V rámci školního projektu DIGI nafotili žáci svůj portrét, natáčeli video, nahrávali rozhovor v cizím jazyce, vytvořili gifovou animaci a vlastní animovaný film.
Tvorba krátkého animovaného filmu byla naplánována na 4 vyučovací hodiny (jedna dvouhodinovka výtvarné výchovy, dvě hodiny digitální technologie). Žáci pracovali ve skupinách, které fungovaly po celou dobu projektu.
1. hodina + 2. hodina (VV)
Žáci byli nejdříve seznámeni s cílem této aktivity. Pro lepší představu si prohlédli příklad, jak by mohl vypadat výsledný animovaný film. Dále byli seznámeni s průběhem celé aktivity.
Žáci měli za úkol nejdříve v jednotlivých skupinách vymyslet krátký příběh svého animovaného filmu. Poté sepsali, v jakém prostředí se bude příběh odehrávat a jaké postavy se v něm budou vyskytovat. Na papír velikosti A3 nakreslili pozadí a z tvrdšího papíru vystříhali postavičky. Postavičky byly složeny z několika částí tak, aby se s nimi mohlo hýbat (viz obrázek 1, postavička je složena ze 6 částí – hlava, tělo, 2 ruce, 2 nohy).
![]() |
1. Vystřižené části postavičky bez pozadí |
Vymyšlený příběh s popisem postav skupiny odevzdaly (v našem případě do výukového prostředí Moodle) a tento dílčí úkol byl ohodnocen (splněno x nesplněno). Učitelka výtvarné výchovy ohodnotila kvalitu zpracování postaviček a pozadí.
Přistoupili jsme k dílčímu hodnocení, protože dokončení filmu bylo plánováno u některých skupin až za 2 měsíce. Při takovýchto aktivitách máme zkušenosti, že žáci úkoly nedokončí a odkládají ho až do doby, kdy je nezbytně nutné – a to v lepším případě. Spíše dokončení úkolu odloží a pak ho zapomenou udělat.
3. hodina (DT)
Žáci obdrželi před touto hodinou návod, jak postupovat při snímání jednotlivých políček filmu. Tento návod si měli žáci samostatně prostudovat.
Na začátku hodiny si připravili fotoaparát na stativ a upevnili pozadí na polystyren tak, aby se pozadí vůči fotoaparátu nehýbalo (viz obrázek 2).
![]() |
2. Upevnění stativu s fotoaparátem a animačních pomůcek |
Poté nastavili postavičky do počátečního stavu a tento obraz vyfotili. Pak posunuli o kousek pohyblivé části postavičky nebo případně další objekty. Opět vyfotili. Na 1 vteřinu filmu potřebovali vyfotit 8 snímků, tzn. že na pětivteřinový film bylo třeba vyfotit alespoň 40 fotografií.
![]() |
3. Pohybování s objekty – v tomto případě animace pohybu míče. |
Během snímání je třeba si dát pozor, aby se pozadím nebo se stativem nehýbalo.
Jednotlivé fotografie pak žáci přehráli z fotoaparátu na síťový disk.
4. hodina (DT)
Žáci získali návod na sestříhání animovaného videa a měli za úkol si ho projít před samotnou hodinou.
Hotový animovaný film uložili ve formátu .wmv, .mpg nebo .avi a překopírovali na síťový disk.
Za hotový animovaný film mohla skupina získat maximálně 100 %. Úkol se hodnotil podle předem známých kritérií. Za jednotlivé aspekty práce bylo možno získat maximálně:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.