Žáci vytvářejí rozpočet pro svoji fiktivní domácnost (rodinu) pro období 3 kalendářních měsíců (3 x 30 dní) na základě počtu členů a jejich nároků, aktuální ekonomické situace, míry zadluženosti, pozice v zaměstnání a výše příjmů. Každému jsou losem určena místa v 2 – 5 členné rodinně (popř. partnerském soužití), příjmy a sociální status (popř. mateřská dovolená, invalidní či vdovský důchod) a fixní náklady na domácnost. Na fiktivním trhu existuje také vytvořený imaginární systém půjček a hypoték pro konkrétní potřeby a požadavky dané domácnosti, a s tím související skupinové úkoly (bydlení, strava, ošacení, vzdělání, volnočasové aktivity a další). V následujících hodinách je proveden rozbor a zhodnocení funkčnosti výsledných rozpočtů (zda byl vytvořen rozpočet vyrovnaný, schodkový či přebytkový) a vytyčení základních zásad při jejich sestavování (autoreflexe skupinové a samostatné práce).
Pracovní listy (podklady) jsou k dispozici v příloze příspěvku
Losovací lístky
Popis a struktura rodin (příjmy)
Strava, bydlení, hypotéky a úvěry + ÚKOLY
Příprava + vytyčení hlavních požadavků (popř. vysvětlení termínů a pojmů)
Žáci si vylosují pozici v jednotlivých domácnostech (rodinách). Každá domácnost obdrží po ukončení motivační části detailní podklady a strukturu (Rodina A – G), ve které po vzájemné dohodě vyplní zbývající údaje. Je potřeba znát přesný počet žáků ve třídě (osob) a zvolit tak odpovídající složení domácností (rodiny jsou 2 až 5 členné a není potřeba využít všechny předpřipravené struktury A - G, naopak některé mohou být použity vícekrát). Je také vhodné při výběru volit určité strategie a postupy, které reflektují složení cílové skupiny (s ohledem na žáky slabší a nadanější).
Žáci vystupují v rolích jednotlivých členů rodiny. Každý hájí své priority (děti – sunar, pleny, kapesné, koníčky X dospělí – zájmy, kvalitní potraviny, dovolená) a zároveň vnímá potřeby ostatních a především pevně stanovené výdaje spojené se zachováním funkčnosti a chodu domácnosti. Je potřeba stanovit si priority – nejprve co musím, poté co chci...
Introduction (motivační část)
1) Formou brainstormingu zjišťujeme, co si žáci pod pojmem „rodinný rozpočet“ představují a jaký je jejich celkové povědomí o dané problematice (zaznamenáváme jednotlivé návrhy, popř. vytváříme myšlenkovou – pojmovou mapu).
2) ČT24 - 168hodin - Jiří Paroubek – tisková konference - vysvětlení příjmů. Dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=CH6o4j07-qs
(Vstupní motivační video, částečně úsměvné a pro odlehčení pracovní atmosféry – nejedná se o prezentaci politické strany či názorů, jde o vyjádření osoby veřejně činné o příjmech, výdajích a celkovém hospodaření jedné domácnosti.)
1) Samostatná skupinová práce:
Žáci zjišťují souhrn příjmů své domácnosti a na základě domluvy vybírají z volitelných komodit a nemovitostí (rozhodují mezi koupí na hypotéku a pronájmem) tak, aby jejich domácnost nevykazovala ztrátu (pokud jsou nuceni zažádat o spotřebitelský úvěr či hypotéku, musí být při stanovování výdajů tato částka - měsíční splátka+poplatek – zohledněna od 2. měsíce).
2) Skupinová prezentace výsledků:
Žáci (rodina) ostatním prezentují svoji domácnost jako mikroekonomicky fungující subjekt, který má své nároky a potřeby a s nimi spojené výdaje. Zdůvodňují, proč a jakým způsobem vybírali zvolené postupy pro úspěšné sestavení (pokud možno vyrovnaného, popř. přebytkového) rozpočtu své domácnosti, a do jaké míry se jim jejich záměr zdařil, popř. jaké hlavní problémy řešili.
Na závěr (po prezentacích) následuje metoda volného psaní – žáci formou volného toku myšlenek hodnotí výsledky své vlastní práce, pocity při ní, navrhují možné inovace či změny (vylepšení).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: