Odborný článek

Co se dítě naučí

16. 8. 2004
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Martina Kupcová
Spoluautor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Příspěvek obsahuje informační přehled očekávaných výstupů, resp. způsobilostí v oblasti rozvoje hrubé a jemné motoriky, vytvoření předpokladů osvojování trivia a v oblasti sociální informovanosti. Tohoto přehledu lze užít jako orientačního vodítka při plánování vzdělávací práce a stejně tak v procesu evaluace (při sledování a vyhodnocování rozvojových a vzdělávacích pokroků dětí).

Očekávané výstupy, formulované v RVP PV v jednotlivých oblastech, představují dílčí schopnosti, poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které ve svém celku získávají podobu kompetencí, jejichž dosažení se u dítěte na konci předškolního období zpravidla očekává. Pojetí RVP PV neumožňuje, aby tyto výstupy byly formulovány v příliš konkrétní podobě. Učitelky, které toto potřebují, si je samy rozpracovávají a konkretizují. Užívají při tom různých metodik a materiálů.

Jedním z takových je kruhový diagram Co všechno už umím. Kompetence uvedené v tomto materiálu nám byly vzorem, který jsme si v rámci naši mateřské školy a podle našich potřeb upravili. Vzniklé schéma používáme při tvorbě třídních programů, v individuální diagnostice vzdělávacích pokroků u dětí a pro tvorbu individuálních programů.

CO VŠECHNO UŽ UMÍM

Jsem obratný a pohybově zdatný

  • Zvládnu dobře lézt, chodit, běhat a skákat i přes překážky a v různém terénu; orientuji se v prostoru.
  • Při chůzi a běhu mám krok pravidelný a rytmický, v optimální stopě s doprovodem paží.
  • Skáču vpřed i vzad, do dálky, poskakuji v dřepu, umím i na jedné noze, umím skákat panáka; snažím se skákat přes švihadlo.
  • Umím se plazit po břiše na rovné i šikmé podložce.
  • Mám správný postoj při hodu míčkem, házím vrchem i spodem.
  • Znám různé polohy těla, umím své tělo ovládnout, udržím i rovnováhu.
  • Ovládám, zkoumám, zkouším manipulaci s různými pomůckami - kutálím, vyhazuji, chytám, kopu, i trochu dribluji, posiluji koordinaci svého těla - stoj na jedné noze.
  • Umím ovládat svou sílu při pohybu.
  • Vydržím delší dobu se pohybovat (běhat, skákat), ale umím i odpočívat.
  • Vím, co je tělu prospěšné a co mu škodí ( pohyb, správná životospráva).

Jsem šikovný a samostatný

  • Umím si hrát s kamarády. Dodržuji pravidla. Umím prohrávat i vyhrávat. Vydržím u hry i práce. Umím překonávat přiměřené překážky. Umím odpovídat na otázky. Umím naslouchat jiným. Pamatuji si uloženou povinnost. Rád se zapojuji do činností.
  • Už dovedu či zvládnu, nebo už umím: úchop špetkou, modelovat kouli, hada, placku, válec a jiné tvary; mačkat, trhat, vytrhávat, skládat, lepit, stříhat papír; vyhledávat vhodný tvar; sestavovat vzorce podle předlohy; namotávat provázek na cívku; manipulovat s malými a velkými tvary - sestavovat a stavět, vkládat a vyndat, navlékat, šroubovat, aj.
  • Uložím věci do lavice, tašky, skříňky, zásuvky, na věšák, ramínko.
  • Zvládnu rozsvítit i zhasnout; umím otevřít i zavřít dveře.
  • Poznám si své věci a dovedu je uložit na své místo.
  • Umím se o sebe postarat: zvládnu se sám svléknout a obléknout, obout i zout; dovedu zapnout, knoflík, zip, druk, pásek; umím zavázat kličku; umím si vyčistit zuby, umím se učesat; umím si správně umýt ruce i obličej.
  • Umím stolovat, zvládnu správně držet příbor.

Budu se učit psát

  • Umím napsat psaníčko

     

    zleva doprava; při grafických a výtvarných činnostech; využívám celou plochu papíru, nebo prostoru.
  • Dovedu nakreslit dům, strom, postavu, auto; dovedu vybarvit omalovánky; zvládnu čáru plynulou; umím dokreslovat, obkreslovat, umím graficky napodobit jednoduchý tvar;
    • dovedu čárat zuby, pilu

       

      nebo šneka, klubko 

       

    • zvládnu držet směr čar

       

       


  • Zvládnu kreslit, malovat, modelovat,….roztírat pastel, barvu, aj.
  • Umím správně držet tužku.

Budu se učit číst

  • Umím rozlišit první hlásku ve slově, podobně znějící slova, slova ve větě.
  • Mám zájem o písmena, znám písmena svého jména.
  • Umím pozorně poslechnout čtenou pohádku, vyprávění.
  • Zvládnu dramatizovat; reprodukovat říkadla písničky; dovedu zpaměti říkadlo, rozpočítadlo, básničku, písničku; umím vyprávět krátký příběh nebo pohádku, srozumitelně se umím vyjádřit ve větách; vyprávím podle obrázků; zvládnu popsat nejen svoji kresbu, ale i obrázek.
  • Dovedu pracovat s knihou, tzn. otevírat knížku, listovat, vyhledávat obrázky, "číst" obrázky zleva doprava, shora dolů.
  • Umím rytmickým vytleskáním rozdělit slovo na slabiky.

Budu se učit počítat

  • Vím, co znamená: více, méně, stejně; vím kam je vpravo a kam vlevo; vím kde je nad, pod, vedle, před, za, uvnitř a vně.
  • Dovedu počítat po jedné a vím, že poslední označené číslo určuje počet prvků.
  • Poznám shodu, odlišnost i změnu; doplňuji do celku a skládám celek z částí; řadím předměty dle pokynu zleva.
  • Třídím, uspořádám a porovnávám různé předměty, věci podle velikosti, tvaru, vlastnosti, barvy.
  • Zvládnu třídit a uspořádat drobné předměty - do přihrádky, krabice, nádoby, sáčku, aj.
  • Poznám čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník.
  • Rozumím slovům: krátký a dlouhý; kratší, delší; vpředu, vzadu; první, poslední; mezi, uprostřed.
  • Vím, co je nahoře a dole, velký a malý, stejný a jiný.

Co už vím o světě

  • Vím něco o věcech a jejich vlastnostech - předměty denní potřeby, hračky, nádobí, nářadí, nábytek, potraviny.
  • Znám dopravní prostředky - dovedu se správně chovat na silnici.
  • Vím něco o přírodě; o ročních obdobích a o počasí (teplo, zima, déšť, sníh, aj.), o přírodních jevech (duha, aj.), o zvířatech (ptáci, ryby, hmyz) domácích, hospodářských, volně žijících u nás, v ZOO, exotických a o jejich mláďatech; o rostlinách (květiny, stromy, keře, ovoce, zelenina).
  • Vím něco o čase - den a noc; částech dne - ráno, dopoledne; včera, dnes, zítra.
  • Znám a orientuji se ve svém okolí (mateřská škola, bydliště, význačné budovy); znám cestu do MŠ.
  • Účastním se oslav svátků během roku a podílím se na přípravách.
  • Znám některé problémy životního prostředí - pečuji o své okolí a prostředí, třídím odpady, zacházím správně s potravinami.

Co vím o sobě a o lidech

  • Co vím o lidech - znám některé jejich činnosti a zaměstnání; vím, že pracují, sportují, odpočívají; vím, že jsou odlišní, různě mluví, žijí, mají různé zvyky.
  • Co vím o sobě - znám své tělo, jeho části, umím o něj pečovat, chránit ho, ale i ho živit, umím popsat jak se cítím.
  • Vím, kdo je má rodina (rodiče, příbuzní); co kdo doma dělá.
  • Umím využít svých smyslů (zrak, sluch, hmat, čich, chuť).
  • Znám základní barvy, i některé jejich odstíny.
  • Znám své jméno, popř. adresu; znám jména dětí ve třídě i jména učitelek.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Martina Kupcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků