(Projekt vymyslely, připravily a s pomocí svých kolegů a žáků zrealizovaly Hana Pilařová, Jaroslava Pachlová, Jana Květová)
To, co vytvořila příroda, je vždycky lepší než to, co bylo vytvořeno uměle.
Marcus Tullius Cicero
Také máte pocit, že technika je kolem nás a že nám vládne? Máte pocit, že ani vy ani vaši žáci se bez ní nedokážete obejít? Měli jsme stejný pocit. Proto jsme pro připravili tento jednodenní celoškolní projekt, při kterém technika nebyla povolena. Pro jeho realizaci jsme si vybrali 30. duben, den kdy se pálí čarodějnice.
Týden před začátkem akce se na nástěnkách ve škole objevil dopis, doplněný o velmi zdařilé podobizny čarodějnic.
Blíží se čas, kdy zavítáme mezi vás.
Cesty naše zkříží se už v pondělí.
Chcete-li s námi držet krok a některá kouzla se naučit, je třeba určité přípravy...
Z další části dopisu (příloha 1 - na font použitý v tomto dokumentu je odkaz v části použité zdroje) se žáci dozvěděli, co si mají na tento den připravit a přinést, a co naopak v tento den do školy nepatří. O tom co je čeká, ani slovo. Celý týden se pak snažili vyzvídat, co se bude dít (překvapivě i ti starší). Marně.
Ráno se celá škola shromáždila před budovou. Z jejího nitra se přibelhala rozespalá čarodějnice, která nejprve všem vynadala za nepříjemné probuzení, aby pak následně udělila pokyny a rozdala potřebné pomůcky. Také bylo třeba očarovat třídní učitele, aby věděli, kam třídu zavést.
Poznámka: Předem jsme se domluvili, kam která třída půjde, aby se někde zbytečně nepotkaly. Využili jsme všechna dostupná místa v okolí, od sebe dostatečně vzdálená. A tak děti navštívily místa U ztracených duší (židovský hřbitov), Rozvalený kámen (skalky s vodopádem), Zelenou bažinu (ne příliš čistý rybník) apod. Štěstí, že očarovaný učitel věděl, kde se tato místa nachází.
Každá třída dostala ke svým pomůckám složku obsahující:
Časem určeným k návratu bylo pravé poledne.
Dopis s úkoly je součástí přílohy č. 3. Tady provedu stručný rozbor úkolů, které z něj vyplývají. S vysvětlením mohl dětem pomoci učitel. Nebylo určeno, které pomůcky slouží ke splnění úkolu, ale děti měly k dispozici vše, co bylo třeba.
Kam - to věděl učitel.
Mezi pomůckami byla zapečetěná listina s šifrou. Obsahuje citát z Majestátu Karla IV. o chování v královských lesích.
Úkolem bylo rozhlédnout se kolem sebe, nasbírat různé barvy (květiny, listy, kameny ...) a pomocí oboustranné lepící pásky z nich vytvořit barevnou paletu
Některá kouzla ruku hladí, však jiná ji hodně zraní. Najdi je a použij.
Na destičky pro hebké a drsné čarováním žáci vyhledali potřebné přírodniny a pomocí oboustranné lepící pásky je na desky připevnili. Následně vytvářeli frotáže těchto přírodnin.
Na dobu ne kratší než do tří set napočítáte, zkuste pusy své na zámek dát. Poslouchejte, co les vypráví. Báseň či příběh je to pravé, jak sdělíte ostatním, co vaše uši slyšely.
Provedení bylo zcela na jednotlivých třídách. Někde se jednalo o jedno kolektivní dílo, jinde tvořily děti samostatně nebo v menších skupinkách.
Sbírání toho, co voní (a nebo i nevoní). Tady našly uplatnění skleničky od přesnídávky a lepící štítky.
Tak k čemu máme provázek, tužku a čtvrtky? Umíme zakreslit, co všechno je na ploše 1 m2?
Jak poznám, že tento list je větší než jiný? Máme přece čtvercovou síť a není nic snazšího než zjistit obsah listu. Našli jsme větší list než jiné třídy? Kdepak, list jírovce použít nemůžeme, má to být jednoduchý list.
Lísková větev byla třeba ke splnění posledního úkolu po návratu do školy.
Poslední úkol byl pro děti spíše odměnou. Lísková větev byla třeba k upečení hadů. Zatímco se třídy rozprchly do všech světových stran, zbýval pro nás také jeden úkol. Zadělat dostatečné množství těsta na hady. Zde je recept:
250 g polohrubé mouky, 50 g cukru moučka, 1 vejce, trocha kvasnic, sůl, 50 g oleje
Kvasnice dáme do hrnečku s vlažným mlékem a troškou cukru. Do kotlíku dáme ostatní potraviny, přilijeme kvásek a vypracujeme těsto, Necháme pod utěrkou kynout na teplém místě. Až těsto vykyne, vyválíme z něj dlouhého hada, kterého navineme na oloupanou syrovou větev. „Hada" nad ohněm opečeme za průběžného otáčení. Pak ho pocukrujeme a nakrájíme.
5 kg polohrubé mouky, 1 l oleje, 2 l mléka, 3 sáčky sušených kvasnic, 20 vajec, trocha soli na posypání, 1 kg moučkového cukru na posypání
V této fázi jsme trochu zhřešili. Zadělávat těsto z 5 kg mouky bylo náročné, a tak jsme s laskavým svolením paní kuchařek použili techniku ve školní kuchyni.
Po návratu si tedy děti upekly svého hada na ohništi, které připravil pan školník. Zbývalo už jen prezentovat výsledky celodenní práce.
Ukázalo se, že mladší žáci se zhostili svých úkolů mnohem lépe. Také se ukázalo, jak moc záleží na osobě třídního učitele. A samozřejmě se ukázalo, že i bez techniky, to občas jde.
Motivační dopis
Šifra
Dopis s úkoly
Paletky
Podložky pro čarování
Čtvercová síť
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: