Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Plánování učiva v předškolním vzdělávání
Odborný článek

Plánování učiva v předškolním vzdělávání

10. 7. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Leona Kaiprová

Anotace

Autorka se v příspěvku zamýšlí nad jedním z možných přístupů k plánování obsahu předškolního vzdělávání. K prožitkovému učení využívá cíleně podněty z reálného, žákům blízkého prostředí.

Před plánováním obsahu vzdělávání v ŠVP jsme nejprve provedli monitoring v nejbližším okolí naší jednotřídní mateřské školy. Naším záměrem bylo zjistit, jaké podněty z blízkého okolí můžeme využít v plánování a realizování vzdělávacím procesu.

Seznam nápadů

Pošta, kostel, smíšený obchod, frekventovaná silnice, les, louky, pastviny, obora s volně žijícími zvířaty, zahrádky v obci, zajímavé profese rodičů, hasičská zbrojnice, události, které přináší život (svatba, pohřeb, narození dítěte), možnost účastnit se kulturních akcí, návštěv mateřské školy v blízké obci a knihovny, lidové tradice v regionu, sportovní akce v regionu, podzimní sklizeň apod.

Druhý krok - stanovení názvů jednotlivých integrovaných bloků, které podněty přímo nabízejí:

  • Blízký rybník (řeka) - medvídek na návštěvě u vodníka Česílka.
  • Obchod - nakupujeme na (pro) medvídka ....(na výlet, pro zimní sporty, vaření, dárek
  • pro maminku).
  • Poštovní středisko - medvídek dostává psaní, píše kamarádům celého světa.
  • Frekventovaná silnice - medvídek jde do světa.
  • Les - medvídek zabloudil v lese.
  • Louky, pastviny, obora s volně žijícími zvířaty - medvídek poznává nové kamarády.
  • Profese dospělých - na truhláře, na řemeslníky, u lékaře, co je zdravé, co není zdravé,
  • Medvídka bolí zoubek...
  • Hasičská zbrojnice - Medvídku, pozor na zápalky!
  • Události, které přináší život (svatba, pohřeb, narození dítěte) - svatba, vítáme na světě
  • Miminko, co je smutné a co veselé, Halloween.
  • Možnost účasti na kulturních akcích - těšíme se na pohádku, z pohádky do pohádky...
  • Lidové tradice v regionu - maškarní bál, Hody hody doprovody, vynášíme Moranu, Máje, Půjdem spolu do Betléma.
  • Podzimní sklizeň - Jablíčkový týden, Kukuřičný týden, Dědek řepu zasadil, Pečeme brambory.

Ke každému tematickému okruhu jsme dále stanovili, v souladu s RVP PV, hlavní zaměření - stěžejní cíl.

Příklady

Medvídka bolí zoubek - návaznost na integrovaný blok Co je zdravé, co není zdravé.

Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o způsobu ochrany zdraví - ochrany chrupu a poskytnout poznatky o práci dospělých.

Halloween - návaznost na integrovaný blok Vítáme na světě miminko.

Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o širším společenském prostředí i jeho dění v rozsahu dostupných praktických ukázek v okolí, poskytnout příležitost k porozumění změn v životě (vše kolem se mění, proměňuje a je nutné v životě s těmito změnami počítat).

Po názvu a cíli integrovaných bloků následuje jejich charakteristika:

Medvídka bolí zoubek

Medvídka bolí zoubek a my se mu budeme snažit pomoci. Pozveme mezi nás zubní lékařku, která nám i medvídkovi poví, jak se máme o zoubky starat. S sebou přivede nového kamaráda dráčka. Na její návštěvu se připravíme. To bude panečku překvapená, až se pochlubíme, co vše již o zoubkách víme.

Žáci si poslechnou příběh „Barborka a cucavé bonbony"( Když Alenka stůně), s doprovodem na rytmické nástroje si zazpívají písničku „Medvědí trápení" (Skřivánek), prohlédnou si obrázky v encyklopedii, budou si vypravovat o tom, jak se o zuby starají, vyřeší pracovní listy z projektu Medvídek NIVEA, sdělí si dojmy z trhání prvních zoubků a také si je v krabičce ukáží a hlavně si je budou pečlivě čistit. Při návštěvě paní doktorky budou nejenom poslouchat její vyprávění, prakticky si vyzkoušejí - pod jejím dohledem - správné čištění zoubků a na řadu zajímavých věcí se samy zeptají. S návštěvou se rozloučí a své dojmy vyjádří malbou, zoubek si vymodelují,

Halloween

Společně jsme přivítali příchod sestřičky... na svět. Ale v životě se i loučíme. S těmi, co jsme měli rádi, je loučení moc smutné. Stále na ně vzpomínáme a o dušičkách na hřbitově zapálíme svíčku, položíme kytičku. V jiných zemích vzpomínají na své milé i svátkem, který se nazývá Halloween. A my si oslavu tohoto svátku v naší mateřské škole připravíme.

V souladu s požadavkem RVP PV uvádíme nástin okruhu činností, konkretizovaných v třídních vzdělávacích programech.

Žáci si vyslechnou vyprávění o starém zvyku, se kterým se v Americe loučí s létem. Vyrobí si doplňky pro strašidelnou diskotéku i výzdobu školy. Ve spolupráci s rodiči každý žák zhotoví z dýně svítící lucernu (světlo vítá zemřelé předky). Spoluúčastní se výzdoby školy, včetně zahrady. Připraví pohoštění, upraví stoly k party strašidel. Nikdo se nebude strašidel bát a všechny děti si budou navzájem pomáhat. S rodiči si zatancují, zazpívají píseň "Příšera" zahrají oblíbené hry i zasoutěží. Prožijí radostnou událost, kterou výtvarně i hudebně ztvární. O dojmy se podělí v ranním kruhu i ve spontánních hrách.

Do integrovaného bloku je žádoucí zakotvit také očekávané výstupy a předpokládaný časový rozsah realizace. Délka realizace se odvíjí od síly prožitku a podnětů.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1 MB
PDF
Fotogalerie

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Leona Kaiprová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

RVP / ŠVP