Během zpracovávání SWOT analýzy ve vybraných málotřídních školách vyvstaly některé skutečnosti, na které bychom chtěli upozornit. Jedná se o nepřesné pochopení obsahu jednotlivých částí SWOT analýzy a řazení zjištěných skutečností (výroků).
Znovu si připomeňme:
Často máme snahu ve SWOT analýze uvádět výroky zahrnující možnosti a způsoby využití silných stránek nebo způsoby eliminace slabých stránek, tedy ne to, co mapuje současný stav, ale co již nastiňuje způsoby, jak by škola chtěla rozvíjet své silné stránky nebo eliminovat své slabé stránky.
V následující tabulce jsou vlevo výroky vhodné pro popis silných a slabých stránek. Výroky vpravo již naznačují postupy, které škola využije k tomu, aby dosáhla cílů základního vzdělávání, případně i rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Z těchto výroků je vhodné vycházet při formulování výchovných a vzdělávacích strategií školy, při přípravě autoevaluace školy atd.:
zjištění | možnosti využití, eliminace apod. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepřesné bývá často zařazení výroků do části příležitosti. Do ní bychom měli zařazovat takové skutečnosti, které existují mimo školu, jež škola využívá nebo má možnost je využít. Výroky v těchto částech SWOT analýzy není nutno třídit do podskupin (lidský potenciál, materiální vybavení, pedagogický proces, ostatní faktory) tak, jak se uvádí v silných a slabých stránkách, záleží na rozhodnutí školy.
Patří sem např. výroky typu:
Údaje ze SWOT analýzy poskytují podklady také pro tvorbu dalších částí ŠVP. Jakým způsobem je možno údaje využít, naznačuje stručné schéma:
V celém systému tvorby školního vzdělávacího programu existuje určitá provázanost
SWOT analýza | → | KDE jsme nyní |
ZAMĚŘENÍ, PRIORITY, CÍLE školy | → | KAM směřujeme |
STRATEGIE školy | → | JAK toho dosáhneme |
VZDĚLÁVACÍ OBSAH | → | ČEHO chceme dosáhnout a CO k tomu využijeme |
AUTOEVALUAČNÍ ČINNOST školy | → | JAK SE TO DAŘÍ (zpětná vazba + přijatá opatření) |
Důkladná SWOT analýza a pochopení daných souvislostí jsou pro školu předpokladem k tvorbě kvalitního školního vzdělávacího programu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.