Anotace
Projekt rozvíjí výtvarnou fantazii a tvořivost při prostorovém vytváření z hlíny, podporuje získávání vědomostí o přírodě kolem nás i charakteristických znacích čtvera ročních období a rozvíjí technickou dovednost dětí.
PŘÍPRAVA, REALIZACE PROJEKTU:
- seznámit s projektem zaměstnance MŠ;
- seznámit s projektem rodiče (individuálně, formou nástěnek v šatně) a zapojit je vhodným způsobem (sběr přírodnin atd.);
- při pobytu venku celoroční sběr přírodnin určených k otiskování do hlíny.
ORGANIZACE PROJEKTU:
Práce je rozvržena do průběhu celého školního roku a navazuje na vědomosti získané z třídních vzdělávacích plánů, pobytů v přírodě a sběru různých přírodnin charakteristických pro jednotlivá roční období. Samotná práce s hlínou je rozvržena do dvou po sobě jdoucích dnů (následné sušení a vypálení přibližně do 14 dnů).
POMŮCKY:
- keramická hlína;
- látky na podložky a vyválení plátu;
- dřevěné válečky;
- špachtle;
- nože s kulatou špičkou;
- aranžérské špendlíky;
- vykrajovátka;
- špejle;
- šlikr (blátíčko);
- štětce na šlikr;
- různé předměty na otiskování;
- přírodniny podle ročního období;
- skleněné korále popř. glazury.
POUŽITÉ TECHNIKY:
- válení plátu;
- vykrajování z plátu;
- otiskování přírodnin a předmětů různých profilů;
- šňůrkování (práce s válečky hlíny);
- slepování šlikrem (blátíčkem);
- zdobení korálky;
- dozdobení glazurou (pouze dospělí);
- vypálení.
Očekávané výstupy (výtvarné dovednosti):
- umět tvořit z hlíny; zacházet s materiálem, zpracovat větší kus hmoty do plátu;
- uplatnit technické dovednosti, pevné spojování částí šlikrem, uhlazení povrchu;
- tvůrčím způsobem používat otiskování přírodnin a předmětů různého profilu do vyhlazeného plátu;
- rozvrhnout kompozici;
- vykrajovat z plátu podle šablony i z "volné ruky";
- zpracovat váleček vyvinutím stejnoměrného tlaku mezi dlaní a podložkou.
Téma: JARO
ORGANIZACE:
- sběr přírodnin (na vycházce, na výletě, z domova);
- příprava činnosti a pomůcek;
- motivace;
- vlastní práce dětí.
MOTIVACE:
"Dotyky jara" - navázat na pozorování v přírodě a na znalosti o charakteristických znacích ročního období, rostlinách a květech jara. Opakování písní s jarní tematikou.
ČINNOSTI DĚTÍ:
- Děti sedí na koberci kolem "louky" - batikované látky, kterou doplní kamínky, šnečími ulitami, větvičkami, obrázky květin (nakreslí je fixou) a vypráví si o jaru a svých vzpomínkách na vycházky do přírody, co všechno kolem sebe v přírodě vidí.
- Lehnou si "do trávy", zavřou oči a poslechnou si relaxační skladbu (zpěv ptáčků, zurčící potůček ...).
- Zopakují si písničku s jarní tematikou ("Travička zelená" atd.).
- Děti se posadí ke stolům, kde jsou připravené gumové ubrusy a látkové podložky.
- Učitelka dětem rozdá hlínu a předvede jim techniku válení plátu (hlína se válí dřevěným válečkem mezi látkami na tloušťku 1 cm).
- Učitelka vysvětlí dětem pojem "RELIÉF".
- Vlastní práce dětí - válení plátu, následuje okrojení plátu do daného tvaru (čtverec) a rozměru (10 x 10cm) podle lišty (případná pomoc dospělého).
- Uhlazení ořízlých okrajů plátu vodou a prsty (popř. vlhkou houbičkou).
- Otiskování přírodnin do připraveného plátu.
- Další jarní motivy (ptáčci, beránci, sluníčko, šnečci, housenky, kuřátka, motýli, ovečky …) vykrojíme podle šablony vykrajovátky z dalšího slabšího plátu nebo plošně a vytvoříme je z hliněných válečků (šňůrkování) a přilepíme šlikrem na připravený plát.
- Dozdobíme otiskováním různých předmětů (korálky).
- Po usušení možné dozdobit glazurou a vypálit.
- Vypálené kachle pak děti spojí v kompozici, kterou upevní na větev stromu provázky a doplní navázanými kamínky.
POMŮCKY:
- batikovaná látka;
- papír, fixy;
- nahrávka jarní přírody;
- přírodniny, hlína, šlikr, štětce na šlikr;
- misky na vodu;
- špachtle, korálky ...
Téma: LÉTO
ORGANIZACE:
- děti a učitelka přinesou z domova přírodniny od moře (kamínky, mušle, ulity, provázky, větvičky, trávy ...);
- příprava činnosti a pomůcek;
- motivace;
- vlastní práce dětí.
MOTIVACE:
Potichu zní relaxační hudba - moře.
"Na břehu moře ležela mušle, voda ji omývala, sluníčko na ni svítilo. Vedle ní ležela další mušle, mnoho jiných mušlí a také kamínky a mořská tráva. Slunce svítilo silněji a silněji, zem vysychala. Tu na břeh přiběhly děti, sbíraly mušle a kamínky. Když odešly, zůstaly na zemi pouze otisky po mušlích, kamíncích, trávě, ale i otisky dětských nohou."
ČINNOSTI DĚTÍ:
- Děti sedí u modré látky představující moře, kladou na látku mušle, ulity, kamínky, provázky (mořská tráva).
- U stolu s gumovým ubrusem si vyrobí kachel vyválením kusu hlíny mezi dvěma látkami o tloušťce 1 cm (10 x 10 cm).
- Do připraveného kachle začnou otiskovat přírodniny podle vlastní fantazie.
- Do několika kachlí otisknou děti chodidlo.
- Další možností je sestavování otisků do určeného tvaru např. slunce, ryby, trávy atd. (využití předmětů s různým profilem).
- Poslední variantou je vyřezávání tvaru (např. ryby) podle šablony či vykrajovátky a přilepení šlikrem na kachel.
- Možno dozdobit korálky nebo po zaschnutí glazurou.
- Po usušení a vypálení děti sestaví kachle do "letní" kompozice navázáním kachlů provázky a zavěšením na větev.
POMŮCKY:
- látkové sluníčko;
- čtvrtky papíru;
- přírodniny (kamínky, mušle, trávy, větvičky atd.);
- předměty různých profilů;
- keramická hlína, látky, gumové ubrusy, špachtle, misky na vodu;
- šlikr, štětce na šlikr;
- korálky ...
Téma: PODZIM
ORGANIZACE:
- sběr přírodnin charakteristických pro podzim (listy, větvičky, ovoce - jablko, hruška);
- příprava činnosti a pomůcek;
- motivace;
- vlastní práce dětí.
MOTIVACE:
"Na nebi nám svítí podzimní sluníčko, svítí trochu méně než v létě, ale přesto dokáže vykouzlit ty nejkrásnější barvy na listech i jablíčkách. Listy i jablka padají k zemi a obtisknou se do měkké hlíny. Když pak vítr odfoukne listí a jablíčko snědí děti, zůstává stopa v hlíně jako poděkování sluníčku, že tak pěkně hřálo."
ČINNOSTI DĚTÍ:
- Děti sedí kolem batikované kruhové látky a sestavují z přírodnin a jablíček "podzimní sluníčko".
- U stolu s gumovým ubrusem si připraví kachel o rozměru 10 x 10 cm vyválením mezi dvěma látkami a zarovnáním podle lišty nožem nebo špendlíkem.
- Následuje otiskování listů, větviček a rozpůlených jablíček do hlíny.
- Jiné kachle vytvoříme vykrojením motivu (ježek ...) z plátu a následným přilepením šlikrem na podklad. Dozdobíme otištěním předmětů různých profilů.
- Po usušení a následném vypálení je možno kachle spojit do společné "podzimní" kompozice provázky a zavěsit je na větev.
POMŮCKY:
- batikovaná látka;
- přírodniny (listy, větvičky, jablíčka ...);
- gumový ubrus, látky, váleček, špachtle, nůž, špendlíky, špejle, šlikr;
- misky na vodu;
- štětce na šlikr;
- různé předměty na otištění;
- provázek, větev.
Téma: ZIMA
ORGANIZACE:
- sběr přírodnin (jehličnaté větvičky, šišky, ořechy, ...);
- příprava činnosti a pomůcek;
- motivace;
- vlastní práce dětí.
MOTIVACE:
"Sluníčko dnes pozdě vstalo, duchny sněhu natřepalo ..."
Co všechno schoval bílý sníh - vyprávění dětí.
Hra s přírodninami.
ČINNOSTI DĚTÍ:
- Děti sedí na koberci kolem bílé látky, pod látkou jsou položené různé přírodniny, děti hmatem poznávají, co je pod "sněhem".
- U stolku s gumovým ubrusem si děti připraví plát hlíny silný 1 cm a zarovnají ho do čtverce 10 x 10 cm podle lišty.
- Otiskují do něj různé přírodniny, mohou zkombinovat s otiskováním krajky.
- Další možnost je vykrajování zimních motivů tvořítky (nebo vykrojených podle šablony či z "volné ruky") a přilepení tvaru na kachel šlikrem a dozdobení otiskováním předmětů různého profilu.
- Po usušení a vypálení se kachle spojí provázky v "zimní" kompozici, která se zavěsí na větev a zakončí vykrojenými zimními motivy (např. hvězdičky ...).
POMŮCKY:
- bílá látka;
- přírodniny;
- látky, krajka;
- hlína bílá;
- váleček, špachtle, šlikr bílý, štětce na šlikr;
- špejle, misky na vodu;
- tvořítka zimních motivů;
- předměty různých profilů;
- provázek.