Během této dvouhodinovky si žáci netradičním způsobem zopakují orientaci na časové ose a učivo o pravěku. Velký důraz je kladen na zařazení průřezového tématu environmentální výchovy.
Každý žák dostane od učitele lísteček s letopočtem (ty si učitel dopředu připraví a nastříhá). Sám učitel si stoupne doprostřed třídy - označuje rok 1 po Kristu. Určí, kterým směrem od něj jsou roky před Kristem, a kterým po Kristu. Žáci se snaží seřadit tak, jako by stáli na časové přímce a označovali letopočet. Učitel upozorní žáky, že uvedené letopočty se netýkají pouze období pravěku, ale i novějších dějin.
Žáci pracují ve dvojicích, připraví si společný sešit nebo papír. Společně odpovídají na učitelovy otázky. Učitel čte otázky, žáci ihned píší odpověď. Poté si vše zkontrolují.
Žáci jsou rozděleni podle zasedacího pořádku do dvou skupin, jedné pomáhá učitel, druhé asistent. Společně se snaží pouvažovat nad tím, jak využíval člověk bohatství přírody a jak do ní zasahoval. Jedna skupina přemýšlí o člověku ze starší doby kamenné, druhá o člověku mladší doby kamenné. Výsledná zjištění si pak žáci navzájem nahlas přečtou.
Učitel přečte žákům článek o různých životních podmínkách, pak se žáků ptá na jeho obsah a krátce s nimi podiskutuje. Srovná např. to, že v pravěku a starověku se lidé povodním přizpůsobili a využívali jich, zatímco my do přírody příliš zasahujeme, chceme ji měnit. Může následovat zápis do sešitu o úrodném půlměsíci:
Tam, kde byla půda úrodnější, mohli se lidé usadit na delší dobu, a proto tam šel vývoj rychleji kupředu. Začaly se vytvářet první státy a období pravěku zde střídá starověk. Takovouto oblastí byl tzv. Úrodný půlměsíc (Mezopotámie, Egypt...)
Jde o samostatnou práci, při které mohou žáci používat svých sešitů. Ti, kteří dokáží smysluplně mapu doplnit, mohou získat jedničku. Mapa je zjednodušená, je návodná, přesto poskytuje dostatek prostoru pro vlastní asociace.
Činnosti spojené s opakováním žáky bavily, při skupinové práci však potřebovali pomoc asistenta či učitele, aby je nasměroval, jak tabulku vyplnit. Na téma hospodaření s vodními zdroji ve starověku reagovali se zájmem a velmi živě. O vyplnění myšlenkové mapy se pokusili všichni žáci, což je důležité.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.