Odborný článek

Náš táta šel na houby

27. 1. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Pipková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Motivací tohoto projektu byl nejen blízko dostupný les, ale i velká úroda hub. Společně s pohádkovým námětem měly děti možnost využívat svých smyslů, rozvíjet své dosavadní praktické dovednosti a získávat další životní zkušenosti.
Očekávané výstupy:
  • poznat některé rostliny a houby v lese;
  • překonat lesní překážky, umět se pohybovat v nerovném terénu;
  • umět různou formou vyjádřit svůj zážitek (výtvarně, hudebně ...).

  • Časový rozsah: přibližně 2 týdny, lze však přizpůsobit aktuální situaci a podmínkám
    Věková skupina: 4 - 5 let

    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Motivací tohoto projektu byl nejen blízko dostupný les, ale i velká úroda hub. Společně s pohádkovým námětem měly děti možnost využívat svých smyslů, rozvíjet své dosavadní praktické dovednosti a získávat další životní zkušenosti.
    Očekávané výstupy:

  • poznat některé rostliny a houby v lese;
  • překonat lesní překážky, umět se pohybovat v nerovném terénu;
  • umět různou formou vyjádřit svůj zážitek (výtvarně, hudebně ...).
  • Časový rozsah: přibližně 2 týdny, lze však přizpůsobit aktuální situaci a podmínkám
    Věková skupina: 4 - 5 let


    Projekt vyplývá ze zaměření obsahu ŠVP s názvem "Od jara do zimy" a je součástí tematického bloku "Dary přírody", v němž se děti seznamují s okolním přírodním prostředím. Projekt je založen na prožitkovém učení. Zvolena byla témata dětem blízká, s možností pozorování, manipulace a experimentace. Využita byla blízkost lesa a letošní nadúroda hub. Děti tak měly dostatek příležitostí pro získávání praktických zkušeností a získávání informací všemi smysly. Často byla využívána motivace pohádkovým námětem, která je pro děti zajímavá - děti se stávají součástí děje, vstupují do něj a aktivně se do děje zapojují, ovlivňují ho apod. Všechny činnosti v projektu jsou motivačně spojeny a zároveň rozvíjí dítě ve všech vzdělávacích oblastech.

    Očekávané výstupy z RVP PV:

    • poznat některé rostliny a houby, upozornit na nebezpečí jedovatých hub (připomenout nebezpečí drog);
    • překonat lesní překážky - zvládnout základní pohybové dovednosti, prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí;
    • ovládat dechové svalstvo, spojit pohyb se zpěvem;
    • zlepšit koordinaci ruky a oka - zdokonalit kreslení, stříhání, vytrhávání papíru (grafomotorika);
    • naučit se zpaměti krátké texty;
    • formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovně výkony, slovně reagovat;
    • vyjadřovat svou fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových i dramatických);
    • uvědomovat si svou samostatnost, vyjadřovat vlastní názory a postoje;
    • vnímat, co si druhý přeje, vycházet mu vstříc;
    • uvědomovat si příjemné i nepříjemné citové prožitky;
    • být citlivý ve vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem, těšit se z přírodních krás.

    Charakteristika skupiny
    Projekt je zpracován pro skupinu dětí ve věku 4 - 5 let, se kterou pracuji druhým rokem. Projekt lze přizpůsobit všem věkovým skupinám.

    Příprava
    Při přípravě projektu jsme vycházeli z četby před odpočinkem (Pohádky z pařezové chaloupky) a předchozího projektu zpracovaného v tématu "Dary přírody" s názvem "Co vyprávěl les". Byla tak zachována návaznost a časová posloupnost, jednotlivé projekty byly motivačně spojeny. Díky tomu byl přechod mezi projekty naprosto plynulý a nenásilný.

    Nabízené činnosti, příležitosti, metodické poznámky:

    • "NÁŠ TÁTA ŠEL NA HOUBY" - pracujeme s říkadlem (spojení s pohybem a hrou na tělo) - toto říkadlo je jakýmsi mottem celého projektu - využíváme jej prakticky ve všech situacích;
    • výlet do lesa - připravíme pro děti delší výlet do lesa se sběrem jedlých hub a pozorováním "prašivek" a hub jedovatých;
    • uspořádáme výstavku skutečných hub v MŠ;
    • vysvětlujeme nebezpečí jedovatých hub - čteme pohádku "JAK VÍLA AMÁLKA POTKALA BERÁNKA KUDRNU" - rozhovor o nebezpečí jedovatých rostlin (protidrogový program);
    • zpracováváme jedlé houby - společně houby čistíme, krájíme příborovým nožem, sušíme na papíře na topení, navlečeme je na nit, podle možností děti seznámíme se sušičkou - obsluhuje pouze učitelka, BEZPEČNOST!;
    • podle možností školy požádáme kuchyň, aby v týdnu připravila alespoň jedno houbové jídlo - využití hub v kuchyni;
    • hrajeme si:
      • pohybová hra: "NA HOUBAŘE" - s říkadlem;
      • pohybová hra: "NAJDI HOUBU" - popis hry: po třídě volně rozházené drátěnky, děti chodí mezi nimi, na signál děti seberou nejbližší "houbu", zvednou ji nad hlavu a zůstanou stát, učitelka může využít rytmický nástroj pro udávání tempa chůze nebo reprodukovanou hudbu - nejlépe s námětem hub (např. píseň Klouzky - Svěrák, Uhlíř apod.);
    • cvičíme:
      • zdravotní cviky s drátěnkami - "houbami";
      • hod na cíl - do koše;
    • společně s dětmi vytvoříme "HOUBY Z DEŠTNÍKŮ" - klobouk houby tvoří otevřený deštník pokrytý vhodnou textilií nebo záclonou připevněnou k noze houby (na nožičku u hřibu použijeme válce z Polikarpovy stavebnice a bílé prostěradlo, u hub s vysokou štíhlou nohou - jako je muchomůrka nebo bedla - upevníme do stojanu na vánoční stromek tyč z Polikarpovy stavebnice a na ní navlékneme papírovou roli od koberce, kterou jsme s dětmi polepili bílým papírem, nohu jme ozdobili "sukýnkou" ze záclony; tento způsob realizace uvádím jako příklad, každá učitelka může využít své schopnosti i materiály různě, podporuje u dětí tvořivost, nabízí dostatek vhodných materiálů tak, aby měly děti možnost volby způsobu realizace svých představ. Pozor na bezpečnost při manipulaci s objemnějšími předměty!);
    • tematicky zaměřené hádanky, básně - čerpáno z materiálu Ekologická výchova nejmenších a malých, část Houby;
    • grafomotorické cvičení - horní oblouk - dokreslíme houbám kloboučky (Písanka malého předškoláka, děti 4 - 5 let, str. 18);
    • "HŘIB nebo MUCHOMŮRKA" - děti si vyberou z předem připravených šablon buď hříbek nebo muchomůrku, stříhají podle linie, z připravených kousků krepového papíru vybírají vhodnou barvu, mačkají do malých kuliček a nalepují na klobouček vystřižené houby, takto vytvořené houby lze využít při dalších činnostech;
    • didaktická hra "JDEME NA HOUBY" - popis hry: všechny houby volně na koberci, děti jednotlivě sbírají podle pokynu (např. seber jedlou x jedovatou, hnědou x červenou, houbu bez puntíků, takovou, která není hnědá apod.), děti své rozhodnutí zdůvodní slovně, vytleskají jméno houby, potom odnesou hříbky do koše (muchomůrky "zpět do trávy" - zelený šátek rozprostřený na zemi);
    • didaktická hra "CESTY" - obdobná situace jako při předchozí hře, ale na koberci maximálně 4 houby, popis hry:
      • první dítě sebere houbu podle pokynu a odnese ji na místo;
      • druhé dítě se pokusí najít místo, kde houba "rostla" a jít k místu uložení stejnou cestou;
      • třetí dítě se pokusí cestu na koberci vyznačit - vedeme děti k samostatnému řešení problému, jak to lze udělat, co použít? (lze kreslit křídou, vyznačit provázkem, barevnou stuhou, kousky papíru apod.);
      • na vyznačení může spolupracovat více dětí;
      • další dítě se pokusí jít přesně po vyznačené cestě;
      • jiné dítě se pokusí najít jinou cestu do místa uložení, opět vyznačíme, totéž uděláme u další houby;
      • zapojíme všechny děti;
      • na závěr děti střídavě sledují - procházejí všechny cesty;
      • důležité u všech těchto činností je používat slovní komentář, aby si děti uvědomily, co a proč dělají;
    • individuální test: sledujeme cesty v rovině "LESNÍ KRASAVICE" (Léto pro 3 - 5leté děti);
    • píseň: "KONEC LÉTA" - nápěv "Já do lesa nepojedu":
    • Prosil hříbek Muchomůrku,
      ať si s ním prý zatančí,
      že ho vezme na mazurku,
      při písničce skřivánčí.

    • rozehráváme krátké etudy na téma "SETKÁNÍ PANA HŘÍBKA SE SLEČNOU MUCHOMŮRKOU" - vybíráme si z většího množství různých klobouků - důležité je, aby se všechny děti shodly, dokázaly se domluvit, zdůvodnit svou volbu - zhodnocení této činnosti - děti po delší diskusi zvolily červený klobouček a hnědou beranici (učitelka zde hraje pouze vedlejší roli, zasahuje pouze v případě nutnosti); děti ve dvojicích rozehrávají situace např. setkání kamarádů, seznámení, Muchomůrka je namyšlená, Hříbek je nevychovaný apod.;
    • "TANEC HŘÍBKA A MUCHOMŮRKY" - nácvik tanečku, zpěv, metodický návod:
      • 1. sloka - děti chůze v kruhu, dvojice s kloboučky uvnitř, Muchomůrka sedí ve dřepu ve středu kruhu, Hříbek chodí v protisměru;
      • 2. sloka - stejná melodie, nápěv LA, LA, LA, Muchomůrka a Hřib se chytí proti sobě za obě ruce a točí se, děti v kruhu stojí a zpěv doprovází tleskáním;
      • děti vystřídáme, několikrát opakujeme;
    • píseň: "SEDÍ HŘÍBEK" - nápěv "Kočka leze dírou":
    • Sedí hříbek v lese ne mechu,
      Chtěl by běhat, dělat neplechu.
      Říká: "Já přec běhat nemohu,
      Mech mě drží pevně za nohu.
      Až poběží ježek po lese,
      Poprosím ho, ať mě odnese."

      Práce s textem

      "HŘÍBEK" (Malované pohádky, V. Sutějev):

    • posloucháme příběh (např. den předem před odpočinkem) a prohlížíme ilustrace v knize;
    • dramatizace příběhu s využitím čepiček (zvířátka, velký hříbek z deštníku a textilu), metodický postup:
      • začátek příběhu - "mravenci běhají po lese" - děti lezou po herně ve vzporu dřepmo, na signál (např. úder do bubínku) spěchají do vymezeného prostoru - "mraveniště", opakujeme několikrát - viz. PH "Všichni domů";
      • učitelka po částech vypráví pohádku, děti jsou obsazovány do rolí, rozehrávají dialogy - využití čepiček (zvířátka);
      • do děje vstupujeme, posuzujeme pocity zvířátek, motivy jejich jednání - např. jak se asi cítil motýl, jak se zachoval mravenec, co bys udělal ty?;
      • děti, které nemají roli zvířete, vytváří atmosféru během celého příběhu (napodobují déšť hrou na tělo, dětské hudební nástroje - dřívka, bubínek apod., rytmizace KAPY - KAPY - KAP, společně i jednotlivci, slabě x silně, zpěv písně "Kapy, kapy, kap" s kytarou a hrou na tělo, zpěv písně "Prší, prší", didaktická hra "Na ozvěnu" - děti se snaží opakovat po učitelce jednoduchý rytmický motiv - společně i jednotlivě);
      • v průběhu děje napodobujeme pohyb jednotlivých postav, zpíváme známé písně, rytmizujeme říkadla, zařazujeme dechová a artikulační cvičení (artikulační cvičení - "Kočka: Mňau, mňau" - krátce x dlouze, slabě x silně, artikulační cvičení - "čimčarara, čimčarara ...", píseň např. "Kosí písnička", dechové cvičení "liška očichává hříbek, hledá zajíce"):
      • MRAVENEC - lezení ve vzporu dřepmo, píseň "Polámal se mraveneček"
        MOTÝL - běh po špičkách se souhyby paží, píseň "Motýl"
        MYŠKA - chůze po špičkách s říkadlem "Myši chodí tuze tiše"
        "Myši chodí tuze tiše,
        mají tlapky jako z plyše.
        Tiše myši šišiši,
        ať vás kočka neslyší!"

        VRABEC - poskoky snožmo se souhyby paží
        ZAJÍC - "panáčkujeme", píseň "Zajíčku v lesíčku"
        LIŠKA - hrajeme honičku (uč. zvolí druh honičky podle momentální situace), píseň "Sedí liška pod dubem"

      • průběžně počítáme, kolik je zvířátek pod hříbkem - situace, kdy jeden přibyl;
      • v pohádce dojde k situaci, že zvířátka schovaná pod hříbkem mají rozhodnout, zda schovají zajíce pronásledovaného liškou, využijeme situaci k řešení problému, jak se zachovat?; děti posuzují pocity zajíce, jaké mu hrozí nebezpečí, co se může stát jim, pokud pomohou ..., porovnáváme se zkušenostmi dětí, reálnými situacemi; vyvozujeme závěry pro chování dětí v běžných situacích - musíme si pomáhat, ale zároveň zvažovat rizika apod.;
      • sluchová hádanka - "Kdo je pozoroval?" - nahrávka kvákání skutečných žab; artikulační cvičení "KVÁ - KVÁ - KVÁ", skoky snožmo "jako žába", říkadlo "Žába skáče po blátě";
      • závěr příběhu - řešení problému "Proč se nejdříve mravenec sám téměř nevešel, a pak se tam vešlo pět zvířátek?" - učitelka může pomoci dětem ukázáním ilustrací v knize (vysvětlení pointy - hřib vyrostl);
      • napodobování růstu houby - pomalé vstávání ze dřepu do výponu na špičkách;
      • závěr - všichni se chytí za ruce, chůze v kruhu s písní z MC "Zpívejme si, zpívejme", vnímání radostné nálady;
    • na základě prožitku z pohádky lze kreslit nebo malovat - "ILUSTRACE K POHÁDCE" - vést děti k zachycení nálady a situace, pokus o znázornění pozadí (pršelo, zvířátka se krčila apod.);
    • využití hub z deštníků a čepiček pro zvířátka ve volných hrách dětí.

    "O PARÁDIVÉ BEDLIČCE" (Ekologická výchova nejmenších a malých, část Houby):

    • "JAK ZABLOUDILI V BEDLOVÉM LESE":
      • čteme pohádku před odpočinkem, prohlížíme obrázky v knize;
      • společně s dětmi vytvoříme figury Křemílka a Vochomůrky z kartonu (velikost asi 50 až 80 cm);
      • společně s dětmi vytvoříme Pařezovou chaloupku např. s využitím dětského stanu překrytého textilem a záclonami vhodné barvy nebo Polikarpovy stavebnice, kartonu a papírových tapet (podle fantazie učitelky i dětí ) - spolupráce, koordinace (příklad viz. foto);

         

    • s textem pracujeme podobně jako u pohádky "Hříbek", atmosféru navodíme poslechem písně K. Gotta "Z mechu a kapradí", učitelka postupně čte a vypráví pohádku, případně pouští část z MC (CD);
    • do pohádky zařazujeme dechová a artikulační cvičení, gymnastiku mluvidel, motivačně vhodné pohybové chvilky, využijeme vytvořenou pařezovou chaloupku i houbu z deštníku - bedlu;
    • v návaznosti na text zařadíme zpěv písně "Veverky";
    • rozvineme diskusi s dětmi na téma sen - "Co je to sen? Co hezkého se ti zdálo? Co děláš, když máš špatný sen?" apod.;
    • rozehrajeme situaci, jak bloudili v lese:
      • v herně je rozloženo několik bílých deštníků ("bedly");
      • děti hledají cesty do chaloupky, různé možnosti řešení, posuzují, která cesta byla krátká x dlouhá - je třeba zapojit všechny děti, mohou jít i ve dvojicích;
      • důležité je, aby všechny děti našly řešení;
      • děti vše slovně komentují, zdůvodňují;
      • cesty můžeme na zemi zakreslit nebo vyznačit např. barevnou stuhou;
      • za správné řešení děti odměníme (např. razítko Křemílek a Vochomůrka);
    • po ukončení hledání můžeme dětem přehrát pohádku z videa;
    • individuální test - bludiště (viz příloha): "KUDY DO CHALOUPKY?" - při řešení labyrintu sledujeme dítě, jak hledá nejkratší cestu (stopa fixu zřetelně ukazuje, kde dítě zastavilo, váhalo ...);
    • pařezovou chaloupku i figury využívají děti při volných hrách;
    • četba před odpočinkem: "Křemílek a Vochomůrka" na pokračování.

    Pomůcky:

    • textil, papír, stojany na vánoční stromeček, papírové role (např. od koberců), papírové tapety s motivem dřeva, staré deštníky, záclony apod. (podle možností a fantazie učitelky pro vytvoření Pařezové chaloupky a hub z deštníků);
    • dětské hudební nástroje;
    • CD přehrávač nebo magnetofon s nahrávkami;
    • čepičky pro dramatizaci - zvířátka;
    • nůžky, lepidla, krep. papír ...;
    • drátěnky;
    • koše různých velikostí, zelený šátek, provázky, stuhy, křídy;
    • tvrdý karton, balicí papír, tuše, ostrý nůž (nejlépe na řezání koberců) na vytvoření figur Křemílka a Vochomůrky;
    • testy, grafomotorické cvičení;
    • několik dalších deštníků - nejlépe bílé = "nové bedly";
    • další pomůcky podle situace.
    Evaluace

    Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo prováděno hodnocení závěrečné. Průběžně jsem porovnávala plán s požadavky RVP PV i ŠVP, zkontrolovala jsem si jej i po dokončení. Myšlenková mapa byla průběžně rozvíjena a doplňována.

    Postup při evaluaci a hodnocení:

    • průběžně sledovat projevy dětí - zapojení do činností, reakce, dělat si poznámky, které lze využít pro tvorbu dalších projektů i pro práci se skupinou dětí a individuální přístup;
    • provádět sebereflexi na základě těchto poznatků - co se daří, co ne, co je třeba zlepšit, rozvíjet, na co se zaměřit, co příště nedělat apod.;
    • po dokončení projektu vyhodnotit skutečný přínos pro děti: jak byly naplněny cíle apod. a zároveň posoudit vhodnost stavby projektu, zařazení činností, náplň, zda se vše realizovalo, pokud ne, proč apod.;
    • všechny tyto poznatky využít při další práci;
    • v evaluaci zaznamenávat poznámky kladné i záporné.
    Závěrem

    Celkově hodnotím realizaci projektu jako úspěšnou. Děti byly aktivní, činnosti je bavily, zajímaly se, co je čeká dál. Kromě získání dalších poznatků o ekosystému les si rozvíjely jazykové a vyjadřovací dovednosti, získávaly základní předmatematické představy, rozvíjely estetické cítění atd. Důležitou součástí bylo uvědomění si vzájemných vztahů mezi sebou a posílení prosociálních citů. Využití pohádkových námětů při realizaci projektu se mi osvědčilo, proto jej využiji i při tvorbě dalšího, volně navazujícího, projektu tohoto integrovaného bloku s názvem " Jak museli louskat ořechy".

    Myšlenková mapa - téma:
    Myšlenková mapa - téma: "Dary přírody"

    Literatura a použité zdroje

    [1] – ČAPEK, V. Pohádky z pařezové chaloupky. Praha : Albatros,
    [2] – ČAPEK, V. Říkání o víle Amálce. Praha : Albatros, 1999.
    [3] – SUTĚJEV, V. Pohádky se zvířátky. Ostrava : Librex, 1994.
    [4] – ČÍŽKOVÁ, Z. Ekologická výchova nejmenších a malých. Pražské ekologické centrum, 1996.
    [5] – NOVÁKOVÁ, M. Písanka malého předškoláka 4 - 5 let. Hradec Králové : NOMI,
    [6] – NOVÁKOVÁ, M. Léto pro 3 - 5leté děti. Nové Město n. Metují : NOMI,
    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    doc
    50.78 kB
    Dokument
    Test bludiště

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová, Individuální

    Organizace prostorová:

    Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí