Odborné články Gymnaziální vzdělávání Obsahová analýza diskusních příspěvků k návrhu Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP G
Odborný článek

Obsahová analýza diskusních příspěvků k návrhu Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP G

22. 5. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Aleš Franc

Anotace

Informace o obsahové analýze diskusních příspěvků k tematice inovací ve vzdělávacím oboru Dějepis v RVP G.

Předkládaná zpráva se zabývá obsahovou analýzou příspěvků došlých v rámci širší odborné diskuse, uspořádané ve dnech 12. ledna - 12. května 2009 na webových stránkách Metodického portálu (http://www.rvp.cz/diskuse/5/15).

Přes poměrně značnou mediální propagaci návrhu Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP G i vcelku dlouhou časovou lhůtu k vyjádření na webových stránkách Metodického portálu se diskuse setkala s ne příliš velkým zájmem z řad odborné veřejnosti, o čemž svědčí pouze tři relevantní diskusní příspěvky (z celkově čtyř doručených).

Všechny tři výše zmiňované ohlasy čtenářů obsahují vesměs pozitivní reakce na předloženou inovaci vzdělávacího obsahu dějepisu v RVP G. Pisatelé se shodují v názoru na potřebnost naznačeného trendu, tj. v důrazu na vzdělávání žáků v problematice moderních a zejména soudobých dějin. Oceňován je zejména fakt, že ke zdůraznění moderních dějin dochází již v prvních dvou ročnících čtyřletého gymnázia. Dále je pozitivně hodnocena inspirativnost a srozumitelnost materiálu, včetně jeho rozpracování do očekávaných výstupů a tematicky vymezených okruhů učiva.

Vedle těchto kladně laděných ohlasů se objevily připomínky k většímu akcentu na některá traumatizující témata 20. století - např. holocaust a období nesvobody v zemích východního bloku po 2. světové válce. V souvislosti s tím je poněkud diskutabilní, jak více zdůraznit obě výše zmíněná témata, když předkládaná alternativní verze RVP G je rozpracována pouze do úrovně učiva, ve kterém ani holocaust, ani období nesvobody nechybí. A o to jde v předkládaném dokumentu nejvíce - o rámcové vymezení nejdůležitějších výukových témat týkajících se 20. století, avšak výběr konkrétní vyučované látky je ponechán na úvaze a rozhodnutí jednotlivých vyučujících.

Dalším problematickým bodem diskutovaného materiálu je míra závaznosti témat předložených k výuce ve 3. a 4. ročníku. Základní ideou je v tomto případě pro učitele dějepisu možnost výběru z více tematických bloků dle vlastního uvážení, osobních dispozic či specifického zaměření konkrétní školy. Určitě není původním záměrem autorů něco nadekretovat či nadirigovat tak, aby všichni učili všechno a podle zcela identické šablony. Ještě na vysvětlenou k poznámce vážící se ke sjednocení očekávaných výstupů z Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP G a z Katalogu požadavků k maturitní zkoušce z dějepisu - výstupy a učivo obsažené v jednom i druhém dokumentu nemohou být v rozporu, byť v současné době, kdy se razantně finišuje se závěrečnými přípravami na reformovanou maturitní zkoušku, není tento aspekt náležitě zdůrazňován a nejsou ani zřetelně vysvětlovány případné nejasnosti ve vnímání určitých rozporů mezi oběma dokumenty. V současnosti se začíná pracovat na tom, aby v příštích letech mohlo být vše sjednoceno, a dáno tak do požadovaného souladu.

Na závěr lze uvést do značné míry iracionálně laděný komentář k předkládanému materiálu spočívající ve formulaci, že návrh Alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis je „velmi nešťastný", protože „těžiště dějepisného vyučování spočívá v pochopení vztahů, vazeb, souvislostí a procesů, nikoli v množství osvojených faktů". Tedy tím prvotním cílem vedoucím ke změnám ve výuce dějepisu má být „modernizovat metody, ne ustoupit od cyklického uspořádání a rezignovat na výuku dějepisu jako takovou". Nikdo nechce tvrdit, že se volání po modernizaci vyučovacích metod nějak zásadně míjí s prosazovanými tendencemi ke zkvalitňování našeho současného školství, ale na druhou stranu nelze v případě didaktické inovace dějepisného kurikula ani na okamžik připustit oprávněnost tvrzení o rezignaci na výuku dějepisu jako takovou.

Stručně a jasně řečeno, původním záměrem autorů předloženého materiálu je didaktická inovace vzdělávacího oboru Dějepis v RVP G, což bylo již zmiňovaným akcentem na moderní a zejména soudobé dějiny nepochybně naplněno, ale zároveň je třeba podotknout, že tímto konstatováním pracovní aktivity na inovacích dějepisného kurikula nekončí. Nyní bude následovat fáze ověřování navržené varianty RVP G na vybraných gymnáziích - proto na tomto místě nabízíme možnost zapojit se do ověřování těm školám, které o to projeví zájem.

Kontaktní osoba ve VÚP Praha:
Aleš Franc

tel.: 261 341 461, e-mail: franc@rvp.cz

V případě schválení předloženého materiálu na MŠMT se předpokládá adekvátní úprava platného RVP G a vypracování metodiky k využití schválené inovace, příp. tvorba doprovodných učebních textů.

Autor
Mgr. et Mgr. Aleš Franc

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024