Odborné články Základní vzdělávání Pojetí výuky dějepisu v britském kurikulu
Odborný článek

Pojetí výuky dějepisu v britském kurikulu

21. 10. 2005
Základní vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

Příspěvek je vybranou kapitolou z britského kurikula.


Příspěvek je překladem programu výuky dějepisu ve 3. období (žáci ve věku 11 - 14 let) z britského národního kurikula.


Britské národní kurikulum (The National Curriculum) je členěno na období (key stage) podle věku žáků. Tematické členění kurikula v jednotlivých obdobích je předmětové. Pojetí některých předmětů v britském kurikulu je důležitým zdrojem inspirace pro úvahy o školních vzdělávacích programech tvořených v našich podmínkách.

Během key stage 3 se žáci učí o významných osobnostech a událostech v historii Velké Británie od středověku do 20. století. Učí se také o klíčových aspektech evropské a světové historie. Prokazují porozumění vytvářením souvislostí mezi událostmi a změnami v různých studovaných obdobích a oblastech a porovnáváním struktury společností a ekonomických, kulturních a politických rozvojů. Žáci hodnotí a používají zdroje informací prostřednictvím vlastních historických znalostí, aby analyzovali minulost a vysvětlili, jak může být minulost různými způsoby reprezentována a interpretována.

ZNALOSTI, DOVEDNOSTI, POROZUMĚNÍ

Porozumění chronologii
1. Žáci by měli být učeni1 rozpoznávat a vhodně používat datace, slovník a konvence, které popisují historické periody a plynutí času.

Znalost a porozumění událostem, lidem a změnám v minulosti
2. Žáci by měli být učeni:

  1. popisovat a analyzovat vztahy mezi charakteristickými rysy studovaných období a studovaných společností, včetně zkušeností a idejí, náboženských věr a postavení mužů, žen a dětí v minulosti;
  2. poznávat sociální, kulturní a etnickou diverzitu studovaných společností, a to zároveň ve Velké Británii i širším světě;
  3. analyzovat a vysvětlit důvody a důsledky historických událostí, situací a změn ve studovaných obdobích;
  4. identifikovat trendy uvnitř a napříč různými obdobími a identifikovat vztahy mezi lokální, britskou, evropskou a světovou historií;
  5. brát v úvahu význam hlavních studovaných událostí, osob a historických změn.

Interpretace historie
3. Žáci by měli být učeni:

  1. jak a proč byly historické události, osobnosti, situace a změny interpretovány různými způsoby;
  2. hodnotit interpretace.

Lidé reprezentují a interpretují minulost mnoha různými způsoby, včetně obrazů, divadelních her, filmů, rekonstrukcí, muzejních expozic a fiktivními a nefiktivními vysvětleními. Interpretace reflektují podmínky, ve kterých vznikly, dostupné doklady a záměry těch, kdo je vytvářejí (například spisovatelé archeologové, historici, filmaři).

Historické bádání
4. Žáci by měli být učeni:

  1. identifikovat, vybírat a používat paletu vhodných zdrojů informací, a to včetně ústních popisů, dokumentů, tištěných zdrojů, médií, artefaktů, obrazového materiálu, fotografií, hudby, muzeí, budov a lokalit a ICT zdrojů jako základu nezávislého historického bádání;
  2. hodnotit použité zdroje informací, vybírat a zaznamenávat informace relevantní vzhledem k bádání a dosahování závěrů.

Organizace a komunikace
5. Žáci by měli být učeni:

  1. odkazovat na historickou informaci, upřednostnit určitou historickou informaci, vybrat historickou informaci;
  2. pro studovaná období správně vybírat a používat chronologické konvence a historický slovník k organizaci historických informací;
  3. sdělovat znalosti a porozumění historii za použití palety technik, včetně mluveného slova, strukturovaného popisu, podložených vysvětlení a za použití ICT.

Příležitost pro využití ICT
Žáci mohou používat chronologickou tabulku nebo datový soubor informací o historické události k vyhledávání a analýze vzorců, například míry úmrtnosti.

Šíře studia

Ne všechny aspekty znalostí, dovedností a porozumění musí být rozvíjeny v každém studiu.

6. Během celého období (key stage) by měli být žáci učeni osvojovat si znalosti, dovednosti a porozumění prostřednictvím Britských studií, Evropských studií a dvou světových studií.

7. Ve svém studiu lokální, britské, evropské a světové historie by měli být žáci učeni osvojovat si znalosti o:

  1. významných událostech, lidech a změnách z nedávné i vzdálenější minulosti;
  2. historii z různých perspektiv včetně politické, náboženské, sociální, kulturní, estetické, ekonomické, technologické a vědecké;
  3. aspektech historií Anglie, Irska, Skotska a Walesu podle toho, kde výuka probíhá;
  4. historii Velké Británie v jejím evropském a širším světovém kontextu;
  5. některých aspektech souhrnně a o některých podrobně.

Studium zaměřené na celkový historický přehled by mohlo zohlednit hlavní témata v rámci určitého historického období nebo napříč obdobími a identifikovat a analyzovat vztahy a trendy.

Hloubkový rozbor by se mohl detailně zaměřit na události, osobnosti nebo historické změny, např. na analyzování příčin určité události, jejích důsledků, odlišných pohledů na její důležitost a na vazby s ostatními událostmi a historickými změnami.

Británie 1066-1500
8. Studium hlavních rysů britského středověku: rozvoj monarchie, významné události a charakteristické rysy života lidí žijících na britských ostrovech, a to včetně lokální oblasti, pokud to bude odpovídat místu výuky.

Příklady:
Rozvoj monarchie a významné události: dobytí Normany a bitva u Hastingsu; Domesday Book; Matylda a Štěpán z Blois; Jindřich II. a Tomáš Becket; Richard I; Salah Ad-Din a křížové výpravy; Jan Bezzemek a Magna Charta; Jan Bezzemek a vztahy s Irskem; Edward I. ve Walesu a Edward III. ve Skotsku; morové epidemie; sedlácká vzpoura; Jindřich V.; Jindřich VI.; Johanka z Arku a Stoletá válka; Válka růží.
Charakteristické rysy života: struktura středověké společnosti; vliv mužských a ženských klášterů; města, cechy, práva a výsady; Židé, Hansardi a Stapleři a zámořský obchod; církevní a světské umění a architektura; dopad psaného a tištěného slova, včetně klášterních textů; život v reflexi Geoffreye Chaucera a Pastorských dopisech.

Británie 1500-1750
9. Studium monarchických vlád, parlamentů a osobností: hlavní politické, náboženské a sociální změny ovlivňující obyvatele britských ostrovů, a to včetně lokálních oblastí, pokud to bude odpovídat místu výuky.

Příklady:
Politické a náboženské změny: reformace a náboženská dohoda; vztahy s ostatními evropskými zeměmi v 16. století; kolonizace Irska; náboženská perzekuce a cesta Otců poutníků; Karel I. a občanská válka; Oliver Cromwell a Commonwealth včetně vztahů se Skotskem a Irskem; Karel II. a obnova královské moci v Anglii; Marie Katolická, Vilém III. Oranžský a slavná revoluce; královna Anna, Marlborough a Blenheim; důsledky zákonů o unii Anglie, Walesu a Skotska; vztahy Anglie a Skotska, dopad unijní smlouvy a jakobitské nepokoje.

Sociální změny: Alžbětinské zákony o chudých; založení a bohatství Východoindické společnosti; měnící se role žen; přestavba Londýna; život v rekonstruovaném Londýně; právo a řád; pokroky v lékařství a operování, včetně práce Williama Harveyho; založení Královské společnosti a vědecké objevy Izáka Newtona, Roberta Boylea a Edmunda Halleyho; rozvoj umění a architektury.

Británie 1750-1900
10. Studium vlivu expanze obchodu a kolonizace, industrializace a politických změn na Spojené království, včetně lokálních oblastí (zřejmě podle místa, kde výuka probíhá- pozn. překladatele).

Příklady:
Expanze obchodu a kolonizace: Americká revoluce; napoleonské války a role Nelsona a Wellingtona; rozvoj impéria a koloniálního práva v Indii, jihovýchodní Asii nebo Africe; Opiové války v Číně.
Industrializace: industrializace v lokální oblasti; změny v zemědělství a rolnickém životě; rozvoj zákonů pro zlepšení životních a pracovních podmínek; role vědců a objevitelů, jakými byli Edward Jenner, Humphry Davy, James Watt, Michael Faraday, Mary Sommerville, Charles Darwin; dopad industrializace na kulturu, například na díla autorů jakými byli William Hogarth, J. M. W. Turner, Jane Austen, Charles Dickens, Georgie Eliot; Gustav Holst, Henry Wood, William Gilbert a Artur Sullivan.
Politické změny: zrušení otroctví a obchodu s otroky v britském impériu a práce reformátorů, jakými byli William Wilberforce a Olaudah Equiano; chartismus; rozšíření volebního práva; rozvoj politických stran; vztahy mezi Irskem a Británií; role politických vůdců jako: královna Viktorie, Robert Peel, William Gladstone, Benjamin Disraeli; role reformátorů, jakými byli John Howard a Elizabeth Garret.

Evropské studium do roku 1914
11. Studium významného období nebo události v prehistorii nebo historii Evropy.

Příklady:
Období: neolitická revoluce; Římské impérium; Evropa v době Karla Velikého; astronomie, navigace, poznávání a obchod v rané modernitě; Španělsko v době vlády Filipa II; Holandská republika v 17. století; Osmanská říše v 16. a v 17. století; Francie a doba vlády Ludvíka XIV., krále Slunce; vláda Petra Velikého.
Události:křížové výpravy proti islámu; italská renesance; reformace a protireformace v 16. století; třicetiletá válka; francouzská revoluce a Napoleonova éra; revoluce v roce 1848; německo-italská unifikace; evropský imperialismus v 19. století.

Světové studium do roku 1900
12. Studium kultur, náboženských směrů a obřadů, africké, americké, asijské nebo australasijské společnosti v minulosti (jiné než ty, které byly obsaženy v programu studia pro key stage 2).

Příklady:
Společnosti v minulosti: islámské civilizace (16. a 17. století); dynastie Qin v Číně; imperiální Čína od prvního císaře po Kublai Chána; Mandžuská invaze a pád dynastie Ming; Indie od Mughalského impéria do příchodu Britů; civilizace v Peru; původní obyvatelé Severní Ameriky; černoši v Americe; západoafrická impéria; Japonsko v době vlády Šógunů; Japonsko za Tokugawů; Féničané; Maoři; Mohammed a Mekka; islámská impéria v Africe; Sikhové a Mahrattové; království Zuluů.

Studium světa po roce 1900
13. Studium některých významných osobností, událostí a rozvojů napříč dvacátým stoletím, včetně dvou světových válek, holocaustu, studené války a jejich dopadu na Velkou Británii, Evropu a širší svět.

Příklady:
Osobnosti: Winston Churchill; Adolf Hitler; Josef Stalin; Benito Mussolini; Franklin Roosevelt; Mahatma Gandhi; Mao Ce-Tung; Martin Luther King.
Události: západní fronta v první světové válce; revoluce v Rusku; krize a New Deal v USA; vzestup nacionálního socialismu v Německu; nástup Japonska jako hlavní světové mocnosti; rozdělení Irska a dopad této události; vzestup moderní Číny; válka ve Vietnamu; pád Berlínské zdi.
Vývojové trendy: měnící se role a status žen; rozšíření volebního práva v Británii a práce reformátorů, jakými byli Christabel a Emmeline Pankhurst; sociální stát; původ a role Organizace spojených národů včetně Charty OSN a Všeobecné deklarace lidských práv; rozpad zámořských impérií evropských zemí; původ a rozvoj Commonwealthu a jeho dopad; rozvoj Evropské unie; dopad prací osobností, jakými byli Marie Curie, Albert Einstein, James Watson, Francis Crick, Rosalind Franklin a Maurice Wilkins na životy lidí v různých částech světa, a sice v umění, komunikaci, vědě a technologii.

VZDĚLÁVACÍ CÍLE pro dějepis
Úroveň 1

Žáci chápou rozdíl mezi přítomností a minulostí ve vlastním životě i v životě ostatních lidí. Prokazují vznikající smysl pro chronologii posloupným řazením několika událostí a objektů v čase a používáním každodenních termínů vztahujících se k plynutí času. Znají a umějí popsat epizody z událostí minulosti. Nacházejí odpovědi na některé jednoduché otázky o minulosti v informačních zdrojích.

Úroveň 2

Žáci prokazují svůj rozvíjející se smysl pro chronologii použitím termínů týkajících se plynutí času, posloupným řazením událostí a objektů a také poznáním, že jejich vlastní životy jsou odlišné od životů lidí v minulosti. Prokazují znalost a porozumění aspektům minulosti, které jsou za hranicí živé paměti, a zároveň některým hlavním událostem a lidem, které studovali. Začínají si uvědomovat, že existují důvody, proč lidé v minulosti jednali tak, jak jednali. Začínají identifikovat některé odlišné způsoby, kterými je minulost reprezentována. Sledují zdroje informací a zacházejí se zdroji informací tak, aby odpověděli na otázky o minulosti na bázi jednoduchých pozorování.

Úroveň 3

Žáci prokazují rozvíjející se porozumění chronologii uvědoměním si, že minulost může být rozdělena do různých časových období, poznání některých podobností a rozdílů mezi těmito obdobími a jejich použití datací a termínů. Prokazují znalosti a porozumění některým hlavním událostem, osobnostem a změnám, které studovali. Začínají formulovat důvody a důsledky (několik) hlavních událostí a změn. Identifikují některé odlišné způsoby, kterými je minulost reprezentována. Používají zdroje informací způsoby, které přesahují hranice jednoduchých pozorování, aby odpověděli na otázky o minulosti.

Úroveň 4

Žáci prokazují znalosti fakt a porozumění aspektům britské historie a širšího světa. Ty používají k popisu charakteristických rysů minulých společností a období a k identifikování změn uvnitř a napříč různými obdobími. Popisují některé z hlavních událostí, osobností a změn. Nalézají příčiny a důsledky hlavních událostí a změn. Prokazují určité porozumění tomu, že aspekty minulosti byly reprezentovány a interpretovány různými způsoby. Začínají vybírat a kombinovat informace z různých zdrojů. Začínají vytvářet strukturované pracovní výstupy se správným použitím datací a termínů.

Úroveň 5

Žáci prokazují prohlubující se znalosti fakt aspektů britské historie a širšího světa. To používají k popisu charakteristik minulých společností a období a začínají tvořit spojení mezi nimi. Popisují události, osobnosti a změny. Vědí, že některé události, osobnosti a změny byly interpretovány různými způsoby a navrhují možné důvody, proč tomu tak mohlo být. S použitím svých znalostí a porozumění začínají žáci hodnotit zdroje informací a identifikovat ty, které jsou užitečné pro určité úkoly. Výběrem a organizováním informací vytvářejí strukturované pracovní výstupy se správným použitím datací a termínů.

Úroveň 6

Žáci používají své znalosti fakt a porozumění historii Británie a širšího světa k popisu minulých společností a období a k popisu vztahů odlišných období a k popisu vztahů jednotlivých rysů těchto období. Zkoumají a vysvětlují příčiny a důsledky událostí a změn. Žáci popisují a začínají analyzovat, proč existují odlišné historické interpretace událostí, osobností a změn. Prostřednictvím svých znalostí a porozumění identifikují a hodnotí zdroje informací, které používají kriticky k dosažení a podpoření závěrů. Výběrem, organizováním a rozvíjením relevantních informací produkují strukturované pracovní výstupy se správným použitím datací a termínů.

Úroveň 7

Žáci vytvářejí spojení mezi svou znalostí fakt a porozuměním historii Británie a širšího světa. Používají tato spojení k analyzování vztahů mezi charakteristikami určitého období nebo společnosti a k analýze příčin a důsledků událostí a změn. Vysvětlují, jak a proč byly vytvářeny různé interpretace historie. Žáci prokazují určitou nezávislost v postupu bádání s použitím znalostí a porozumění k identifikaci, hodnocení a kritickému použití zdrojů informací. Někdy nezávisle dosáhnou zdůvodněných závěrů. Výběrem, organizováním a použitím relevantních informací produkují dobře strukturované popisy a vysvětlení se správným použitím datací a termínů.

Úroveň 8

Žáci používají své znalosti fakt a porozumění historii Británie a širšího světa k analyzování vztahů mezi událostmi, osobnostmi a změnami a mezi charakteristikami odlišných minulých společností a kultur. Jejich vysvětlení příčin a důsledků událostí a změn je zasazeno v širším historickém kontextu. Analyzují a vysvětlují odlišné historické interpretace a začínají je hodnotit. Na základě svých historických znalostí a porozumění používají zdroje informací kriticky, provádějí historická bádání a nezávisle dosahují zdůvodněných závěrů. Výběrem, organizováním a rozvíjením relevantních informací produkují konzistentně dobře strukturované popisy a vysvětlení se správným použitím datací a termínů.

Mimořádný výkon

Žáci používají své rozsáhlé a detailní znalosti fakt a porozumění historii Británie a širšího světa k analyzování vztahů mezi širokým spektrem událostí, lidí, idejí a změn a mezi charakteristikami různých minulých společností a kultur. Jejich vysvětlení a analýzy příčin a důsledků událostí a změn jsou dobře zdůvodněné a jsou zasazeny ve svém širším historickém kontextu. Analyzují spojení mezi událostmi a vývoji, které se odehrály v různých zemích v různých obdobích. Činí vyvážené soudy o hodnotě různých interpretací historických událostí a vývojů založené na jejich porozumění historickému kontextu. Na základě jejich znalostí a porozumění historii používají zdroje informací kriticky, provádějí historická bádání, rozvíjejí, udržují a podporují diskusi a nezávisle dosahují a podpírají zdůvodněné a vyvážené závěry. Výběrem, organizováním a rozvíjením širokého spektra relevantních informací produkují konzistentně dobře strukturované popisy a vysvětlení se správným použitím datací a termínů.

VZDĚLÁVACÍ JEDNOTKY

Server Curriculum Online nabízí strukturu vyučovacích jednotek navrženou v souladu s národním kurikulem a nabízí rovněž rozpracované návrhy vyučovacích jednotek (viz příklad jednotky 22 níže).

Jednotka 1. Úvodní jednotka - O čem to vlastně všechno je?
Jednotka 2. Jak udržovali kontrolu středověcí panovníci?
Jednotka 3. Jak těžký byl život pro lidi ve městě a na vesnici ve středověku.
Jednotka 4. Jak ovlivňovala život lidí ve středověku církev?
Jednotka 5. Jak úspěšně se vypořádala s problémy během své vlády Alžběta I.?
Jednotka 6. Co se podařilo v islámských státech v období let 600 až 1600?
Jednotka 7. Co nám mohou jako "obrazy doby" sdělit portréty z období 1500 - 1750?
Jednotka 8. Jak obrátily občanské války v 17. století Anglii vzhůru nohama.
Jednotka 9. Jak bylo království jednotné od Slavné revoluce do roku ´45?
Jednotka 10. Proč byla ve Francii 1789-94 revoluce?
Jednotka 11. Příčiny a důsledky industriálních změn.
Jednotka 12. Snímek z roku 1900: Jaký byl tehdy život britské střední třídy?
Jednotka 13. Mughalovská Indie a příchod Britů; Období 1526-1857: Vzestup a pád Mughalovské říše.
Jednotka 14. Jak to, že Britské impérium kontrolovalo v roce 1900 téměř čtvrtinu světa?
Jednotka 15. Černoši v Americe: od otroctví k rovnosti?
Jednotka 16. Proč získaly britské ženy volební právo mnohem později než ženy v jiných zemích?
Jednotka 17. Proč bylo tak obtížné dosáhnout míru v rozděleném Irsku?
Jednotka 18. Opravdová válka a studená válka a proč hlavní konflikty 20. století ovlivnily tak mnoho lidí?
Jednotka 19. Jak a proč došlo k holocaustu?
Jednotka 20. Jak změnila životy lidí medicína 20. století?
Jednotka 21. Od Aristotela k vědeckým objevům o atomu, které změnily svět.
Jednotka 22. Jak může jednotlivec přispět k dobru nebo zlu ve společnosti?

Literatura a odkazy:

The National Curriculum, handbook for secondary teachers in England, key stages 3 and 4, Revised 2004, Qualifications and Curriculum Autority, London 2004.
www.nc.uk.net
www.curriculumonline.gov.uk/Subjects/Hi/Subject.htm


1 Britské kurikulum používá výraz "učeni", zatímco českému prostředí je bližší výraz "vedeni".

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024