Odborný článek

Mapa Evropy

6. 9. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Jane Mamelok
Spoluautor
Nicolas Smith

Anotace

Žáci vpisují do slepé mapky názvy států, které znají. Následně porovnávají český název s cizím názvem státu a analyzují podobnost či příbuznost těchto názvů.
Příprava

K činnosti budeme potřebovat nástěnnou mapu Evropy, kterou rozbalíme až při kontrole pracovního úkolu. Aktivitu můžeme dělat se žáky jen za pomoci mapy Evropy a předem připravených pracovních listů (viz příloha) anebo na počítačích.

Popis činnosti

Zeptejte se žáků na názvy států v Evropě, které znají, a zapište je na tabuli (10 minut). Žáci se podívají na slepou mapu Evropy a pokusí se seznam z tabule „přepsat" do mapky. Společně spočítají, kolik států nám chybí. Poté se žáci podívají na mapu Evropy s názvy států v jejich jazyce. Zkontrolují si správnost svého umístění jednotlivých států do slepé mapy a doplní chybějící. Žáci napíšou do připravené tabulky v pracovním listě seznam států Evropy v jejich jazyce a v jazyce českém (20-30 minut).

Diskuse: Rozebíráme se žáky názvy jednotlivých států. Znali žáci některé originální názvy států? Které názvy se jim zdají být podobné češtině? A proč? V čem je podobnost? Které názvy zcela překvapily svým zněním? Které názvy jsou zvláštní nebo exotické (10 minut)?

Poznámky

Vzhledem k tomu, že se obvykle na 1. stupni ZŠ pracuje s názvy sousedních států, postačí pracovat pouze s nimi. Pokud žáci projeví zájem, je možné využít i názvy dalších států Evropy.

Použitá literatura a zdroje:
http://www.geonames.de/native_europe.jpg,
http://www.language-investigator.co.uk/identify.htm,
Jazyková propedeutika pro učitele 1. stupně ZŠ (Metodika VÚP Praha)

Překlad a úprava textu Gabriela Baladová.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
62.5 kB
Dokument
Příloha č. 1 - Slepá mapa Evropy
doc
1.62 MB
Dokument
Příloha č. 2 - Mapa Evropy s názvy států v původním jazyce
doc
31.25 kB
Dokument
Příloha č. 3 - Pracovní list pro žáka - Názvy zemí v Evropě, tabulka
Autor
Jane Mamelok

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

zeměpisná mapa Evropy, pracovní listy „Najdi zemi".