Odborné články Předškolní vzdělávání Pozorování dětí při spontánní hře
Odborný článek

Pozorování dětí při spontánní hře

10. 2. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr.Bc. Iva Burešová

Anotace

Co jsme zjistili při pozorování dětí a jak budeme dále postupovat při naší práci.

Při pozorování dětí hrajících si při spontánní hře jsem zjistila zajímavé rozdíly mezi dětmi různých věkových skupin a dětmi s různým druhem postižení.

Charakteristika dětí: V naší speciální mateřské škole jsou společně s ostatními také děti s různými druhy specifických poruch (například s poruchou pozornosti, hyperaktivitou, děti nevidomé a se zbytky zraku, ze sociálně znevýhodněných skupin a další).

Děti se specifickými poruchami učení a chování

Výchozí situace - spontánní hra chlapce s poruchou ADHD.

Preference hraček - auta všech velikostí a typů, bouchání a rámus (zatloukání hřebíků), dětská dílna (kleště, šroubováky, šrouby...), rozlišování tvarů (dřevěné puzzle, hračky s otvory), cvrnkání kuliček, hry s míčem.
Činnosti a aktivity - pobíhání, poskakování, válení se, trhání, mačkání.
Návrh na pedagogické opatření - např. sestavení IVP (individuálního vzdělávacího plánu), ve kterém se zaměříme na činnosti podporující rozvoj pozornosti, zlepšení koordinace pohybů a jemné motoriky, cvičení trpělivosti a „vybití" přebytečné energie.
K válení vymezíme bezpečný měkký prostor, dále velký overball (předem určíme pravidla bezpečnosti a dbáme na jejich dodržování), k poskakování nabídneme trampolínu, při níž můžeme bohatě využívat terapie, tzv. trampolininku. Zájem o auta využijeme při tvořivých činnostech při modelování, kresbě, pohybových hrách a propedeutice matematiky a psaní. Zájem o hluk je vhodné přetransformovat v zájem o tón a hudbu výrobou vlastních rytmických nástrojů a jejich použití. Dlouhodobá pozornost a celkové zklidnění organismu se výborně procvičuje při chůzi po oválu dle metody od italské lékařky Marie Montessori.

Výchozí situace - spontánní hra dívky s poruchou ADHD.

Preference hraček - panenky, kočárek, kuchyňka, zasunování tvarů, provlékání obrázků, navlékání dřevěných korálků, dřevění poskakující panáčci.
Činnosti a aktivity - pobíhání, poskakování, válení se.
Návrh na pedagogická opatření - základem je rovněž jako u chlapců vypracování IVP, v němž namísto aut a opraven bude převážně zahrnuta činnost specifikující dívčí roli. Hračky je vhodné doplnit běžnými kuchyňskými předměty (v rámci bezpečnosti tyto spotřebiče budou bez kabelů, ostrých hrotů a stran). Rychlovarná konvice bez přívodní šňůry, se kterou maminka doma vaří čaj, holčičky zaujme více než plastová. Také cvičení jemné motoriky a zpřesňování koordinace pohybů je velmi důležitá činnost.

Výchozí situace - spontánní hra nevidomé dívky (úplná ztráta zraku).

Preference hraček - panenky, oblečky na panenku, kuchyňka, obchůdek s krabičkami od běžných potravin a drogerie.
Činnosti a aktivity - oblékání panenek, úklid a rovnání hraček, hry pro rozvoj hmatu a sluchu. Mezi nejoblíbenější hry patří Co se skrývá v krabici, Pepíčku pípni, Na slepou bábu, navlékání korálků.
Návrh na pedagogická opatření - v IVP zdůraznit hry zaměřené na sebeobsluhu a obsluhu druhé osoby, na rozvoj hmatu a sluchu. Nevidomá dívka se snaží být soběstačná a vyvážit daný handicap jinou předností. Většinou děti s tímto postižením dobře zpívají, hrají na hudební nástroje, a s dojemnou pečlivostí rovnají předměty dle tvaru, velikosti, materiálu a vůně.

Uvědomujeme si, že u dětí s jakoukoli poruchou je spontánní hra velice důležitá, proto využíváme výsledků pozorování k tomu, abychom zvolili vhodnou vzdělávací nabídku pro každé dítě. U organizované činnosti vydrží velice krátkou dobu. Touto činností se cítí být příliš omezeni, svazováni. Přímo milují relaxační jógová cvičení a dramatizaci pohádek a povídek, dokáží se velice dobře vžít do role a často jim činí potíže rozeznat hranice mezi hrou a realitou. U těchto dětí není výrazný rozdíl při spontánní hře dle věku.

Děti pozorované dle věku

Výchozí situace - spontánní hra dítěte ve věku 2 až 3 roky.

Preference hraček - jednoduché hračky z přírodních materiálů, předměty denní potřeby.
Činnosti a aktivity - běh, skoky, poskoky, hra vsedě a vleže, pozorování, zkoumání, hry se zvukem a vším, co se hýbe.
Návrh na edukaci - děti v tomto věku si rády hrají samy. Preferují jednoduché hračky, které zkoumají, a pomocí nichž si rozvíjejí představivost, jemnou i hrubou motoriku.
Hrají si vsedě, či vleže.  Zaujme je vše, co se hýbe a vydává  zvuk. Předměty jako kuličky, malá autíčka, barevné papírové kuličky zasunuté do plastové lahve děti zabaví na dlouhou dobu.

Výchozí situace - spontánní hra dítěte ve věku 4 až 5 let.

Preference hraček - puzzle ze dřeva a papíru, stavebnice, plastová zvířátka, auta a silnice, dětská dílna a garáže, vyšívací obrázky, panenky, nádobíčko, kuchyňka a obchůdek.
Činnosti a aktivity - skládání a porovnávání tvarů, počínající spolupráce, jednoduché pohybové hry, tanečky, říkanky s pohybem.
Návrh na edukaci - děti jsou v tomto věku již ovlivněné mateřskými školami. Vyžadují pozornost učitele a rády si s ním hrají. Skládají puzz1e ze dřeva i papíru, stavebnice, vyšívají obrázky. Rády kreslí a malují, modelují. Hrají si s plyšovými a umělohmotnými zvířátky, a staví pro ně z kostek domečky.  Rády si hrají s auty, dětskou dílnou, panenkami. Děvčata i chlapci vaří v kuchyňce jídlo pro učitelku a ostatní děti. Začínají spolupracovat při hře se stavebnicí, pexesem a dominem.

Výchozí situace - spontánní hra dítěte ve věku 6 let.

Preference hraček - obchůdek a kuchyňka, panenky, autoservis a koberec s motivem silnic.
Činnosti a aktivity - hra v roli, organizovaná činnost, spolupráce, pohybové hry s pravidly.
Návrh na edukaci - hra  těchto dětí je dále obohacena o motivované hry "hrát  si  na něco". Oblíbené jsou obchůdek a kuchyňka, autoservis, koberec s motivem silnic. Je zde výraznější  spolupráce s dětmi.  Děti i při volné hře začínají vyžadovat organizovanou činnost zaměřenou na výtvarnou část a přípravu do školy. Při spontánní motivované hře nevyžadují účast učitele.

Výchozí situace - spontánní hra dítěte ve věku 7 až 8 let.

Preference hraček - mechanické hračky, PC, televizní pořady.
Činnosti a aktivity - organizovaná činnost, pracovní aktivity zaměřené na výrobu předmětů.
Návrh na edukaci - tyto děti je velice těžké zaujmout, cítí se být školáky.  Preferují organizovanou činnost.  Při spontánní hře spíše zlobí a vypadá to, jakoby si již zapomněly hrát. Vyžadují drahé mechanické hračky, sledování televize a hru na počítači. V této době je vhodné zařadit náročnější stavebnice ze dřeva, kovu a kamene. Veškeré ruční práce a hlavolamy, hmotné výrobky všeho druhu, u nichž je vidět výsledek jejich práce. U dětí daného věku platí více než kdy jindy motto M. Montessori: Ukaž mi, jak se to dělá, abych to udělal já sám.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr.Bc. Iva Burešová

Hodnocení uživatelů

Petra Pešová
29. 1. 2011, 18:53
Děkuji za tento příspěvek. Je z něj cítit Vaše láska k dětem a ke své práci. PP

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně