Odborné články Základní vzdělávání Ekonomická gramotnost jako součást všeobecného vzdělání v ČR
Odborný článek

Ekonomická gramotnost jako součást všeobecného vzdělání v ČR

Anotace

Příspěvek ukazuje na stav ekonomické gramotnosti jako složky všeobecného vzdělání v ČR – po stránce teoretické i praktické. Dále je poukázáno na možnosti a meze ekonomické gramotnosti v edukační realitě základních a středních škol.

Současný svět ve své globálnosti (kulturní, politické či ekonomické) vyžaduje stále větší připravenost, více schopností a dovedností. Absolventi základních a středních škol by měli dosáhnout finanční gramotnosti, jejíž vymezení uvádějí dva klíčové dokumenty: Strategie finančního vzdělávání ve znění koncepčního materiálu vytvořeného MF z října 20071 a dále pak Systém budování finanční gramotnosti v základních a středních školách. Společný dokument Ministerstva financí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR vypracovaný na základě usnesení vlády č. 1594 ze dne 7. prosince 2005, aktualizovaná verze a v souladu se Strategií finančního vzdělání z prosince 2007.2

Ekonomická gramotnost zahrnuje kromě finanční gramotnosti také schopnost zajistit si příjem, zvažovat důsledky osobních rozhodnutí, orientovat se na trhu pracovních sil apod.3

Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb4; je specializovanou součástí ekonomické gramotnosti a zahrnuje tyto tři složky: gramotnost peněžní, cenovou a rozpočtovou.5

Ekonomickou gramotnost jako součást všeobecného vzdělání v ČR nelze nadřazovat nad schopnosti další, protože člověk se má rozvíjet ve své komplexnosti. Zároveň ji však nelze odsouvat s odůvodněním, že finanční problémy za žáky vyřeší někdo jiný (např. jim poradí specialisté). K tomu, aby učitel mohl žáky vzdělávat v ekonomických a finančních tématech, jsou potřeba vyhovující učebnice, materiály a další podklady a v neposlední řadě kladný vztah samotných učitelů (a jejich žáků) k této oblasti společenské reality.

Jednou z klíčových oblastí ekonomické gramotnosti je metodická podpora výuky (učebnice, projekty, další materiály). Těchto materiálů je velké množství, ale ne vždy jde o materiály vyhovující. V případě učebnic je situace nejhorší – na trhu jich je velké množství, ale jen pár z nich odpovídá požadavkům aktuálnosti a obsahové a grafické atraktivity. Přesto si učitel z dostupných učebnic může vybrat. Publikace, které jsou vyhovující, plně korespondují nejen s Rámcovými vzdělávacími programy6, ale také se snaží žáky vtáhnout do hodin.

  • Příloha č. 1: Učebnice občanské výchovy pro ZŠ obsahující ekonomické učivo a jejich zhodnocení
  • Příloha č. 2: Učebnice ekonomie pro gymnázia a jejich zhodnocení

Propast utvořená mezi aktuálními a zastaralými informacemi se díky velkému spektru učebnic stále více prohlubuje – možným řešením mohou být aktualizovaná vydání stávajících učebnic.

Na poli projektů je hlavním nedostatkem jejich velký počet a následná roztříštěnost, tedy nejednota předkládaných informací. Řešení vidím v utřídění a systematizaci projektů. Ministerstvo financí ČR vydalo seznam vybraných aktivit finančního vzdělávání7, který je kromě nedostatečné publicity i velice obsáhlý. Téměř každý z projektů má svou metodickou část, což je správné. Pokud by učitelé měli k dispozici jeden, maximálně dva servery, na kterých by byl co největší výběr z aktivit, materiálů a textů, zpřehlednilo by to a zjednodušilo jejich práci.

Druhým nedostatkem je nedostatečná publicita projektů. Učitelé o projektech často vůbec nevědí, do projektů je zaangažován jen zlomek škol, informace jsou mnohdy neaktuální. Větší povědomí o možnostech ekonomického vzdělávání by pomohlo nejen žákům (výuka by je mohla bavit), ale i pedagogům (usnadnění práce, utříbení poznatků). I přes uvedené nedostatky se s většinou projektů dá pracovat. Dobrým impulzem je to, že díky sekcím pro učitele myslí autoři projektů i na metodickou podporu hodin.

  • Příloha č. 3: Projekty ekonomického vzdělávání

Množství dostupných materiálů je překvapující, je proto zajímavé, že v oblasti edukační praxe nedochází k propojení s druhým a nepostradatelným prvkem ekonomické gramotnosti, a tím je kladný vztah učitelů a jejich chuť vzdělávat žáky v této oblasti.

