Odborné články Základní vzdělávání Pojetí vzdělávací oblasti ICT v RVP ZV
Odborný článek

Pojetí vzdělávací oblasti ICT v RVP ZV

3. 8. 2004
Základní vzdělávání
Autor
Zdeňek Jonák

Anotace

Cílem školního vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií je integrace počítačové a funkční gramotnosti v celek tzv. informační gramotnosti.

Informační společnost je založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života, a to v takové míře, že zásadně mění tradiční společenské vztahy a procesy. Nárůst počtu informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat stávajícími informačními a komunikačními technologiemi.

V dosavadním předmětu Informatika a výpočetní technika nebyly uvedené společenské změny dostatečně zdůrazněny a rozvíjeny. Oblast Informační a komunikační technologie (ICT) jako součást RVP ZV reflektuje v plné míře požadavky rozvíjející se informační společnosti.

Cílem školního vzdělávání je proto dosažení informační gramotnosti, tj. komplexu znalostí a dovedností integrujících v jeden celek tzv. počítačovou a funkční gramotnost.

Počítačová gramotnost

Počítačová gramotnost je pojata jako schopnost pracovat s výpočetní technikou, získávat přístup k informačním zdrojům.

Zvládnutí výpočetní techniky, zejména rychlého vyhledávání a technického zpracování potřebných informací pomocí internetu a jiných digitálních médií, umožňuje realizovat metodu učení kdekoliv a kdykoliv, vede k žádoucímu odlehčení paměti při současné možnosti využít mnohonásobně většího počtu dat a informací než dosud, urychluje aktualizaci poznatků a vhodně doplňuje standardní učební texty a pomůcky.

Dovednosti získané ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího softwaru a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání. Tyto znalosti a dovednosti jsou však pouze nezbytným, nikoli však dostačujícím předpokladem k dosažení schopnosti úspěšně se orientovat ve světě informací.

Cílem základního a středního vzdělávání, jak je formulováno v připravovaném rámcovém vzdělávacího programu, je dosažení šířeji pojaté tzv. informační gramotnosti, která spojuje znalosti a dovednosti práce s informační a komunikační technikou a zvláštní znalosti a dovednosti, které bývají v odborné literatuře označeny pojmem funkční gramotnost.

Ve výzkumu PISA1 je např. funkční gramotnost charakterizována v širším slova smyslu jako schopnost porozumět a prakticky využívat informace uložené v libovolné formě. Byla testována na textech uměleckých i exaktních, a to jako gramotnost čtenářská, matematická a přírodovědná. Čtenářská gramotnost je definována jako způsobilost porozumět odbornému, publicistickému a uměleckému textu a věrohodně ho interpretovat. Matematická gramotnost jako způsobilost aplikovat matematické vědomosti, dovednosti v autentických situacích. Přírodovědná gramotnost je pojata jako schopnost chápat informace získané z odborného textu ve vzájemných souvislostech a ve vztahu ke známým a ověřeným zákonitostem. Zjištěné poznatky nemají být registrovány jako na člověku nezávislé evidence, ale jako výzvy, které se mohou člověka týkat v nejrůznějších úrovních: jako jednotlivce (interpersonální problémy), jako člena nějaké společnosti (regionální problémy), jako obyvatele Země (globální problémy)

V RVP ZV se rovněž mění role učitele. Učitel má při aplikaci nových přístupů ke vzdělávání určitou míru volnosti v realizaci obsahu učiva. V oblasti ICT bude žádoucí překonat zjednodušenou představu, že cílem této oblasti je zvládnutí pouhé dovednosti práce s výpočetní technikou. Informační společnost bude vyžadovat od člověka širší spektrum znalostí a dovedností při práci s informacemi.

V následujícím textu nabízíme určitý teoretický rámec naznačující, jak byly signifikantní znaky počítačové a funkční gramotnosti integrovány do gramotnosti informační:

Počítačová gramotnost

Žák získá dovednosti a znalosti nezbytné k bezpečnému ovládání systémů výpočetní techniky a k poznání a pojmenování jejích hardwarových a softwarových komponent.

Funkční gramotnost

Cílem funkční gramotnosti je schopnost orientovat se ve světě informací, a to jak digitálních, tak tištěných, zpracovaných na textových, zvukových i grafických editorech, uložených v celosvětové síti či v informačních institucích. Přínos oblasti ICT spočívá v tom, naučit žáka získané informace smysluplně interpretovat, aplikovat je v reálných situacích za přispění dostupných kancelářských či analytických hardwarových či softwarových prostředků. Aby si žák uvědomil celý komplex problémů, který vnáší do současného života komunikace s celosvětovou sítí a ostatními zdroji informací, musí dokázat nejen elementární technické znalosti spojené se znalostí manipulace s hardwarovými, softwarovými a jinými prostředky celosvětové informační struktury, ale musí si být vědom zejména jejich možností jako prostředku poznání a mezilidské komunikace. S tím jsou také spojeny požadavky na jeho odpovědný etický postoj k mediálním obsahům nesoucím často neověřené, ale nezřídka i záměrně matoucí, negativní nebo dokonce eticky závadné informace.

Informační gramotnost

Přidaná hodnota informační gramotnosti spočívá ve schopnosti integrovat získané informace jako "smysluprostá", neuspořádaná data do systému uspořádaných vědomostí a zkušeností žáka. Žák přistupuje k vyhledávání s jasným záměrem a předem zvolenou strategií. Vyhledávání je již zacíleno na určitou formu zpracování a využití vyhledaných informací, což ovšem nevylučuje při vyhledávání určitou formu "heuristického tápání". Ve srovnání s 1. stupněm je položen větší důraz na hodnocení informací a informačních zdrojů z hlediska jejich věrohodnosti a pravdivosti. Žák je veden k tomu, aby dříve než informace získané z internetu či jiných médií použije, ověřoval jejich věrohodnost tím, že je:

  • konfrontuje se svými vědomostmi a zkušenostmi
  • využívá k posouzení věrohodnosti alternativních informačních zdrojů
  • rozlišuje informační zdroje s přihlédnutím k ohodnocení informačního zdroje, významu autora, doporučení autorit apod.

 

Žák dále zdokonaluje dovednosti s editory na zpracování grafické i textové informace. Snaží se přitom respektovat estetická, typografická, stylistická, legislativní a jiná pravidla, úzce související s požadavky moderní společnosti na úroveň a kvalitu vzdělávání. Dbá na respektování zákonů o duševním vlastnictví.


1 PISA je projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zaměřený na mezinárodní srovnání znalostí patnáctiletých žáků v oblasti matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňek Jonák

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Dějepis