Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento program je přirozenou součástí celoročního projektu "Kdo jsem a co dělám". Hlavním cílem pohybového programu je především zařazení různorodých pohybových aktivit do vzdělávací nabídky. Cílem učitelek je rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti dítěte, podporování rozvoje pohybových a manipulačních dovedností i pohybové kultury dítěte.
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: Celoroční, dlouhodobý
Věková skupina: 5 - 6 let
Dílčí cíle programu:
Očekávané výstupy z RVP PV:
Při sestavování programu jsme vycházeli z poznání, že pohyb patří mezi základní potřeby dítěte a je spojený s tělesným, psychickým a sociálním vývojem. Předpokladem harmonického procesu vývoje a růstu dítěte je adekvátní pohyb. Proto jsme pohybovou aktivitu a pohybovou hru považovali za příznivý a účinný prostředek zdravého tělesného rozvoje dítěte.
Zásady pohybových aktivit:
Některé pohybové činnosti byly součástí témat, některé, ty které se obtížně vřazovaly do témat, se staly součástí vzdělávacího programu bez ohledu na probíraná témata. Staly se tak charakteristickým rysem programu ranního cvičebního celku, který jsme realizovali ve formě od krátkého cvičení až po tělovýchovnou jednotku (lekci).
Pravidelnou součástí denního programu, bez ohledu na probíraná témata, byl i dostatečný prostor pro spontánní pohyb dětí, který byl většinou součástí pobytu venku.
V programu byly uplatňovány různé organizační formy:
Často jsme zařazovali i pohybové chvilky, které:
Řízené pohybové činnosti plánované v obsahu tematických celků ŠVP:
Tematický blok | Uplatnění pohybových činností | Náměty | Pomůcky |
Kdo jsem |
|
Já jsem; Na velitele; Na jména; Co umím | klubíčka, míčky a větší nafukovací míč |
Kdo je můj kamarád |
|
Pavouk a mouchy; Vstávej, vstávej trpaslíku; Vlnky; Houpačka; Přechod přes lávku; Na jména | Lavička, nášlapná lávka |
Doma |
|
Domeček; Máma pere; Na boudy; Naše máma povídala; Kočičí rozcvička - příloha 1; Na kočku a myši | žádné |
Místo, kde žiji |
|
Otvírejte Prašnou bránu; Překážková dráha; Na veverky | překážková dráha velká i malá, hudební nahrávka |
Moje tělo |
|
Hlava, ramena, kolena | žádné |
Těšíme se na Vánoce |
|
Běžela liška; Na sněhuláka; Ryba; cvičení s papírovou koulí a sněhovou vločkou, kterou si děti samy vystřihly | Hudební nahrávka, papíry |
Vítáme jaro |
|
Hnízda; Sedmikráska; cvičení s květinami | kroužky, květiny na cvičení, hudební nahrávka |
Tvoříme |
|
Pohyb v přírodě; Hra na zvířátka - příloha 2; Manali | hudební nahrávka, šátky |
Přemýšlíme |
|
Na chytré děti; Udělej, co ti řeknu; Kuba řekl | žádné |
Mezi pohybové činnosti, které nebyly součástí tematických celků, ale byly využívány dle potřeb dětí, patřilo cvičení (tanec) podle nahrávky Elce - pelce, tělovýchovná jednotka s využitím překážkové dráhy vytvořené z různého nářadí (lavičky, žebřiny, skluzavky, líhy, švédské bedny, odrazový můstek, žíněnky, nášlapné kameny apod.), cvičení s pomůckami např. se stuhami, na balančním míči, s obručemi, chůdami a plavání (předplavecká výuka probíhala šest měsíců). Využití přirozených cvičení při pobytu dětí venku na školní zahradě, vycházkách.
Další činnosti a příležitosti:
Úspěch vzdělávacích záměrů pohybového programu ohrožuje např.:
Zvolené pohybové činnosti byly pro děti přiměřené, zajímavé. Pravidelně zařazované cvičení pozitivně ovlivňovalo všechny děti. Zdokonalila se jejich koordinace pohybů, děti byly obratnější, určité pohyby vykonávaly rychleji, plynuleji v koordinaci s celkovou motorikou těla. Děti si osvojily nejenom nová cvičení, ale začaly respektovat i pravidla her. Děti se naučily uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva na vedoucí úlohu druhým dětem. Děti se orientovaly ve známém prostoru, zvládaly překážky, využívaly různého náčiní. Dokázaly vědomě napodobit předvedený pohyb a podle pokynů jej přizpůsobit správnému postoji i provedení.
Pohybové aktivity přispěly k rozvoji pohybových dovedností, samostatnosti i sebedůvěry dětí, ke vzájemnému respektování a ohleduplnosti.
Na konci školního roku jsme hodnocením zjistili, že děti jsou obratnější, rychlejší, pohybově schopnější.
Po dohodě s rodiči realizovat předplaveckou výuku celoročně.
1. Obrázek |
KOORDINACE
2. Obrázek |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: