Charakteristika a cíle integrovaného bloku: V tomto příspěvku se pokusíme osvětlit, jak na první pohled vzdálený příběh o pejskovi a kočičce využít k hudebním aktivitám.
Očekávané výstupy: Získat hudební dovednosti, zdokonalit sluchové vnímání, využívat poznatky přírody aj.
Časový rozsah: 10 dní
Věková skupina: 4 - 6 let
Projekt O pejskovi a kočičce vychází z četby krásné literatury - pohádky J. Čapka "O pejskovi a kočičce, jak psali psaní do Nymburka".
Prvotním cílem projektu byla příprava předškolních dětí na zápis do ZŠ (viz. portál VÚP, příspěvek H. Nádvorníkové). Jednoznačnou inspirací zde bylo psaní dopisu kočičkou a pejskem.
Obsah zmíněné pohádky nás může inspirovat i k dalším činnostem, jejichž prostřednictvím splníme mnohé cíle RVP PV. V tomto příspěvku se pokusíme osvětlit, jak na první pohled vzdálený příběh o pejskovi a kočičce využít k hudebním aktivitám.
V první řadě si musíme s důkladnou pečlivostí přečíst celou pohádku. Naším úkolem je najít jakékoli společné rysy pohádky s hudební výchovou, tedy činnostmi, které mohou rozvinout hudebnost dětí. Jedná se především o zpěv, pohyb, poslech a hru na hudební nástroje.
Prvním hudebním námětem, který nás dozajista napadne, bude využití písní s tematikou o kočičce a pejskovi, dále pak písně se zimní tematikou, protože děj pohádky se odvíjí v zimě. Dále už budeme muset kombinovat. Nejprve vybereme a sepíšeme jednotlivé hudební činnosti, ke kterým nás zmíněná pohádka inspirovala.
Ve své podstatě můžeme pohádku rozdělit na tři vzájemně navazující celky (dělení závisí samozřejmě i na jiných, nežli pouze hudebních činnostech, záleží na každém jednotlivci).
V další části pohádky se dozvídáme, v jaké roční době se pejsek s kočičkou nacházejí. Pejsek si pochvaluje teplo v posteli, hrozí se sněhu mezi tlapičkami.
Pejsek a kočička jsou hlavní postavy naší pohádky. Neumí sice moc psát, ale zato výborně mňoukají a štěkají. Dokáží děti charakteristické hlasy pejska a kočičky napodobit?
V další části pohádky se dozvídáme o dopisu, který pejsek s kočičkou dostali od nymburských děvčat. Následující část se proto bude zabývat "poštovní tematikou". Na každém dopise je napsaná adresa a jméno příjemce. S dětmi si proto zahrajeme známou hru na otázku a odpověď.
Obměna hry
"Kde bydlíš"
"Kde je palec"
2 sloka:
Kde je, kde je ukazovák ...
3 sloka:
Kde je, kde je prostředníček ...
4 sloka:
Kde je, kde je prsteníček ...
5 sloka:
Kde je, kde je, malíček ...
Pohybové ztvárnění:
1. + 2. takt - chůze, dlaň máme před obočím, rozhlížíme se;
3. takt - zastavení - na 1. dobu ukážeme prst levé ruky (1. sloka palec);
4. takt - stojíme - na 1. dobu ukážeme prst pravé ruky (1. sloka palec);
5. takt - prst se uklání protějšímu prstu, ruce jsou ve výši očí;
6. takt - uklání se prst druhé ruky;
7. takt - jednu ruku schováme za záda;
8. takt - druhou ruku schováme za záda.
Při hledání posledních prstů (malíčků) chůze v podřepu, namísto stoje sed na patách.
Psaní dopisu může mít i jinou formu, než je obvyklé pro korespondenci. Legrační dopis můžeme napsat i na záda kamaráda. Tuto hru využijeme nejen k velmi oblíbené masáži, ale současně i k rozvoji motoriky a postřehu dětí.
Příklad textu:
Slova, která se dají ztvárnit na zádech jsou psaná kurzívou.
Ahoj, nymburská děvčata. Dnes Vám napíši o tom, jak mi pejsek pomáhá. Ráno, když vysvitne sluníčko, pejsek jde nakoupit do obchodu. Když ho nebolí nožičky, dokonce i běží. Občas se zastaví a povyskočí. Když se pak vrací s nákupem, jeho chůze je těžkopádná. To, že se vrátil domů, poznám podle jeho škrábání ťapiček na dveře. Poděkuji mu, pohladím ho, protřepu mu kožíšek. Za odměnu dostane kost, kterou moc rád kouše. Mějte se moc hezky, Vaše kočka Micka.
Kočička zalepí dopisní obálku a dopis odešle.
"Jede, jede, poštovský panáček"
Nástrojový doprovod:
1. část písně: na bubínek hrajeme metrum (úhoz 2x v taktu);
2. část písně: na hůlky hrajeme rytmus (Má vrané koníčky);
3. část písně: opakování hry bubínku 1. části (Jede, jede do Rokycan).
"Vyletěl holoubek"
Holoubek - létá - triangl;
holoubek - skáče - triangl;
holoubek - zobe- triangl;
holoubek - běhá - triangl;
holoubek - sedí - triangl.
Pejskovi a kočičce se nakonec nymburským děvčatům podařilo odepsat. Po napsání dopisu vedla jejich cesta na poštu. Rázný krok nacvičíme prostřednictvím následující zábavné hry.
"Levá nožka, pravá nožka"
Pohybové ztvárnění (pohyb vychází z textu písně):
Levá nožka- přednožíme levou nohu;
pravá nožka - přednožíme pravou nohu;
poskoč si - výskok;
zatoč se - zatočíme se dokola;
levá nožka, pravá nožka - přednožíme levou a pak pravou nohu.
(Musíme zvolit takové tempo písně, abychom stihli pohyb - zejména při zpěvu šestnáctinových not).
Když došli pejsek s kočičkou na poštu, jejich dopis pošťák orazítkoval. Tato činnost nás inspiruje k dalším hrám (razítkování dopisů). Intenzitu a rychlost, s jakou pošťák dopisy razítkuje, společně s dětmi vyzkoušíme. Nápomocná nám bude forma hry na ozvěnu.
Poslední část pohádky se zabývá návratem kočičky a pejska z pošty domů. Tento závěr nás motivuje k písním a říkadlům se zimní tematikou.
Jindřich Balík
Básnička bez konce
Sněhulácí pajduláci,
ti nám, pane,
dali práci
ale teď,
když už je máme,
vesele si zazpíváme:
Sněhulácí pajduláci,
ti nám, pane,
dali práci.
"Huboval vrabčák na zimu"
"Vločka"
Jak vidíme, při troše fantazie jsme dokázali v pohádce najít množství styčných bodů souvisejících právě s hudební výchovou. Vzhledem k možnému rozsahu příspěvku jsme zdaleka nevyčerpali všechny možnosti.
Abychom dokázali takovýto projekt vytvořit, musíme mít nejen odvahu, představivost, fantazii, ale i množství znalostí z jednotlivých oborů. I když jsme se zaměřili na hudební výchovu, je samozřejmostí, že zmíněná pohádka je inspirací k propojení s dramatickou výchovou, s rozumovou výchovou, vlastivědou a dalšími aktivitami, které jsou při práci v MŠ každodenní samozřejmostí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.