Hlavním cílem tohoto bloku je seznamovat děti s přírodním prostředím, které je obklopuje a společně tak vytvářet pozitivní vztah k přírodě. Děti získávají povědomí o neustálých změnách přírodního prostředí a jeho rozmanitosti. Blok rozvíjí úctu k životu ve všech jeho formách a vytváří povědomí o vlastní sounáležitosti s přírodou.
Očekávané výstupy (z RVP PV):
Poznámka:
Integrovaný blok obsahuje další projekty a programy zaměřené k tématům, k činnostem a situacím.
V naší MŠ jsou děti rozděleny do homogenních skupin a bývá pravidlem, že učitelky i děti jsou spolu na stejném oddělení po celou dobu docházky do MŠ (tzn. od věku 3 let až do odchodu do ZŠ). Díky tomu je možné s tímto integrovaným blokem pracovat opakovaně, rozvíjet jej od jednoduššího ke složitějšímu, v každém školním roce zpracovat k tématu další projekty.
Výhodou naší MŠ je blízkost zahrádkářských kolonií i lesa, často využíváme při pobytu venku i lázeňský park. Děti tak mají dostatek příležitostí k přímému pozorování, které je základem činností. Realizace nepotřebuje žádné zvláštní podmínky, ale lze ji obohatit například o spolupráci se zahrádkáři (návštěva výstavy) nebo Mysliveckým svazem (beseda s hajným, sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvěř) apod. Vhodné je naplánovat divadelní představení k tématu (např. "O šípkové Růžence").
Integrovaný blok je součástí ŠVP s názvem "Od jara do zimy", který je založen na pravidelném střídání ročních období a sepjetí člověka s přírodou. Téma jsme volně rozvinuly do následujících celků, které se vzájemně doplňují, prolínají a postupně rozvíjejí.
Tato témata uvádím jako možný příklad, konkrétní návrhy přizpůsobíme v příštím školním roce aktuální situaci.
Protože je tento integrovaný blok dlouhodobý, zahrnuje téměř všechny druhy činností, se kterými se setkáváme v mateřské škole, jsou zde uvedeny proto pouze návrhy realizace, které lze rozvíjet, obohacovat apod. Konkrétně je nabídka rozpracována v jednotlivých projektech, jež jsou součástí TVP:
Náměty, hry, básně, písně, návrhy činností atd. jsou zpracovány v jednotlivých projektech a dále upřesňovány v denních přípravách učitelek. Vše je součástí TVP, materiály se zakládají jako přílohy, takže je možné je opět použít (písně, básně) nebo upravit (grafomotorické cvičení, pracovní listy) např. v jiném bloku nebo příští rok. Formy a metody si volí učitelky sobě i dětem blízké tak, aby byl vzdělávací proces co nejefektivnější.
Hlavní téma celého bloku "Dary přírody" vychází z nabídky témat ze ŠVP. Učitelky si mohou zvolit libovolné téma a rozpracovat ho podle svého uvážení do dalších celků, projektů apod. Při volbě dílčích částí jsme se snažily zachovávat posloupnost od nejjednoduššího ke složitějšímu a zároveň zachovat obsahovou návaznost. Činnosti jsme spojovaly do logických celků, vše jsme spojovaly i motivačně. Některé činnosti mohou prolínat více projekty nebo mít společnou část např. píseň, báseň, k tématu zaměřenou četbu před spaním apod. (letos to byla kniha O Křemílkovi a Vochomůrkovi, která všemi projekty po dobu realizace integrovaného bloku prolínala).
Všechny činnosti, které jsou součástí integrovaného bloku, vyhodnocujeme průběžně během realizace, a to jak z hlediska dětí (zájem, aktivita, dosažené výsledky), tak z pozice učitelky (co se podařilo, co je třeba procvičit, zda byly zvoleny vhodné metody atd.). Zároveň hodnotíme z těchto hledisek i právě ukončený projekt a následně i aktuální část integrovaného bloku a vyvozujeme závěry pro další práci. Výsledky evaluace využíváme při tvorbě dalších projektů navazujících v průběhu školního roku, ale i v dalších letech při rozvíjení dalších částí tohoto integrovaného bloku tak, aby naplňoval záměry ŠVP v souladu s RVP PV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.