Odborné články Základní vzdělávání Co víš o Karlu Čapkovi?
Odborný článek

Co víš o Karlu Čapkovi?

14. 1. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Žáci si zábavnou formou zopakují učivo o Karlu Čapkovi, vzpomenou si na jeho životní osudy, dílo, pokusí se Čapka zhodnotit vlastní tvorbou.

Žáci si zábavnou formou zopakují učivo o Karlu Čapkovi, vzpomenou si na jeho životní osudy, dílo, pokusí se Čapka zhodnotit vlastní tvorbou.

Cíl hodiny
Znalosti, schopnosti, dovednosti:
  • žák rozliší správná a chybná tvrzení týkající se Karla Čapka
  • žák pozná chyby v názvech děl Karla Čapka a umí je opravit
  • žák je schopen samostatně uvažovat o osobě Karla Čapka a utvořit tzv. pětilístek
Hodnoty, postoje:
  • žáci mají možnost nejen zjistit úroveň svých znalostí, ale především je zapojit do širších souvislostí

Kroky realizace

1. Zopakování vědomostí

  • žáci pracují ve dvojicích, učitel každé rozdá papír s tvrzeními o K. Čapkovi, úkolem je napsat ke každému tvrzení ANO nebo NE (souhlasím s tvrzením, nesouhlasím), společně si pak s učitelem ujasní správné odpovědi (Příloha č. 1)

2. Opravování chyb v dílech K. Čapka

  • učitel předloží žákům 10 chybně napsaných děl, jejich úkolem je opravit jejich názvy (Příloha č. 2)

3. Pětilístek na téma K Čapek

  • první řádek - jednoslovné téma
  • druhý řádek - dvouslovný popis námětu
  • třetí řádek - tři slova vyjadřující dějovou složku námětu
  • čtvrtý řádek - čtyřslovný výraz ukazující vcítění se do námětu
  • pátý řádek - jednoslovné synonymum, rekapitulace

Hodnocení

Aby měli žáci předpokládané znalosti a mohli pracovat popsaným způsobem, je potřeba v předchozích hodinách věnovat Karlu Čapkovi dostatek pozornosti. Žáky práce v hodině velmi baví, neboť mají možnost využít své vědomosti. Úkol č. 2 se jim zdál nejzábavnější. Pětilístek dokázali vytvořit všichni žáci.

Osobnost Karla Čapka je ideální k propojení různých předmětů. Ve výtvarné výchově se žáci mohou setkat s jeho ilustracemi vlastních knih, dramatická výchova vybízí k realizaci některých dialogů či monologů z Čapkových dramat. Žáci se jistě s Karlem Čapkem setkají i v dějepise, kdy nelze jeho jméno opomenout, probírají-li se osobnosti meziválečného období.

Literatura a použité zdroje

[1] – KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. vydání. Praha : Albatros, 1997. ISBN 80-00-00527-1.
[2] – STEELOVÁ, J.; MEREDITH, L.; KURTIS, S. et al. Rozvíjíme kritické myšlení. Praha : Kritické myšlení, 1997. 34 s.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
30.27 kB
PDF
Příloha č. 1 - Tvrzení o K. Čapkovi
pdf
24.41 kB
PDF
Příloha č. 2 - Chybná díla K. Čapka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* sešity do LV * psací potřeby * Příloha č. 1 pro učitele * Příloha č. 2 pro každého žáka