Důležitým a naprosto nezbytným článkem ve výuce ekonomie jsou sami učitelé. Ti se mohou pokusit přitáhnout k ekonomii více žáků (tento úkol shledávám jako velice obtížný), nebo nabídnou těm, kteří o ni mají zájem, další možnosti vzdělávání (exkurze, účast na projektech, doplňující informace). Zájem žáků musí být podpořen atraktivní formou podání ekonomických poznatků, což je opět v kompetenci učitele. Na druhou stranu nelze „hodit veškerou odpovědnost" jen na pedagogy. Každý dospělý člověk by měl mít v rámci všeobecné vzdělanosti alespoň základní přehled o ekonomické realitě.

Žáci u nás ve většině případů nerozhodují o tom, co a jak se bude ve škole dělat – tento úkol je na učitelích. Jejich pozitivní nebo negativní vztah se proto promítne i do vlastní výuky a hlavně do vztahu samotných žáků k této disciplíně. Úkolem pro vzdělávací systém by proto měla být větší metodická motivace (semináře, nové materiály, ochota školy podporovat mezipředmětové projekty, atd.) učitelů.

V rámci sociologické sondy ve formě dotazníkového šetření8 jsem zjišťovala názory a postoje žáků a učitelů na výuku ekonomie na základních školách a gymnáziích. Je zajímavé, že názory učitelů na výuku ekonomie byly více negativní než názory jejich žáků.

  • Příloha č. 4: Výsledky dotazníkového šetření – vztah žáků a učitelů gymnázií kekonomii

Nemyslím si, že změna vztahu učitelů k ekonomii a ekonomické gramotnosti je neuskutečnitelná, ale musí se s ní začít. Koncepce ekonomického vzdělávání (vyjma některých nevyhovujících učebnic) je relativně dobře připravena. To, jak se promítne v praxi, by mělo být úkolem současné, ale i následující učitelské generace.

Současný stav ekonomické gramotnosti jako součásti všeobecného vzdělání je přirozeně tvořen jevy negativními i pozitivními, přičemž nelze jednoznačně říci, které převažují.

Pozitivním zjištěním je fakt, že existuje dostatečné množství materiálů, projektů a pomůcek pro výuku ekonomie, tedy je z čeho vybírat. Pozitivní je i názor většiny žáků, kteří ekonomii „berou" a nemají k ní zarytý odpor. Negativa se objevila hlavně v již zmíněném spektru učebnic a dále v názorech samotných učitelů na ekonomii a ekonomickou gramotnost.

Stav výuky ekonomie je tak spjat se dvěma skutečnostmi. První skutečností je vědomí potřebnosti ekonomické gramotnosti (včetně gramotnosti finanční) v praktickém životě (toto stanovisko zastávají žáci, i jejich učitelé). Druhá skutečnost odmítá její zkostnatělé pojetí ve škole a naráží na ne příliš kladné a optimisté stanovisko učitelů (a dále na stejný postoj samotných žáků).

Klíčovým úkolem pro další rozvoj výuky ekonomie a ekonomické gramotnosti bude podle mého názoru zmírnění negativního stanoviska učitelů formou dalšího vzdělávání v této oblasti, a zároveň jejich metodická podpora (školení, kvalitní didaktické materiály).

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Strategie finančního vzdělávání ve znění koncepčního materiálu vytvořeného MF. 2007.
[2] – Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Společný dokument Ministerstva financí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR vypracovaný na základě usnesení vlády č. 1594 ze dne 7. prosince 2005, aktualizovaná verze a v souladu se Strategií finančního vzdělání z prosince 2007 . 2007. [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach>.].
[3] – Strategie finančního vzdělávání ve znění koncepčního materiálu vytvořeného MF. 2007. [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: [http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_strategie_financniho_vzdelavani.html].
[4] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. . Praha : Tauris, 2006. 92 s. ISBN 80-87000-02-1.
[5] – Kontakty na vybrané subjekty a projekty, které se věnují zvýšení úrovně finanční gramotnosti [. 2009. [cit. 2009-11-16]. Dostupný z WWW: [http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/fintrh_fin_vzdelavani_44700.html].
[6] – SMRČKOVÁ, Jana. Diplomová práce: Výuka ekonomie jako součást všeobecného vzdělání v ČR. 2009. 90 s.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
81.05 kB
Dokument
Příloha 1
doc
78.13 kB
Dokument
Příloha 2
doc
107.42 kB
Dokument
Příloha 3
doc
64.45 kB
Dokument
Příloha 4

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Smrčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Finanční gramotnost