Motivace |
Co potřebují rostliny a živočichové k životu? Rozhovor |
Pracovní postup |
1. Pozorování rostlin a živočichů v přírodní učebně Žáci se rozdělí do 10 skupin, každá skupina si prohlédne rostliny a živočichy na naší zahradě. Úkol: Na papír sepište, co si myslíte, že potřebují rostliny a živočichové pro svůj život. Společně vyhodnotíme. Úkol: Zkuste na zahradě najít rostlinu, nebo živočicha, kterým některá podmínka pro život chybí. Žáci opět pracují ve skupinách (např. rostlina ve stínu špatně roste - chybí jí světlo, nebo rostlina je suchá, chybí jí voda). 2. Příprava pokusů Nyní si připravíme pokusy, při kterých si ověříme, zda jsme nalezli všechny podmínky pro život rostlin. Pracujeme v přírodní učebně. Každá skupina zasadí do kelímku naklíčený hrách a na kelímek napíše jeho umístění ve škole. Po dobu 3 - 4 týdnů se skupina o svůj kelímek stará, pozoruje a zapisuje, o kolik centimetrů rostlina vyrostla, jakou má barvu, zda je silná nebo slabá, jaké má listy. Umístění kelímků:
Závěr: Nejlépe se dařilo rostlině v kelímku v číslu 6 - má dostatek světla, tepla, vzduchu, živin i vody. 3. Dýchání rostlin Dáme do sáčku větvičku, upevníme provázkem. Pozorujeme kapičky vody, které se objeví uvnitř sáčku. Závěr pokusu: rostlina dýchá. 4. Dýchání živočichů Žáci v altánu zkouší, na jak dlouho zadrží dech - učitel stopuje. Závěr pokusu: člověk stejně jako ostatní živočichové nevydrží dlouho bez vzduchu (kyslíku). 5. Teplo Nachytáme na školním pozemku několik much domácích nebo jiných bezobratlých živočichů. Vložíme je do nádoby. Ve škole je umístíme na několik minut do chladničky. Pak je přemístíme do tepla. Pozorujeme, co se děje, když se podchlazení živočichové zahřívají. Závěr: Živočichové zklidní své životní funkce na minimum, šetří energii a chovají se jako při přezimování. Po ohřátí se všechny funkce postupně obnovují. Pokusy vymyslela autorka příspěvku, je možno přidat i jiné varianty podle možností provádění pokusů. |
Evaluace |
Vyhodnotíme jednotlivé pokusy. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: