Odborné články Základní vzdělávání Mediální studia - Média<br />Průvodce tématy mediální výchovy
Odborný článek

Mediální studia - Média<br />Průvodce tématy mediální výchovy

30. 4. 2006
Základní vzdělávání
Autor
VÚP Praha

Anotace

Výběr z textů, které jsou součástí multimediálního CD - Mediální s tudia na přelomu tisíciletí a role médií v dějinách českých zemí.

Mediální výchova se jako průřezové téma stala povinnou součástí základního a gymnaziálního vzdělávání. Právě jejím prostřednictvím si žáci kromě jiného osvojují kritický přístup k mediálním obsahům, učí se využívat média jako zdroje informací, rozvíjejí vlastní komunikační schopnosti. Cílem mediální výchovy je, aby žáci dosáhli takových dovedností a znalostí, které jsou na základní úrovni mediální gramotnosti.1 Ta je totiž jedním z nezbytných předpokladů k jejich orientaci a uplatnění v životě.

Průvodce tématy mediální výchovy nabízí soubor textů, které usnadní učitelům orientaci v problematice mediálních studií a pomohou jim získat základní přehled o účinkování a vlivu médií zejména v sociokulturním kontextu.

Texty jsou součástí CD ROMu Mediální studia na přelomu tisíciletí a role médií v dějinách českých zemí, který vznikl s podporou MŠMT ČR a ve spolupráci s Centrem pro mediální studia (CEMES) Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Knihovny Národního muzea.

Obsah textů:

Proč potřebujeme mediální výchovu
Důležitost mediální výchovy ve všeobecném vzdělávání jako příprava vstupu široké veřejnosti do mediální komunikace, cíle mediální výchovy, koncept "života s médii" a nutnost přípravy na něj.

Mediální studia v České republice Instituce a zdroje informací
Základní informace o vědeckém oboru Mediální studia, odkaz na výzkumné a pedagogické instituce, na instituce uchovávající dokumentační materiál; přehled základní literatury.

Mediální studia a předmět jejich zájmu
Základní tematické okruhy oboru Mediální studia, důležité pojmy nezbytné pro orientaci v problematice.

Úvod do problematiky studia médií
Význam poznání vlivu a role médií ve společnosti; studium mediální komunikace a jednotlivé prvky komunikačního schématu, média jako výrobní organizace s orientací na ekonomickou úspěšnost.

Přístupy ke studiu médií
Faktory ovlivňující rozvoj studia médií, jejich fungování a působení. Média jako sociální a kulturní jev. Myšlenkové směry a koncepce - osobnosti; mediální teorie.

Média jako předmět poznání
Vymezení předmětu. Vnější a vnitřní prostředí médií. Technologie, organizace práce, produkty, obsahy, vlastnictví médií, publikum, regulace. Vzájemné ovlivňování vnitřního a vnějšího prostředí. Výhodnost a ošemetnost definice masových médií.

Mediální technologie
Co je mediální technologie. Důvody rozvoje technologií. Přelomy v technologiích záznamu a přenosu informací. Otázky spojené s technologiemi. Konvergence. Digitalizace. Multimédia.

Práce v médiích
S výrobou a distribucí mediálních produktů je spojen široký okruh činností. Mediální organizace jsou rozsáhlé výrobní podniky, a proto je zapotřebí vysoká míra dělby práce a velké profesní specializace. Důležité pro pochopení fungování mediálních organizací je znalost kulturního a společenského kontextu. Jednotlivé vývojové etapy žurnalistiky.

Mediální publikum
Jednou z podstatných otázek, na nichž závisí pochopení role médií a mediální komunikace v životě společnosti i jednotlivce, je to, jací jsou a jak se chovají uživatelé (či příjemci) médií.

Regulace médií
Regulace médií představuje soubor ideologicky, politicky, ekonomicky nebo eticky motivovaných postupů a prostředků, s jejichž pomocí je ovlivňováno a omezováno působení médií v prostoru regulační kompetence.

Média a jejich role ve společnosti
Způsob chování médií ve společnosti je výsledkem mnoha okolností. Potvrzování stávajících a společensky uznávaných hodnot, destruktivní působení, prosazování hodnot nových, podpora vybraných úsudků.


1 Mediální gramotností rozumíme soubor dovedností a poznatků nutných pro orientaci v nepřehledné a neprůhledně strukturované nabídce mediálních produktů, které vytvářejí prostředí, v němž se současný člověk pohybuje. Schopnost samostatně se zapojit do mediální komunikace je jednou z podmínek úspěšné socializace jedince. To představuje na jedné straně osvojení poznatků potřebných pro získání kritického odstupu od médií, na druhé straně se jedná o poznatky, které umožní jedinci maximální využití potenciálu médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy, aktivního naplnění volného času apod. Jirák, J.: Návrh koncepce Mediální výchovy pro RVP ZV, Praha, 2000 (zdroj: CD ROM "Mediální studia na přelomu tisíciletí a role médií v dějinách českých zemí", Fontis 2003)

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
41.02 kB
PDF
Informace k CD ROMu
Autor
VÚP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova