Odborné články Základní vzdělávání Dramatická výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
Odborný článek

Dramatická výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání

Anotace

Příspěvek je zaměřen na pojetí vzdělávacího oboru Dramatická výchova na základní škole. Dramatická výchova rozšiřuje u žáků schopnost citlivějšího vnímání lidí kolem sebe, vede je k srozumitelnějšímu sdělování prožitků. Žáci se učí jednat v dramatických situacích, řešit konflikty a problémy, spolupracovat v tvůrčím týmu a prezentovat výsledky vlastní tvorby.

Co je cílem vyučovacího předmětu dramatická výchova? Stručně jej lze vyjádřit takto: učení se umění, uměním a o umění.

Učit umění

V dramatické výchově pracujeme především s lidským hlasem a tělem. Jestliže v ní chceme žáky učit umění, znamená to, že u nich budeme rozvíjet základní dovednosti, které jsou nutným předpokladem pro dramatickou tvorbu:
- psychosomatické dovednosti (slovní a mimoslovní komunikace, kultivovaný hlasový a tělesný projev jako prostředky sdělování poznatků o světě, o sobě, o druhých a jako prostředky vytváření jevištní postavy);
- herní dovednosti (schopnost přijímat fiktivní situace a fiktivní prostor a v nich dramaticky jednat);
- sociálně komunikační dovednosti, tedy komunikace, kooperace, reflexe a sebereflexe).
V oblasti dramatického umění se tyto základní dovednosti promítají do tvorby inscenace (tou nazýváme poněkud nadneseně vše, co vznikne v hodinách dramatické výchovy a je určeno divákům, byť by to byla jen krátká scénka zahraná spolužákům ve třídě) a posouvají komunikaci do roviny komunikace s diváky jako adresáty sdělení. Komunikace se ovšem neodehrává přímo, ale skrze dialog mezi jednajícími na "jevišti". Žáci se v dramatické výchově seznamují s postupy tvorby dramatického tvaru, tedy i se základy dramaturgie, režie, scénografie, scénické hudby, herecké tvorby (v rovině praktické, ve vyšších ročnících s odkazy na teorii, vždy na úrovni odpovídající jejich věku a stupni vývoje).

Učit uměním

Říkáme-li, že chceme žáky učit uměním, máme na mysli přesahy do každodenního života; tedy to, co každý nějakým způsobem v běžném životě potřebuje a využije, i když se nevěnuje dráze profesionálního umělce. Dramatická výchova nepochybně rozvíjí a kultivuje oblast komunikace slovní i mimoslovní, a to jak v rovině sdělování, tak i v rovině naslouchání. Inscenační práce, a zejména sdělování divákům, vede k prověřování srozumitelnosti použitých prostředků i sdělení jako celku. V dramatickém umění, stejně jako v běžném životě, můžeme sledovat pouze vnější chování osob (jednání, řeč a výraz) a z něho pak usuzujeme na vnitřní prožívání. Práce s tímto principem vede žáky nejen k citlivějšímu vnímání dramatického umění, ale především k citlivějšímu vnímání a porozumění lidem kolem sebe, jejich chování a prožívání a současně k srozumitelnějšímu sdělování vlastních prožitků prostřednictvím svého chování. Jednání v herních situacích rozšiřuje schopnost zažívat, experimentovat, hledat neobvyklá řešení vznikajících situací a v běžném životě nacházet vhodný způsob chování a řešení vznikajících problémů a konfliktů. Přijetí role v herní situaci a vytváření jevištní postavy v procesu inscenační tvorby rozvíjí schopnost empatie, vcítění se do druhého a porozumění jeho chování.

Dramatické umění má v našem pojetí dramatické výchovy podobu kolektivní tvorby. Při ní se žáci učí principům komunikace ve skupině, kooperace, práce v tvůrčím pracovním týmu. Právě to považujeme za ono učení se uměním. Nejde o obdobu sociálního výcviku. Tyto zkušenosti žáci získávají kontaktem s dramatickým uměním, s dramatickým jednáním v herních situacích a jevištních situacích. Prostřednictvím vlastní tvorby a výchovy diváctví jsou vedeni k úctě k práci druhých i k jejímu poučenému hodnocení a kritickému posouzení. Nezanedbatelný vliv má dramatická výchova na budoucí žákovu orientaci v životě, kdy může využit divadla jako aktivní náplně volného času, a to nejen v pozici diváka, ale i aktivního tvůrce (členství v amatérských divadelních skupinách, návštěva otevřených tvůrčích divadelních dílen, seminářů a kurzů).

Učit o umění

Význam dramatického umění v životě současného člověka nesmírně narůstá, a to díky médiím. Přesto se o něm v základním vzdělávání dozvídají žáci naprosté minimum. Stávají se tak nekritickými konzumenty toho, co je za ně vydáváno a co nemá s uměním téměř nic společného. - Navíc média divadlo (tento svébytný druh setkávání a komunikace mezi hrajícími a divákem, který není oním konzumentem, ale aktivním partnerem) postupně vytlačují. Smyslem dramatické výchovy je ukázat žákům nezastupitelnost tohoto živého setkávání a vychovávat z nich poučené divadelní diváky. O dramatickému umění se žáci v dramatické výchově učí na "vlastní kůži", při pokusech o inscenační tvorbu. Ve vyšších ročnících se seznamují, v návaznosti na praktickou činnost, se základy teorie a historie divadla a dramatického umění vůbec. Učí se je chápat jako obraz určité doby, lidí v ní, jejich postojů, názorů, morálky.

Koncepce dramatické výchovy pro Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání vychází z výše uvedených cílů. Její obsah je založen na dramatickém umění a jeho specifice. Je rozdělen na tři části: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Jde o rozdělení, které slouží jako základní orientace pro učitele a souvisí s charakterem použitých metod práce. Jednotlivé části se ovšem neustále prolínají a doplňují.

1. Základní předpoklady dramatického jednání

Jde o dovednosti, bez nichž se v dramatické výchově neobejdeme a kterými zároveň žáky vybavujeme pro běžný život, pro jednání v běžných životních situacích.

Psychosomatické dovednosti
Dělíme je na somatické dovednosti (schopnost využívat všechny možnosti svého hlasu a těla pro komunikaci a psychofyzické jednání) a na psychofyzické jednání (schopnosti vyjadřovat svým chováním - jednáním, řečí, výrazem- své vnitřní prožívání - poznávání, cítění a snahy). Psychosomatické dovednosti tvoří základ používání vyjadřovacích prostředků dramatického umění ve všech jeho podobách. Metodami pro získávání psychosomatických dovedností jsou především speciální cvičení (dechová, mluvní, pohybová), hry, v nichž se rozvíjí schopnost používat hlas a tělo při komunikaci a samotné herní a jevištní jednání.

Herní dovednosti
Umožňují vstupovat do herních (fiktivních) situací, jednat v nich a rozšiřovat tak své poznání, zažívání i odvahu zkoušet, experimentovat a hledat neobvyklá řešení. Tyto dovednosti jsou nezbytným předpokladem jak pro spontánní jednání v herních situacích, tak pro tvorbu jevištních situací. Herní dovednosti jsou založeny na schopnosti zapojit se do hry, přijímat a dodržovat její pravidla a role, směřovat ji k cíli, jednat spontánně a tvořivě a reflektovat v ní sebe i ostatní. Metodou rozvíjení herních dovedností je jednání v herní situaci. Termín jednání v herní situaci označuje širokou škálu metod: od běžných her s pravidly přes hry s rolemi, dramatické hry s konfliktem až po volné herní rozehrávání nabídnutých situací. Prvky herního jednání se objevují v improvizaci, kterou chápeme spíše jako tvorbu, i v jevištním jednání.

Sociálně komunikační dovednosti Představují schopnost spolupracovat ve skupině na dosažení společného cíle. V případě dramatické výchovy jsou nutným předpokladem společného jednání v herní situaci i pro kolektivní tvorbu jevištního tvaru a při této práci se také vytvářejí a rozvíjejí.

2. Dramatický proces a proces inscenační tvorby

Oba procesy tvoří jádro dramatické výchovy. Společné je pro ně dramatické jednání jako základní vyjadřovací prostředek a zároveň prostředek prověřování, hledání, objevování (sebe sama, druhých, okolního světa) a sdělování (o sobě, druhých, světě). Liší se však směřováním procesu a používanými postupy.

Dramatický proces
V principu v něm jde o vstupování do herních situací a jednání v nich. Smyslem jednání v herních situacích není vytvoření jevištního tvaru, ale právě nabývání nové zkušenosti, rozšiřování vlastního poznání při jednání "teď a tady".

Dramatický proces nemá diváky a nelze jej opakovat. Je založen na principu hry jako svobodné činnosti. Herní jednání je vymezeno herními pravidly, případně herními rolemi a je založeno na společném směřování, spolupráci, spontaneitě a tvořivosti. Metody používané v dramatickém procesu lze souborně pojmenovat jako herní jednání v herních situacích. Pro jejich fungování je nutné vytvořit odpovídající podmínky - atmosféru vzájemné důvěry, svobody experimentování, skupinové spolupráce a směřování. Metody, jimiž se herní situace žákům předkládají, nazýváme souborně metody navození situace a využívají vedle slovního vyjádření i prostředků jiných umění (hudby, výtvarného umění, literatury).

Součástí dramatického procesu je reflexe a hodnocení herního jednání, která využívá nejrůznějších metod: od slovní výpovědi, rozhovoru, diskuse přes divadelní vyjádření až po využití prostředků jiných umění. Jejím smyslem je zpracování zážitku ze hry, nacházení paralel v běžných životních situacích, pojmenování témat i posouzení vlastního podílu na společné činnosti. Dramatický proces přesahuje do procesu inscenační tvorby. Jednání v herní situaci může být využito jako příležitost pro získání chybějící životní zkušenosti, při tvorbě postavy i jako cesta k nalézání materiálu pro vytváření jevištních situací.

Proces inscenační tvorby
Proces inscenační tvorby je od počátku směřován k divákům. Vzniká při něm více méně pevný jevištní tvar, který může být opakován a který je určen ke komunikaci s diváky. Vnitřně se člení na tři etapy:

  • Tvorba inscenačního tvaru, při níž se žáci postupně seznamují s postupy kolektivní divadelní tvorby i s jednotlivými divadelními profesemi (dramaturgie, režie, scénografie, hudba, zvuk, světlo). Děje se tak převážně v rámci hodin dramatické výchovy a práce není směřována k tvaru, který by měl být veřejně předváděn. Diváky inscenačních pokusů jsou jen spolužáci ve třídě. Záleží na učiteli, zda a v jakém věku se rozhodne vytvořit s třídou menší jevištní tvar, který bude prezentován veřejnosti (jiným třídám, rodičům), a prověřován tak diváky, kteří nebyli účastni procesu vzniku a vnímají pouze jeho výsledek, jeho sdělnost a srozumitelnost.
  • Tvorba jevištní postavy je založena na postupech herecké práce a respektuje vývojový stupeň žáků posílením některé ze složek hereckého projevu (hra, role, osobnost žáka). Vždy ale bude nejsilnějším prvkem hereckého projevu právě vlastní osobnost žáka (osobnostní herectví), v nižších věkových kategoriích půjde o využití prvku hry, ve vyšších o směřování k roli.
  • Komunikace s diváky je novou komunikační zkušeností, odehrávající se skrze komunikaci mezi jednajícími postavami. Hrající zároveň jako spolutvůrci inscenace předkládají divákům výsledek své tvorby - divadelní inscenaci.

3. Recepce a reflexe dramatického umění

Současně s praktickou činností jsou žáci postupně seznamováni s dramatickým uměním jako svébytným druhem umění, a to nejen s uměním divadelním, ale i s dalšími dramatickými žánry (televizními, filmovými, rozhlasovými, počítačovými). Dozvídají se o nejdůležitějších etapách vývoje divadla a dramatického umění vůbec. Praktické činnosti jsou doplňovány potřebnými znalostmi základních pojmů z teorie hry a dramatu. Diváctví předpokládá přijetí divadelní fikce, porozumění prostředkům vyjadřování, pochopení chování postav, porozumění jevištnímu znaku, metafoře, seznámení se s dramatickými žánry a jejich zákonitostmi. Metodami recepce dramatického umění jsou návštěvy divadelních představení, video a audio ukázky a využití sledovanosti stejných typů televizních pořadů u žáků určité věkové kategorie. Recepce dramatického díla je východiskem k reflexi, která využívá jednak teoretických poznatků (znalost dramatických žánrů, znalosti z dějin a teorie dramatického umění), jednak možnosti si s žáky části zhlédnutých představení inscenovat a postihnout tak hlavní rysy díla. Ve vyšších ročnících se žáci učí kritice zhlédnutého dramatického díla.

Na základě stanovení obsahu předmětu dramatická výchova jsou v RVP ZV formulovány cíle, kompetence žáků po absolvování určitého stupně základního vzdělávání pro každou z uvedených tří oblastí. V nich se vždy promítají všechny tři roviny - učení umění, uměním a o umění - s důrazem na využití získaných dovedností a vědomostí v každodenním životě žáků i v budoucnosti bez ohledu na to, zda se někteří z nich stanou profesionálními umělci nebo zda uplatní získané dovednosti a znalosti v jakékoliv profesi nebo při aktivním využívání svého volného času.

Autor
Silva Macková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně