli. Doporučujeme si vyhradit krátký čas a domluvit se na časovém harmonogramu, kdo a kdy žákům sdělí jaké informace, promyslet společné hodnocení.

V hodnocení celé aktivity se příště pokusíme o změnu. Pokusíme se nepřistupovat k dílčímu hodnocení postaviček, ale společně ohodnotit až výsledný film.

I přes mnoho nedostatků v přípravě této aktivity vytvořili žáci několik kvalitních animovaných filmů, které jsou v současnosti nahrány na youtube.com.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
165.04 kB
Dokument
Příloha – návod

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Hana Pilařová
24. 2. 2010, 14:58
Díky za nápad a inspiraci :)
Petra Procházková
24. 2. 2010, 18:58
Moc pěkné. Díky za nápad.
Hana Pilařová
26. 4. 2010, 13:09
Došla jsem se šesťáky od inspirace k realizaci. Výsledek je zde .. http://www.zsst…hp?a=486
Milan Prikner
27. 4. 2010, 19:44
Hanko: To je fajn, vidět, že to našlo nějakou odezvu. Líbí se mi ten film s tou vosou. Určitě sem ještě dám odkazy filmů, které budeme tvořit letos. Tentokrát jsem nechal volnější pole působnosti a děláme stop-motion animaci.
např. jako http://www.yout…dSCt4jGE
Uvid íme.
Jinak dík, za uveřejnění odkazu na tento článek na vašich stránkách.
Petro: Doufám, že jste se také se svými žáky do toho pustila. :-)
Veronika Pospíšilová
13. 7. 2010, 23:20
Můžete mi prosím doporučit nějaký program, ve kterém fotky do animovaného filmu nejsnáze poskládám? Jsou nějaké programy v češtině pro menší děti? Předem díky za odpověď
Milan Prikner
12. 11. 2010, 21:19
Veronice: Muzete urcite pouzit snadno dostupny Windows movie maker, ktery najdete v systemu windows, v picase lze take vytvaret filmy z fotek, lze tam nastavit i delku jednoho obrazku. Dalsi programy najdete po zadani napr. "film z fotek" do vyhledavace, ale to uz jste asi zkousela.
Miroslava Sedlárová
22. 11. 2010, 18:58
Velmi mne to zaujalo a vyzkouším!!!
Jana Kerhartová
25. 1. 2011, 16:15
V rámci posledních hodin keramiky, jsme s dětmi zkoušeli animaci z plastelíny a také měla docela úspěch. http://www.vytv…mace.php
Pavla Peroutková
9. 5. 2011, 17:53
Jani, kdo vybral tu hudbu? Já jsem zase zkoušela pixilaci v praktické škole JUŠ. Takhle to dopadlo http://www.yout…VolBDJT8 akorát kvalita je mizerná, musím to znova vyexportovat.
Pavla Peroutková
16. 5. 2011, 20:56
Jednoduchý program zdarma na poskládání fotek do animovaného filmu je také třeba Photo story http://www.slun…o-story/ . Ještě bych ráda doporučila používání  jednoduchého programu, díky kterému můžete fotit na dálku a fotky se ukládají rovnou do počítače a také se rovnou zobrazují na monitoru, takže můžete lépe odhalit chyby a průběh celé animace snáz kontrolovat. Navíc se nemusíte vůbec dotýkat spouště, takže zabráníte nechtěným posunům. Pro Nikona je to např. DIYPhotobits.com Camera Control, zdarma ke stažení http://www.diyp…control/ . Je to opravdu skvělá pomůcka.
Kateřina Hausenblasová
25. 5. 2011, 19:23
Další výborný program pro animaci, který je zdrama a který funguje v propojení s jakoukoliv kamerou je MokneyJam http://www.gian…oad.html
Je skvělé, že můžete animovat a než spustíte spoušť vidíte na monitoru, co se odehrává pod hledáčkem. Tím se vyvarujete nechtěných rukou v záběru a podobně.
Pavla Peroutková
30. 5. 2011, 10:28
Katko, MonkeyJam jsem vyzkoušela, je to fakt jednoduchý program a funguje výborně. Díky za tip! Nechtěným rukám sice úplně nezabránil, ale jinak bezva :-)
Martin Pěnička
8. 1. 2012, 12:30
To je skvělé. Vnukl mi nápad ohledně celoročního školního filmového projektu, který právě zpracovávám. Teď je ve fázi prezentaci, kterou připravuji. Proto jsem hledal, jestli na RVP něco takového není.
Natálie Bothwell
30. 1. 2019, 15:43
Každý žák se ve svém životě s animací setkal minimálně jako divák. Mnozí z nich jsou produkty Pixaru a Disney Media posedlí. Vytvořit animaci přímo se studenty je skvělou cestou jak do tohoto zajímavého procesu nahlédnout. Práce s novými médii a technologiemi je skvělou formou výtvarné výchovy o to víc, že se v umělecké kultuře tyto prostředky kromě klasických médií objevují stále častěji. 
Myslím, že velice zajímavá by kromě kresebné animace byla práce i s jinými plošnými materiály nebo vytvoření 3D animace. 

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

digitální fotoaparát, stativ, polystyren, špendlíky, případně zdroj světla, pomůcky pro vytvoření postaviček (papír A3, nůžky, výtvarné potřeby), počítač pro finální zpracování filmu