Strukturovaný popis činnosti:
Práva zvířat versus práva lidí
Cíl
Umožní žákům pochopit, že zatímco oni se ve hře zabývají právy zvířat, v jiných oblastech světa se nedodržují ani nejzákladnější lidská práva.
Pomůcky
Pro každou skupinu pracovní list a psací potřeby.
Čas na hru
30 - 45 minut
Průběh hry
Třída se rozdělí na několik menších skupin asi po pěti osobách. Tyto skupiny se stávají speciálními výbory, které mají rozhodnout, jaká budou pro nejbližších dvacet let práva zvířat ve vazbě na člověka, resp. jaká pravidla bude muset člověk vůči zvířatům dodržovat. Členové skupiny se musí dohodnout na společném prohlášení. Pracuje se s pracovním listem, výbory musí seřadit témata (činnosti) podle svého názoru od nejhorších po nejméně škodlivé a rozhodnou, co bude zakázáno a co povoleno.
Reflexe hry
Hra má výrazný etický náboj, kontroverznost témat dává šanci pro náročnější komunikaci při vyjednávání. Předmětem reflexe bude tedy vedle komunikace i téma práv zvířat a řady jevů s nimi souvisejících. Žáci by si měli také pomocí vhodných otázek uvědomit pravidla vyjednávání a jejich úskalí. Nakonec by diskuze měla vést k pochopení, že v některých částech světa se nedodržují ani práva lidí, metodou brainstormingu lze zaznamenávat na tabuli jednotlivé oblasti a příklady porušování lidských práv.
Pracovní list: Práva zvířat versus práva lidí
pořadí | činnost |
Chov zvířat v menších farmách | |
Velkochovy (drůbežárny, kravíny) | |
Chov jatečních zvířat (jsou zabíjena pro maso) | |
Chov kožešinových zvířat (jejich využití jako zdroje materiálu) | |
Využití zvířat k tahu a práci | |
Chov zvířat v ZOO | |
Pokusy na zvířatech pro kosmetické účely | |
Pokusy na zvířatech pro vojenské účely | |
Pokusy na zvířatech ve školství - v rámci výuky | |
Pokusy na zvířatech ve zdravotnictví - pro lékařské účely | |
Klonování zvířat | |
Souboje zvířat (býčí zápasy, závody chrtů...) | |
Využití zvířat v reklamě | |
Využití zvířat v cirkuse | |
Chov domácích mazlíčků | |
Genetické šlechtění a proměny zvířecích ras pro domácí chov | |
Lov a hony | |
Pokusy na zvířatech pro základní biologický - zoologický výzkum | |
Využití zvířat jako zdroj jiných surovin a potravin než masa (vejce, mléko, vlna) |
Poznámka
Dokument Nesměl jsem ani umřít, přestože je ze sady filmů určených pro střední školy, je sdělný i pro žáky 2. stupně ZŠ. I pro tyto žáky je důležité poznat svědectví člověka, který líčí propagandu a vymývání mozků, jež podstoupil jako osobní strážce severokorejského diktátora. Dokument popisuje extrémní brutalitu totalitního režimu v Severní Koreji a umožňuje důležitý vhled do fungování totalitních režimů obecně.
Synopse filmu
Severní Korea je pravděpodobně nejrepresivnější totalitní režim v dnešním světě. Dokument je svědectvím I Jong-guka, bývalého osobního strážce severokorejského diktátora Kim Čong-ila. I Jong-guk vypráví svůj životní příběh a popisuje uvěznění v pracovním táboře po svém neúspěšném pokusu o emigraci. Do detailů líčí mučení a nelidské podmínky života politických vězňů. Jeho svědectví je prokládáno výpověďmi dalších uprchlých vězňů i bývalých vězeňských dozorců, které jsou zaznamenány v knize ilustrované jihokorejskými studenty umění. Archivní záběr ze státních návštěv bývalých vůdců československé komunistické strany v 70. a 80. letech je strohou připomínkou komunistické propagandy té doby a kontaktů mezi oběma státy.
Dílčí cíle dané aktivity |
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku | Motivační aktivita, osvojení dovednosti a její propojení s vědomostí |
Organizační forma výuky | Individuální, skupinová, zážitková |
Vyučovací metoda |
|
Předpokládaný časový nárok | 2 vyučovací hodiny (2x45 minut) |
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Ano |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.