Před plánováním obsahu vzdělávání v ŠVP jsme nejprve provedli monitoring v nejbližším okolí naší jednotřídní mateřské školy. Naším záměrem bylo zjistit, jaké podněty z blízkého okolí můžeme využít v plánování a realizování vzdělávacím procesu.
Pošta, kostel, smíšený obchod, frekventovaná silnice, les, louky, pastviny, obora s volně žijícími zvířaty, zahrádky v obci, zajímavé profese rodičů, hasičská zbrojnice, události, které přináší život (svatba, pohřeb, narození dítěte), možnost účastnit se kulturních akcí, návštěv mateřské školy v blízké obci a knihovny, lidové tradice v regionu, sportovní akce v regionu, podzimní sklizeň apod.
Druhý krok - stanovení názvů jednotlivých integrovaných bloků, které podněty přímo nabízejí:
Ke každému tematickému okruhu jsme dále stanovili, v souladu s RVP PV, hlavní zaměření - stěžejní cíl.
Medvídka bolí zoubek - návaznost na integrovaný blok Co je zdravé, co není zdravé.
Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o způsobu ochrany zdraví - ochrany chrupu a poskytnout poznatky o práci dospělých.
Halloween - návaznost na integrovaný blok Vítáme na světě miminko.
Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o širším společenském prostředí i jeho dění v rozsahu dostupných praktických ukázek v okolí, poskytnout příležitost k porozumění změn v životě (vše kolem se mění, proměňuje a je nutné v životě s těmito změnami počítat).
Po názvu a cíli integrovaných bloků následuje jejich charakteristika:
Medvídka bolí zoubek a my se mu budeme snažit pomoci. Pozveme mezi nás zubní lékařku, která nám i medvídkovi poví, jak se máme o zoubky starat. S sebou přivede nového kamaráda dráčka. Na její návštěvu se připravíme. To bude panečku překvapená, až se pochlubíme, co vše již o zoubkách víme.
Žáci si poslechnou příběh „Barborka a cucavé bonbony"( Když Alenka stůně), s doprovodem na rytmické nástroje si zazpívají písničku „Medvědí trápení" (Skřivánek), prohlédnou si obrázky v encyklopedii, budou si vypravovat o tom, jak se o zuby starají, vyřeší pracovní listy z projektu Medvídek NIVEA, sdělí si dojmy z trhání prvních zoubků a také si je v krabičce ukáží a hlavně si je budou pečlivě čistit. Při návštěvě paní doktorky budou nejenom poslouchat její vyprávění, prakticky si vyzkoušejí - pod jejím dohledem - správné čištění zoubků a na řadu zajímavých věcí se samy zeptají. S návštěvou se rozloučí a své dojmy vyjádří malbou, zoubek si vymodelují,
Společně jsme přivítali příchod sestřičky... na svět. Ale v životě se i loučíme. S těmi, co jsme měli rádi, je loučení moc smutné. Stále na ně vzpomínáme a o dušičkách na hřbitově zapálíme svíčku, položíme kytičku. V jiných zemích vzpomínají na své milé i svátkem, který se nazývá Halloween. A my si oslavu tohoto svátku v naší mateřské škole připravíme.
V souladu s požadavkem RVP PV uvádíme nástin okruhu činností, konkretizovaných v třídních vzdělávacích programech.
Žáci si vyslechnou vyprávění o starém zvyku, se kterým se v Americe loučí s létem. Vyrobí si doplňky pro strašidelnou diskotéku i výzdobu školy. Ve spolupráci s rodiči každý žák zhotoví z dýně svítící lucernu (světlo vítá zemřelé předky). Spoluúčastní se výzdoby školy, včetně zahrady. Připraví pohoštění, upraví stoly k party strašidel. Nikdo se nebude strašidel bát a všechny děti si budou navzájem pomáhat. S rodiči si zatancují, zazpívají píseň "Příšera" zahrají oblíbené hry i zasoutěží. Prožijí radostnou událost, kterou výtvarně i hudebně ztvární. O dojmy se podělí v ranním kruhu i ve spontánních hrách.
Do integrovaného bloku je žádoucí zakotvit také očekávané výstupy a předpokládaný časový rozsah realizace. Délka realizace se odvíjí od síly prožitku a podnětů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.