Odborné články Předškolní vzdělávání Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčatům do Nymburka
Odborný článek

Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčatům do Nymburka

28. 2. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr Hana Nádvorníková

Anotace

Projekt děti motivuje k zájmu o školní práci (zejména potřebu naučit se číst a psát) a posiluje některé dovednosti budoucího školáka (grafomotorická cvičení, znalost adresy atd.). Učí děti najít v literatuře příklady prosociálního jednání a dokázat je aplikovat v některých situacích jejich života. Projekt je součástí třídního vzdělávacího programu předškolní třídy s názvem Moje knížky.
Dílčí očekávané výstupy:
  • Děti si uvědomí, že myšlenky a nápady můžeme zapisovat, dopisem můžeme něco důležitého sdělit, potěšit, koho máme rádi atd. Uvědomí si, jak se dopisy doručují, jaké jsou jiné možnosti komunikace na dálku.
  • Posílí se jejich zájem o školní práci v základní škole (naučit se číst, psát, počítat), jsou motivováni k některým přípravným činnostem pro budoucí výuku.
  • Uvědomí si, že i v učení si vzájemně pomáháme a že učení vyžaduje určité úsilí.
  • Posílí se vztahy mezi dětmi, vzájemná spolupráce.
  • Naučí se lépe odhadovat svoje síly, být si vědomy svých pozitiv i nedostatků (nikomu se neposmívat, každý něco umí lépe a něco hůř).
  • Ve spolupráci s rodiči se naučí dobře znát svoji adresu.
  • Uvědomí si některé rozdíly ve vnímání lidí (co jednomu voní a chutná, to druhému vonět a chutnat nemusí).
  • Jsou vedeni k aktivitě, originalitě nápadů (v každé situaci hledat řešení, zvažovat na co stačí a kdy požádat o pomoc kamaráda či dospělého).
  • Poznají, že každé roční období má svoje kouzlo (působivost zasněžené krajiny).
  • Měly by si uvědomit, že když si dokážeme odepřít okamžité splnění potěšení, může to být pro nás dobré a užitečné.

Projekt využívá působivosti textů klasika dětské literatury J. Čapka "Vyprávění o pejskovi a kočičce". Projekt byl vytvořen i jako určitá reakce na současný trend v některých rodinách pouštět dětem zejména videonahrávky s módními příběhy (Harry Poter, Pán prstenů), které nahrazují čtení či vyprávění. Příběh má děti motivovat k zájmu o školní práci (zejména potřebu naučit se číst a psát) i k posílení některých dovedností budoucího školáka (grafomotorická cvičení, znalost adresy atd.). Učí děti najít v literatuře příklady prosociálního jednání a dokázat je aplikovat v některých situacích jejich života. Postupné seznamování s dalšími příběhy pejska a kočičky má vést děti k tomu, aby jednotlivé příběhy nejen poznaly a zamilovaly si je, ale jejich rozvíjením a dotvářením hledaly různorodé možnosti, vybíraly z možných řešení. Zároveň jim projekt umožňuje i prohloubení některých poznatků o přírodě i aktivitách lidí v zimním období.

Spolupráce s partnery: rodiče, základní škola, pošta.

Projekt předpokládá průběžnou práci s knihou (několikeré přečtení příběhu, návrat k jeho některým pasážím, možnost prohlížení knihy ve "čtenářském koutku" atd.), popř. poslech reprodukované pohádky z CD.

Navazující náměty, hry a činnosti umožní, aby si děti přirozenou a zábavnou formou vytvářely tyto poznatky a postoje.

Projekt je členěn na několik částí, které vycházejí z obsahu příběhu:

Návrhy některých her a činností (myšlenková mapa)

Pejsek s kočičkou dostávají dopis

  • Povídáme si nad dopisem o tom, kdo umí psát a kdo se to teprve naučí.
  • Komu a kdy píšeme dopis (z dovolené, k narozeninám ...)?
  • Pracujeme s encyklopedií - jak dopis putuje.
  • Povídáme si, jak píší pejsek s kočičkou a co pomáhá k pěknému psaní dětem?
  • Píšeme dopis (učíme se uvolňovat ruku, napodobovat písmena, správně držet tužku).
  • Kreslíme: Co už umím x co se potřebuji naučit?
  • Navštívíme základní školu - sledujeme učební pokroky dětí z 1. třídy.
  • Hrajeme hru: "Poradím ti, jak se dělá ..."
  • Skládáme obálky (děti překládají papír podle pokynů učitelky).
  • Vytváříme svoji známku (obrázek, značka, stříhání okrajů).
  • Hrajeme námětovou hru na pošťáka (roznášíme dopisy, které si děti "napsaly").
  • Jak umím adresu (adresu píše učitelka podle diktátu dítěte, starší děti se podepíší).
  • Hrajeme hru "Kdo stejně jako já ..." bydlí v ulici, bydlí v Hradci ...
  • Píšeme dopis nemocnému kamarádovi (děti diktují, učitelka zaznamenává).
  • Odneseme dopis na poštu (pozorování práce zaměstnanců - rozhovor).

Pejsek s kočičkou jdou na poštu

  • Povídáme si - jak se připravujeme na cestu, co si vezmeme na sebe do zimy.
  • Vystřihujeme, oblékáme panenky, skládáme skládačky.
  • Nacvičujeme dramatickou etudu: Pejsku, nejez to!
  • Sledujeme sněhové přeháňky, pozorujeme změny zasněžené přírody.
  • Věnujeme se radovánkám na sněhu (koulovaná, stavění sněhuláků, stopy ve sněhu).
  • Hrajeme pohybovou hru "Koulovaná" (s papírovými koulemi).
  • Co děláme v zimě - pohybová improvizace (brodíme se závějí, na klouzačce ...).
  • Kdo tu šel před námi? - sledujeme stopy na čerstvém sněhu, otisky do sněhu (boty, rukavice, lopatky ...).
  • Hrajeme si s výtvarným materiálem - otisky (bramborová tiskátka, otisky různých předmětů v keramické hlíně).
  • Srovnáváme stopy vystřižené z papíru (velikost, tvar, porovnáváme počty).
  • Kdo byl dnes u krmítka? (srovnáváme - stopy zvířat, ptáků a lidí).
  • Co dáme zvířátkům do krmítka? (krmíme ptáky, navštívíme krmelec).
  • Pracujeme s grafickým listem "Kam kdo došel?" (sledujeme stopu tužkou).
  • Povídáme si na téma "dobré a zlé stopy" - co kdo za sebou zanechává (nepořádek v přírodě x umělecká díla, zasazený strom ...).

Jak všechno zapadlo

  • Co je pod závějí? (smyslová cvičení - poznáváme předměty podle hmatu).
  • Kam ti spadla vločka (nacvičujeme soustředění, poznáváme slabý podnět).
  • Jak mráz kreslí na okna - výtvarná činnost.
  • Pokusy: voda - sníh - led.
  • Píseň "Sněží, sněží" + pohybové ztvárnění.
  • Malování "Jak domeček zapadl sněhem".

Jak hledali a našli domeček

  • Stavíme stavby ze sněhu (hra na návštěvy, prošlapování cestiček).
  • Stavíme si domečky ve třídě (z prostěradel, krabic ...) - vzájemná spolupráce a pomoc dětí.
  • Hrajeme si na návštěvy (pozvání, přivítání, pohoštění ...).
  • Co nám voní a co ne (smyslová hra - rozlišujeme různé vůně a zápachy).
  • Povídáme si "Kdy tu vůni cítíš?" (kdy voní vanilka, mandarinka, mýdlo ...).
  • Co mi voní a co ne (vyjádříme vlastní pocity).
  • Jak hledali domeček (orientace ve třídě) - vzájemná pomoc dětí.
  • Řešíme labyrinty z kostek.
  • Řešíme labyrinty na grafickém listu.
  • Prolézáme pod větší plachtou, strachovým pytlem atd.

Jak je doma u kamen

  • Prožíváme atmosféru, posloucháme celý příběh.

Povídáme si na téma "Proč to vše dobře dopadlo?"

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Hana Nádvorníková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída