Příspěvek byl převzat z publikace nakladatelství Verlag Dashöfer "Školní vzdělávací program krok za krokem" (Kapitola 2/2.1.2, s. 1 - 4. Aktualizace červenec 2005.).
Cílem analýzy je získání informací a podkladů pro strategickou koncepci vlastního rozvoje, získání podkladů pro změnu práce. Při analýze je třeba dodržet určitý postup.
Postup při analýze:
Teorie úzkých míst říká, že zlepšování má být směrováno do míst, která představují slabinu.
Zamyslete se nad tím, v jaké škole jste se jako žáci vzdělávali a jaké nástroje tehdy využívali učitelé při výuce. Vytvořte seznam všech nástrojů, na které si vzpomenete. Označte si nejčastěji užívané nástroje (většiny učitelů) a nejméně často užívané. Prodiskutujte seznam s kolegou/kolegy a doplňte do svého seznamu ty nástroje, na které jste sami zapomněli. Nástroji je myšleno: metody, učební pomůcky, učebnice, učební texty, způsoby hodnocení, formy komunikace, organizace výuky...
Přemýšlejte o tom, jak bude vzdělávání ve škole vypadat za 15 - 20 let, jaké nástroje asi bude učitel používat, které budou pravděpodobně převažovat. Vytvořte seznam. Porovnejte svůj seznam s kolegou/kolegy a opět si svůj doplňte.
Vraťte se k oběma seznamům a označte si barevně všechny nástroje, které vy sami používáte ve své výuce dnes. Označte výrazněji ty, které převládají.
Porovnejte s kolegou/kolegy seznamy a prodiskutujte, které nástroje by bylo vhodné i nadále využívat, které omezit, které postupně nahradit a čím.
Vyjděte z diskuse s kolegou/kolegy a přemýšlejte, proč jako učitel využíváte právě nástroje dle seznamu a co je třeba udělat, abyste zařadili do vzdělávacího procesu i nástroje, které v současné době neužíváte. Pojmenujte si hlavní důvody, proč některé nástroje neužíváte.
Vedení školy na základě diskusí nad výsledky analýz může vyhodnotit současný stav kvality vzdělávacího procesu z pohledu užívaných nástrojů a navrhnout vhodnou strategii vedoucí ke změně.
Analýzu je možné zaměřit na sebehodnocení učitele z pohledu zvládnutí 7 pedagogických dovedností nebo 4 základních kompetencí dle následujícího postupu.
Učitel vyplní tabulku, prodiskutuje ji s kolegou nebo kolegy (vhodné je i s vedoucím metodikem, lektorem, ředitelem apod.).
Navrhne vlastní strategii a první kroky, jak přesunout body z nedaří se mi směrem k daří se mi, a opět prodiskutuje.
Vytyčí si první závazné kroky pro období týdne, měsíce nebo roku.
Vyhodnocení výsledků analýzy
Vedení školy vyhodnotí výsledky analýzy, která může být zároveň základem pro vypracování cíleného vzdělávání celého pedagogického sboru nebo podkladem pro plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, ale také základem pro hodnocení a evaluaci vzdělávacího procesu.
Daří se mi (umím): | Nedaří se mi (zatím neumím): |
---|---|
SWOT analýza učitele může učiteli ukázat, kde stojí dnes a kam se může ubírat, směřovat v budoucnosti. Vždy je však třeba, aby byl dotazník vyplněn zodpovědně a skutečně pravdivě. Jinak budou výsledky analýzy zkreslené, nepravdivé a strategie, byť by byla sebelépe promyšlená, nesplní účel.
Při vyplňování myslete nejen na sedm základních pedagogických dovedností a čtyři základní kompetence, ale také na sebe sama jako osobnost (znalosti, schopnosti, dovednosti, postoje, zájmy, typ, způsob komunikace apod.).
Moje současné silné stránky: | Moje současné slabé stránky: |
Příležitosti, které vidím pro sebe do budoucna: | Hrozby, kterých se do budoucna obávám: |
Po vyplnění tabulky si odpovězte na otázky:
Zvažte všechny alternativy, rizika i svoje možnosti.
Navrhněte strategii (první kroky změny) a prodiskutujte ji s kolegou/kolegy.
Vypracování strategie:
Použitá literatura:
Helus, Z.: Čtyři teze k tématu - "změna školy" (stud. materiál).
Kjaergaard, E. - Martineniene, R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha: Agentura STROM, 1997.
Kyriacou, C.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
Veber, J. a kol.: Management. Praha: Management Press, 2003.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.