1. Realizovat průřezové téma výchova demokratického občana v souvislosti se Školním vzdělávacím programem a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
2. Zkvalitnit Školní vzdělávací program 11. ZŠ Plzeň.
3. Zpestřit vzdělávací proces na 11. ZŠ Plzeň s cílem pozitivně ovlivnit klima školy.
4. Seznámit žáky s aktuální tematikou týkající se občanských práv a povinností prostřednictvím alternativních vzdělávacích metod.
5. Působit výchovně v rámci dané problematiky.
6. Propojit témata více vzdělávacích oborů (český jazyk, občanská výchova, rodinná výchova, pracovní činnosti, zeměpis...)
7. Utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáka v oblasti občanských postojů a životních hodnot, rozvíjet vědomosti a dovednosti žáka v rámci výchovy demokratického občana.
8. Zapojit žáky do procesů běžného života týkajících se práv a povinností občanů.
9. V rámci exkurze umožnit žákům nahlédnout do zákulisí práce úředníků a seznámit žáky dle možností s moderní technologií používanou v administrativě na úřadech např. při zpracování občanských průkazů.
Časová dotace: 5–6 vyučovacích hodin
Ročníky: žáci 6. a 7. ročníků
Umístění:
Teoretická část:
1. vyučovací hodina – běžná třída 11. základní školy Plzeň (teoretická část – příprava, seznámení žáků s příběhem fiktivní rodiny)
Praktická část:
2. vyučovací hodina – vyplňování pracovního listu, formulářů
3.–5. vyučovací hodina – návštěva Úřadu městského obvodu Plzeň 3, sady Pětatřicátníků
6. vyučovací hodina (po návratu z magistrátu) – běžná třída nebo počítačová učebna 11. základní školy Plzeň
Počet žáků účastnících se projektu: 12–15
Žáci jsou na začátku úvodní hodiny rozděleni do dvojic (ideální jsou páry) a formou řízeného rozhovoru je následně zjišťována úroveň jejich znalostí v problematice práv a povinností občanů vůči státním orgánům, organizacím a ostatním úřadům v souvislosti s významnými událostmi jejich života – dosažením věku trestní odpovědnosti a získáním občanského průkazu, přestupem na jinou školu, dosažením plnoletosti, možným stěhováním, novým zaměstnáním apod. Žákům je potřeba připomenout či vysvětlit pojmy národnost, státní občanství, princip přidělování rodného čísla a povinnost občana přihlásit se k trvalému pobytu.
Práce pokračuje 2. vyučovací hodinu (popř. již koncem první hodiny) rozdáním materiálů do skupin: každá pracovní skupina obdrží 1 pracovní list, mapu městského obvodu Plzeň, vzor kupní smlouvy na nemovitost, OP průkazy rodičů, přihlášku k trvalému pobytu, rodné listy dětí, žádost o přestup a zápisový list.
Poté jsou žáci prostřednictvím powerpointové prezentace seznámeni s životním příběhem rodiny Pažoutovy, která se právě přistěhovala do Plzně. Jedná se o úplnou rodinu, kterou tvoří zaměstnaný otec, nezaměstnaná matka, dcera předškolního věku a syn ukončující povinnou školní docházku. Rodinný domek, který otec zakoupil, je vytápěn plynem, napojen na městskou vodu a kanalizaci. Rodina vlastní také psa.
Žáci se orientují v mapě, kontrolují údaje, seznamují s formuláři a ve skupinách zpracovávají úkoly č. 1, 2 a 3 v pracovním listě. Poté, co všechny skupiny svoji práci dokončí, vyučující s nimi společně výsledky úkolů kontroluje a za správnou odpověď si každá skupina připisuje bod. Správné řešení úkolu č. 3, kdy žáci určují, jaké povinnosti mají ze zákona v souvislosti s přestěhováním jednotliví členové rodiny Pažoutovy, je žákům opět představeno v powerpointové prezentaci a bodově ohodnoceno. Problematiku pojištění nemovitosti, popř. celé domácnosti (záměrně barevně odlišeno) někteří žáci znají z domova, zařazení tohoto bodu mezi zákonné povinnosti je však třeba žákům vysvětlit a zdůraznit jako v současné době velmi žádoucí nutnost.
Následně jsou žáci seznámeni s žádostí o přestup a zápisovým listem. Stanoví si ve dvojicích roli matky a otce a každý „rodič“ přihlásí dle vzájemné dohody (např. otec syna, matka dceru) obě děti do školy. Vyučující překontroluje formální správnost, úplnost a pravdivost údajů v obou formulářích. V powerpointové prezentaci je připraveno správné řešení. Vypracování obou formulářů je opět bodově ohodnoceno (úkol č. 4).
Zbytek třetí, čtvrtá i pátá vyučovací hodina je věnována návštěvě Úřadu městského obvodu Plzeň 3 v sadech Pětatřicátníků v Plzni. Návštěva úřadu je předem sjednána.
Žáci se nejprve seznámí s celkovou strukturou úřadu (včetně jednotlivých odborů) a poté navštíví oddělení evidence obyvatel (matriku), kde si vyzvednou přihlašovací lístky k trvalému pobytu každého z rodičů. Pod vedením pracovnice matriky se přesunou do konferenční místnosti úřadu a formuláře vyplní. Pracovnice jim poté vysvětlí, k čemu potřebují Pažoutovi kupní smlouvu na dům, rodné listy obou dětí i souvislost mezi výměnou stávajících občanských průkazů a jejich přihlášením k trvalému pobytu včetně výše poplatku za tento úkon.
Dalším krokem je návštěva oddělení cestovních dokladů a občanských průkazů. Žáci mají možnost nahlédnout do zákulisí evidence občanských průkazů, klást úřednici dotazy ohledně vyplňování formulářů (adres trvalého pobytu, čísla evidenčního, organizačního, okresu apod.), možnosti použití fotografií, způsobech podpisu OP včetně technických podmínek jejich výroby. Jsou předem motivováni k tomu, aby kladli otázky týkající se nejen fiktivní rodiny Pažoutovy, ale i jejich osobních údajů, neboť vyplnění vlastní žádosti o vydání občanského průkazu se jich samotných bude za několik let týkat.
Po návratu z exkurze je 6. vyučovací hodina věnována vyplnění žádosti o OP Petra Pažouta, kterou si žáci vyzvedli na oddělení cestovních dokladů a občanských průkazů. Mezitím vyučující doplní do pracovních listů jednotlivých skupin body za práci v terénu – Přihlašovacích lístků k trvalému pobytu včetně chování a aktivity na úřadě. Poté překontroluje žákům vyplněnou žádost o OP P. Pažouta a udělí body.
V závěru projektu jsou žáci vedeni ke společnému vyhodnocení vlastní práce i exkurze (přínosům i záporům), je zhodnocena i práce a chování jednotlivých skupin.
Dle časových možností (v případě nižšího počtu žáků) je možné projektovou výuku v závěrečné fázi rozšířit o vyplnění evidenčního lístku chovaného psa, vyhledávání informací o dalších institucích – sídlo finančního úřadu, úřadu práce, komunálních služeb, registraci elektřiny, plynu a vody.
Učitel:
vede žáky k uvědomělému sebehodnocení
podněcuje tvořivost žáků
vede žáky k vhodné prezentaci výsledků
využívá kladného hodnocení, vede žáky k slušnému chování, trpělivosti, pečlivosti při vyplňování formulářů
zařazuje některé problémové situace z praktického života
vede žáky k práci s informacemi z více zdrojů – jejich přípravě, realizaci a hodnocení
vede žáky k vhodné komunikaci s dospělými i s ostatními spolužáky
podporuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
pomáhá žákům v upevňování kultivovaného chování na veřejnosti – v dopravních prostředcích i na úřadech
Celkový přínos spočívá především ve zkvalitnění ŠVP, zpestření života i výuky na 11. ZŠ Plzeň, ve vzdělávání a výchovném působení na žáky alternativními metodami, v rozvíjení žákových kompetencí, ve vytváření podmínek pro jeho individuální uplatnění v pracovním procesu i v životě, v používání moderních informačních technologií.
Hlavní přínos se však týká způsobu realizace průřezového tématu výchova demokratického občana na 11. ZŠ Plzeň – prostřednictvím tzv. oborových dnů.
Úspěšná realizace tohoto projektu je možná pouze na základě splnění organizačních podmínek – včasné určení termínu realizace, přihlašování žáků k projektu, vzájemné spolupráce mezi žáky, ale i vstřícné jednání úředníků. Ne vždy je možné úřad navštívit, vychází-li termíny oborového dne na úřední den, Magistrát není exkurzi vstřícný, bez problémů je však odb. občanských průkazů umístěný v jiné budově, kde je spolupráce školy na velmi dobré úrovni. V případě, že není možné magistrát navštívit, musí úředníka nahradit sám vyučující. Práce ve škole se tak o hodinu, popř. dvě prodlouží a návštěva odb. občanských průkazů následuje až po vyplnění přihlašovacích lístků obou rodičů k trvalému pobytu.
Součástí příloh je:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: