Odborné články Základní vzdělávání Finanční krize odhaluje potřebnost finančního vzdělávání
Odborný článek

Finanční krize odhaluje potřebnost finančního vzdělávání

29. 6. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Alena Hesová

Anotace

Informace o workshopu na téma Vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti.

18. června se v Brně uskutečnil workshop na téma Vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti. Setkání zástupců významných institucí, odborníků, pedagogů i studentů připravil Institut pro finanční trh. Pozvání přijali zástupci MŠMT, MF, ČNB, NÚOV, VÚP, VŠ, v publiku zasedli pedagogové základních i středních škol, i vysokoškolští studenti.

Obrázek
1. Obrázek
Za VÚP na tomto workshopu vystoupila Mgr. Alena Hesová s příspěvkem na téma Finanční gramotnost a vzdělávací programy. Seznámila účastníky s tím, jak se VÚP Praha podílel na budování finanční gramotnosti (spolupráce při tvorbě Standardů FG, jejich implementace do RVP G, metodická podpora pro učitele) a jaké úkoly v současné době řeší (příklady dobré praxe z oblasti finančního vzdělávání, implementace Standardu FG do RVP ZV). Byly představeny konkrétní vazby mezi Standardy FG a klíčovými kompetencemi, vzdělávacími obory, očekávanými výstupy i průřezovými tématy. RNDr. Eva Zelendová pak ukázala možnosti podpory finančního vzdělávání na metodickém portálu www.rvp.cz. Ten byl představen jako médium pro čtenáře, ale i jako prostor pro autory. V následné diskusi byly zodpovězeny dotazy posluchačů, které se týkaly přesnějšího vymezení obsahu potřebných metodických článků a vhodných metod a forem práce, jež vedou k rozvíjení finanční gramotnosti.
Obrázek
2. Obrázek
Ing. Eva Rathouská-Grmelová a Ing. Lukáš Hula, zástupci NÚOV, představili příručku Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol, která byla nabídnuta všem zúčastněným. Zástupci základních i středních škol (Mgr. Miroslav Hricz, Ing. Petr Klínský, Ing. Danuše Chromá) seznámili přítomné se svými zkušenostmi s finančním vzděláváním u nás. V dalších vystoupeních bylo poukázáno i na nutnost dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. „Nositeli finančního vzdělávání jsou učitelé, proto je nutné jejich pregraduálnímu i postgraduálnímu vzdělávání přikládat náležitou pozornost," poznamenala PhDr. Milena Tichá, CSc., z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

V řadě vystoupení byl zdůrazňován preventivní rozměr finančního vzdělávání (ochrana spotřebitele před nástrahami finančního světa) a nutnost zvyšování finanční gramotnosti jakožto východiska pro zodpovědné rozhodování v oblasti osobních financí. Diskutovalo se také o vymezení finanční gramotnosti a finančního vzdělávání (finanční gramotnost by měla být vnímána jako cílový stav, finanční vzdělávání jako cesta k tomuto cíli). Dalším námětem diskuse byly souvislosti mezi finančním vzděláváním a etickou výchovou, konkrétně v rovině řešení problémových situací a rozhodovacích dovedností žáků. V neposlední řadě účastníci diskutovali o tom, jak je, či spíše není provázáno finanční vzdělávání na všech stupních škol.

Závěry konference lze stručně shrnout: naléhavým úkolem v tuto chvíli je začlenění Standardů finanční gramotnosti do RVP ZV, dále příprava studentů učitelství v oblasti finančního vzdělávání, ale i systematická metodická podpora učitelů. Jak řekl Mgr. Michal Skořepa, Ph.D., autor publikace Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia: Vhodná metodika je kostka cukru, díky které žáci spolknou i hořký lék."

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Alena Hesová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Finanční gramotnost