Odborné články Předškolní vzdělávání Hodnocení dítěte a písemná dokumentace
Odborný článek

Hodnocení dítěte a písemná dokumentace

25. 4. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Článek je návodem na vedení písemné dokumentace o pokroku a vývoji dětí v mateřské škole.

Osobnostní, a tedy individualizované, pojetí předškolního vzdělávání dané RVP PV ze své podstaty vyžaduje, aby učitelka každé dítě dobře znala a věděla, jak které dítě prospívá, jak se v průběhu předškolního vzdělávání rozvíjí a jaké pokroky dělá či naopak nedělá. A to proto, aby mu mohla nabízet odpovídající činnosti a v případě potřeby měla možnost včas dítěti zajistit potřebnou podporu a pomoc. Pro svou pedagogickou práci tedy učitelka potřebuje mít o dětech a jejich vývoji a postupu v učení dobrý přehled. Protože si pochopitelně nemůže vše pamatovat, a z důvodu, že by něco důležitého mohlo uniknout její pozornosti, je zapotřebí, aby ve sledování a hodnocení měla nějaký systém a aby si nějakou písemnou dokumentaci vedla.

Dokumentace, která by byla záznamem výsledku sledování dětí, by se měla týkat "mapování" toho, jak se jednotlivé děti v průběhu docházky do mateřské školy posouvají v rozvoji a jak postupují v učení. Učitelka by tak měla mít možnost hodnotit rozvojové a vzdělávací pokroky, kterých dosahují. Samotné záznamy mají být především podkladem pro práci učitelky. Záznam přehledně zachycující vývoj dítěte i jeho učební pokroky pomůže učitelce nabízet dítěti takové činnosti, které je v jeho rozvoji a učení posouvají. Může jí pomoci i tehdy, je-li třeba, aby zdůvodnila svoje pedagogické postupy. Záznamy poskytují učitelce také zpětnou vazbu o její pedagogické činnosti. Učitelka by tedy se záznamy, resp. s informacemi v nich obsaženými, měla pracovat. Vedení takovéto dokumentace u všech dětí přiměje také učitelku k občasnému zamyšlení nad každým dítětem, i tím "nenápadným". Prostřednictvím záznamů si učitelka snadněji uvědomí, že každé dítě je jiné, vyvíjí se jiným tempem, jinak postupuje v učení a že se vzdělávací potřeby jednotlivých dětí velice různí. Neuvidí pak před sebou jen třídu dětí, ale každé dítě zvlášť.

Bylo by proti smyslu a filosofii předškolního vzdělávání, aby se zaváděly jakékoli jednotné záznamy. Jednak proto, že každá škola má právo pracovat svým způsobem a že tak nejen škola, ale dokonce i každá učitelka, může postupovat jinak. A také proto, že u jednotlivých dětí může být potřeba sledování a vedení záznamů různá. Nejde o to, aby se vyplňovalo ve všech mateřských školách a o všech dětech cosi, co je formální a ničemu nepřispěje. V každé mateřské škole je třeba nalézt způsob, který vyhoví a který učitelkám ve vztahu ke konkrétním dětem něco přinese.

V některých mateřských školách jsou zaváděny jakési kartotéky, které obsahují určité, pro všechny děti stejné, "karty" či záznamové archy, které mají učitelky v daných intervalech vyplňovat. Učitelky záznamy vyplní, založí a dále s nimi nepracují. Záznamy nejsou nijak provázány s pedagogickým procesem a nejsou tedy funkční. V těchto případech hrozí reálné nebezpečí, že takováto dokumentace se snadno může stát pouhou administrativou (další a značnou měrou i zbytečnou). Zcela oprávněně pak vedení takovýchto záznamů učitelky vnímají jako práci navíc, která jim nic nepřináší, záznamy vidí jako nepotřebné a neužitečné.

Záznamy, které neslouží svému účelu, tj. zkvalitnění pedagogické činnosti, jsou zbytečné.

Jak si tedy poradit?

Je třeba se smířit s tím, že smysluplné pedagogicko-diagnostické činnosti by měly být napříště samozřejmou součástí profesionální práce učitelky.1 Je tedy zapotřebí nalézt si v mateřské škole smysluplný způsob, jak zajistit, aby měly učitelky o dětech dobrý přehled, aby dobře znaly a sledovaly jejich měnící se potřeby, možnosti i limity, a dle toho také ve své pedagogické činnosti postupovaly. Způsob, který si škola zvolí a systém, který si vytvoří, by pak měl být popsán ve školním vzdělávacím programu. Bude se tedy lišit školu od školy, možná i třídu od třídy.

Popsat konkrétní způsob znamená vyjádřit, jak budou učitelky postupovat, co a jak budou u dětí sledovat, co a jak zaznamenávat a vyhodnocovat. Jako podklad pro sledování dítěte a písemný záznam o jeho prospívání mohou být používány různé záznamové archy, karty, rozvojové mapy, tabulky, grafická schémata, poznámkové listy apod. Je na učitelkách, co si zvolí či vytvoří a co budou používat. Pokud se učitelky dohodnou na jednotném způsobu dokumentace (např. na jednotné formě poznámek, resp. záznamových archů), neznamená to, že by děti měly být všechny společně, a tedy "naráz" a v určitých stejných termínech, "hodnoceny". Učitelky by měly mít možnost postupovat při sledování dítěte i vedení zápisů individuálně, tj. různým způsobem či formou, protože u každého dítěte má smysl zaměřit se na něco jiného. Konkrétně to znamená, že např. dítěti, které hůře prospívá, je třeba věnovat více úsilí, pečlivěji sledovat jeho pokroky a vést častější záznamy, popř. shromažďovat více různých podkladů; u jiného dítěte má smysl soustředit se třeba jen na určitý problém; u dalšího dítěte, které se rozvíjí tzv. bez problémů, stačí "kontrolovat" jeho rozvoj a pokroky v učení jen občas, popř. vést poznámky stručnější, v delších intervalech apod.

Pokud má učitelka možnost pracovat v tomto směru individuálně, tj. poznamenávat to, co považuje u toho kterého dítěte za důležité a pro jeho vzdělávání smysluplné, pokud se může věnovat záznamům průběžně, dle možností a tak často, jak považuje za potřebné, netřeba se obávat formalismu a bezúčelnosti. Není nepodstatné ani to, že jakýkoli systematicky vedený písemný záznam, třeba stručný, prokazatelně dokládá výsledky pedagogického úsilí učitelky, neboť nejlépe vypovídá o tom, co se dítě pod její odbornou péčí "naučilo", odkud kam se "posunulo".

Za optimální způsob napomáhající učitelce realizovat individuální přístup k jednotlivým dětem je možno považovat to, aby každému dítěti byla při vstupu do mateřské školy založena jakási osobní složka2, jejíž součástí by byly i poznámky o jeho rozvoji, vedené způsobem, který je v tom kterém případě funkční, a tedy způsobem u jednotlivých dětí různým.

Co se týče kontroly či inspekce ve věci hodnocení a diagnostiky, učitelka by měla být schopna prokázat, že má o dětech dobrý přehled, že jednotlivé děti dobře zná, že zná jejich možnosti i limity a sleduje jejich měnící se potřeby, a zároveň i to, že tomu přizpůsobuje svou pedagogickou činnost. Jaký způsob u kterého dítěte zvolí a jak si jej zdůvodní, by mělo být ponecháno na učitelce samé.


1 V RVP PV je na str. 44 a 45 (v kap. Povinnosti předškolního pedagoga) uvedeno, že sledovat a hodnotit individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení by mělo být součástí odborné činnosti učitelky.
2 V této osobní složce, resp. portfoliu dítěte, je možno shromažďovat různé informace a podklady, které o dítěti a jeho prospívaní vypovídají (např. informace od rodičů dítěte, poznámky o osobních zvláštnostech dítěte, o jeho zálibách či jeho obavách, o jeho silných a slabých stránkách, o důležitých událostech, zvláštních situacích apod., o zdravotních otázkách, o úspěších i neúspěších dítěte, o jeho vzdělávacích pokrocích, o rodinném zázemí, o spolupráci s rodiči). Je možno do něho zakládat také různé vybrané dětské práce, výtvory apod., což může zajímat nejen rodiče, ale i samotné dítě a být tak dobře využito k jeho vlastnímu sebehodnocení. Je třeba dbát, aby jakékoli osobní poznámky a záznamy o rozvoji a učení dítěte byly považovány za důvěrné a byly zpřístupněny pouze učitelkám a rodičům.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků