Odborné články Základní vzdělávání Budování finanční gramotnosti v základních a středních školách v ČR
Odborný článek

Budování finanční gramotnosti v základních a středních školách v ČR

10. 6. 2009
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Viola Horská

Anotace

Finanční vzdělávání se v současné době stává jednou z důležitých priorit českého vzdělávacího systému. O významu budování finanční gramotnosti svědčí pozornost, která je dané problematice věnována v zemích OECD a EU (zejména v Austrálii, USA, Velké Británii, Irské republice, Kanadě, Holandsku, ale i v Maďarsku, Estonsku či Singapuru).

Finanční vzdělávání se v současné době stává jednou z důležitých priorit českého vzdělávacího systému. O významu budování finanční gramotnosti svědčí pozornost, která je dané problematice věnována v zemích OECD a EU (zejména v Austrálii, USA, Velké Británii, Irské republice, Kanadě, Holandsku, ale i v Maďarsku, Estonsku či Singapuru). Experti z některých z výše uvedených zemí (především USA a Velké Británie) poukazují na nedostatečnou připravenost žáků, studentů a absolventů škol na účelné nakládání s penězi a osobním rozpočtem a na finanční rozhodnutí, která je v budoucnu čekají.

Tyto závěry potvrzují i nedávné výzkumy v ČR realizované z podnětu Ministerstva financí ČR (FACTUM INVENIO 2006, ČBA 2006, STEM/MARK 2007). Tyto výzkumy ukázaly, že úroveň znalostí, dovedností a postojů občanů ČR v oblasti správy osobních/rodinných financí je na poměrně nízké úrovni. Mnohé domácnosti i jednotlivci se předlužují, což přináší problémy nejen jim samotným, ale i celému hospodářství našeho státu. Často se předlužují dokonce žáci základních škol. Proto je potřeba věnovat zvláštní pozornost budování finanční gramotnosti občanů již od základní školy.

V roce 2007 byl Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem financí a Ministerstvem průmyslu a obchodu vytvořen společný dokument pod názvem Systém budování finanční gramotnosti v základních a středních školách. Tento dokument zahrnuje tzv. Standardy finanční gramotnosti pro základní a střední vzdělávání (dále Standardy FG), které stanovují cílový stav finančního vzdělávání pro různé stupně vzdělání.

Standardy FG byly plně integrovány do schválených rámcových vzdělávacích programů pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G/GSP - vzdělávací obor Člověk a svět práce; RVP SOV - oblast společenskovědního a ekonomického vzdělávání) a promítly se do obsahu příručky pro učitele základních a středních škol s názvem Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Zapracování Standardů FG do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se předpokládá v nejbližším termínu jeho úprav. Do té doby se doporučuje, aby základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií implementovaly Standardy FG do výuky společenskovědních předmětů a matematiky, případně do realizovaných projektů na základě dobrovolnosti.

Co je finanční gramotnost

Strategie finančního vzdělávání (Ministerstvo financí, 2007, dále SFV) uvádí následující definici finanční gramotnosti:

Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. (SFV, MF 2007, s. 5)

K finanční gramotnosti má vazbu gramotnost numerická (využití matematického aparátu k řešení numerických úloh se vztahem k financím), gramotnost informační (schopnost vyhledat, použít a vyhodnotit relevantní informace pro své finanční rozhodnutí) a gramotnost právní (orientace v právním systému, přehled o právech a povinnostech a také možnostech, kam se obrátit o pomoc).

V souladu se SFV finanční gramotnosti obsahuje tři složky: gramotnost peněžní, rozpočtovou a cenovou. Východiskem pro budování finanční gramotnosti je gramotnost peněžní. Ta zahrnuje kompetence nezbytné pro správu hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi a dále správu nástrojů k tomu určených (běžný účet, platební nástroje apod.). Jádrem rozvíjení finanční gramotnosti žáků je gramotnost rozpočtová. Ta staví na kompetencích nezbytných pro správu osobního/rodinného rozpočtu (schopnost vést rozpočet, stanovovat finanční cíle aj.), finančních aktiv (např. vkladů, investic a pojištění) a finančních závazků (např. úvěrů nebo leasingu). To předpokládá orientaci na trhu finančních produktů a služeb, schopnost mezi sebou jednotlivé produkty či služby porovnávat a volit ty nejvhodnější s ohledem na konkrétní životní situaci. Cenová gramotnost vymezuje kompetence nezbytné pro porozumění cenovým mechanismům a inflaci.

Příručka finanční gramotnosti

Národní ústav odborného vzdělávání v roce 2008 vydal příručku pro učitele základních a středních škol pod názvem Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Účelem příručky je seznámit širší pedagogickou veřejnost s problematikou finanční gramotnosti a možnostmi její aplikace v prostředí školy. Příručka byla zpracována v rámci resortního projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy autorským týmem vedeným ing. Petrem Klínským. Na úkolu spolupracovali zástupci Výzkumného ústavu pedagogického v Praze a učitelé vybraných základních a středních škol.

Příručka představuje ucelený koncepční materiál v oblasti finančního vzdělávání, který se zaměřuje na vysvětlení finanční problematiky, jejíž jednotlivá témata i jejich didaktické možnosti ilustruje na konkrétních příkladech. Materiál seznamuje uživatele se základními finančními pojmy, pojetím finanční gramotnosti na základních a středních školách a způsoby jejího možného uplatnění ve výuce. Obsah příručky vychází ze schválených Standardů finanční gramotnosti pro základní a střední vzdělávání.

Publikace zahrnuje výkladový text, ukázky možného metodického zpracování finanční problematiky ve výuce a další doplňkové podklady na přiloženém CD, jako jsou Standard finanční gramotnosti pro základní a střední vzdělávání, modelové příklady z finanční matematiky a odkazy na další prameny. Součástí příručky jsou příklady dobré praxe, které na základě svých praktických zkušeností z výuky zpracovali učitelé z vybraných základních škol, gymnázií a středních odborných škol. Příklady slouží jako ilustrativní materiál a mohou být využity jako náměty pro metodické zpracování finanční problematiky.

Příručku i s přiloženými materiály najdete na:

www.rvp.cz/clanek/2674

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Viola Horská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Finanční gramotnost