Odborné články Základní vzdělávání Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky
Odborný článek

Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky

26. 2. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Anotace

Žáci se seznamují s obydlím původních obyvatel Severní Ameriky, hledají souvislosti mezi podobou obydlí, prostředím a způsobem života.

Přípravu lze využít v hodinách navazujících na učivo o zámořských objevech a Kolumbově cestě do Ameriky přes Atlantik, popřípadě později v souvislosti s pronikáním Evropanů do Severní Ameriky a zakládáním prvních osad.

Otázky k evokaci
  • Co víte o objevení Ameriky?
  • Co se vám vybaví, když se řekne Indián?
  • Znáte nějaký film, ve kterém vystupují Indiáni?
  • Vzpomenete si na názvy některých indiánských kmenů?

Pozn.: Rozšiřujícím úkolem v této fázi může být poučení o jazyce, např. o pravopisu (píšeme Indián, nebo indián?) nebo o původu slov (iglú, vigvam, týpí, pueblo<š>). Žáci mohou pracovat s Pravidly nebo vhodným slovníkem.

Práce s pracovním listem
„Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky"
  1. Žáci nejdříve samostatně doplní pojmy do neúplných vět podle pokynu z pracovního listu.
  2. Po společné kontrole a četbě nyní úplných popisů jednotlivých typů obydlí se rozdělí do pěti skupin podle pěti popsaných obydlí.
  3. Ve skupinách pak společně uvažují:
    • jak obyvatelé popsaných obydlí žili
    • zda žili usedlým, nebo kočovným způsobem života
    • jak jejich život ovlivnilo prostředí, zejména podnebí
    • na území kterých dnešních států obyvatelé těchto obydlí žijí
  4. Na základně popisu, společných úvah a samozřejmě již dřívějších znalostí svá obydlí nakreslí.
  5. Ze skupinové práce nakonec vzniká plakát (flip).
  6. Skupiny na závěr prezentují a obhajují své úvahy.

Pozn.: Tuto část lze doplnit vyhledáváním informací z knižních nebo internetových encyklopedií. Popřípadě lze vytvořit šestou „kontrolní skupinu", která na závěr porovná úvahy svých spolužáků s nasbíranými encyklopedickými fakty.

Reflexe

Vytvořené plakáty zůstávají na nástěnce.

Pozn.: Na tuto část lze navázat (domácí) písemnou úvahou na téma, jak způsob života ovlivňuje naše dnešní obydlí.

 

Další použitá literatura:

Obr. mapa [cit. 2009-2-16] Dostupné z www: www.zemepis.com/images/slmapy/seva_small.jpg

Literatura a použité zdroje

[1] – ZELENÝ, M. Indiánská encyklopedie. 1. vydání. Praha : Albatros, 1994.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
103.52 kB
Dokument
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zdeněk Sotolář

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Etnické a náboženské skupiny v ČR

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní list